MathiasS skrev:
Skickar ett PM igen.
Har du fått mitt PM-svar denna gång?
 
Ubbe skrev:
Har du fått mitt PM-svar denna gång?
Har fått ett 5 juli 18:39?
 
När jag bygde till vårat hus så köpte jag en laser från dewalt jag har haft mycke nytta av lasern vid alla tänkbara tillfällen vi har lagt plattor, asfalterat, bygt en pool m.m. när man tycker att det inte finns något med behov av lasern längre så kan man ju alltid sälja den. \\ Lycka till :)
 
Funderingarna går vidare

Gjorde en snabbvisit på Biltema men det fanns inget demoex av rotationslasern och dessutom var kön jättelång... så det blev ingen granskning.
Laserpasset fanns att tillgå och det var ungefär lika rangligt som det jag hittade på Rusta - antagligen samma ursprung..

Julas billiga har tydligen en svag stråle och den är ju misstänkt lika den som Biltema säljer..
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=732944457&pf_id=SE-160040&dept_id=
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92300

Tammolinern verkar ju också ha sina brister enl den andra tråden.

Gröna Boschen då?
Bosch själva skriver inget om utomhusbruk :-/
Innebär det att även den strålen är för svag att använda utomhus ?

B&D har ju också en variant, även den med tveksam ljusstyrka utomhus :-/

Fler erfarenheter mottages tacksamt.

 
Grönlaser funkar bättre i solljus än röd...DOck hoppar du upp ett antal tusenlappar i pris.... Leica och TopCon har dem....Vet inte om de finns i "budget" varianter....
 
MathiasS skrev:
Öhh?

Det finns ju hur mycket användningsområden som helst! Men som Z påpekade bör den ha både horisontal och vertikalinje. Rotation klarar jag mig utan.

Några exempel:

Väga av ytor (gräsmatta, altaner, garageuppfart, grund)
Hitta referensnivåer på större avstånd än två meter (användbart hela tiden)
Montage av väggar (hitta lodlinje och räta vinklar).
Köksmontage
Badrumsinredning
Allt annat som skruvas fast, tex platsbyggda garderober.
Dörrkarmar, väga in
Plattsättning (golv och väggar)

KGC har en laser som verkar vettig, Tamolinerns verkar också vettig tycker jag. Sedan är det ett jättehopp prismässigt till rotationslasrar som funkar på 200meter hålls osv.
Är huset väl utsatt så klarar man sig bra utan en laser, tycker ja.
Ja har monterat massor av kök mm utan att någonsin använt laser.

 
timujin skrev:
Är huset väl utsatt så klarar man sig bra utan en laser, tycker ja.
Ja har monterat massor av kök mm utan att någonsin använt laser.
Ja jag har hunnit med några kök utan laser, men vid det senaste hade jag Mr Tamo tillgänglig och jag tyckte det var grymt användbart. Jag tror fanimej jag användt lasern varje dag sedan jag köpte den. Men självklart går det att klara sig utan!
 
Som självbyggare kan jag inte förstå att man inte köpt laser tidigare. Har en Tamoliner sen ett år tillbaka och använder till allt från altanbygge till hjälp vid tavelupphängning.
Tamolinern är fullt användbar även utomhus. I solklart dagsljus krävs dock att avståndet från laser till mätpunkt inte är för långt samt att man iklär sig de röda laserglasögonen :cool:
 
Skaffa ett bra långpass istället, ett hultafors med avtagbara skenor och libell
Det har du mer nytta av, tycker ja.
Ska man ha alla grejor som finns på marknaden för att klara hemma fix
så är det nog billigare att anlita yrkesfolk
 
  • Gilla
Hussematte
  • Laddar…
timujin skrev:
Skaffa ett bra långpass istället, ett hultafors med avtagbara skenor och libell
Det har du mer nytta av, tycker ja.
Ska man ha alla grejor som finns på marknaden för att klara hemma fix
så är det nog billigare att anlita yrkesfolk
Långpass i all ära, men en krysslaser är förbaskat användbar i många situationer och underlättar t ex höjdutsätting på många punkter. Bara att gå runt och läsa av höjden.

Som hobbybyggare behöver man ärligt talat inte så stor verktygsdjungel och du vet väl det; ska man ha det bra gjort måste man göra det själv ;)
 
timujin skrev:
Skaffa ett bra långpass istället, ett hultafors med avtagbara skenor och libell
Det har du mer nytta av, tycker ja.
Ska man ha alla grejor som finns på marknaden för att klara hemma fix
så är det nog billigare att anlita yrkesfolk
Jag har ett bra långpass från Hultafors. Nu vet jag inte längre vad jag ska använda det till. Jo föresten - jag har nytta av det som rätskiva.

För normalt hemmafix behövs ingen laser (eller långpass) - om mitt hus var färdigt eller nära nybyggt så skulle jag kunna sälja halva verktygsparken.

Värderar jag min verktygspark kan jag inte ens ha hantverkare här i två veckor och här behövs mer tid än så..... ;)

Varför kan vi inte bara komma överens om att en laser typ Tamo är grymt användbar men att den inte är något man måste ha? Om det är värt 1500sek blir ju ändå upp till var och en att avgöra.
 
man gör som man vill.
Förövrigt så har ja oxå en laser(hultafors) ;D
Ja anser bara att man inte måste ha allt i verktygsväg som finns på
marknaden för vanligt hemma fix.
Tycker att det är lite för mycket pryl tokighet, det är dyrt nog att bygga hus.

 
ab-cd skrev:
Långpass i all ära, men en krysslaser är förbaskat användbar i många situationer och underlättar t ex höjdutsätting på många punkter. Bara att gå runt och läsa av höjden.

Som hobbybyggare behöver man ärligt talat inte så stor verktygsdjungel och du vet väl det; ska man ha det bra gjort måste man göra det själv ;)
"själv är bästa dräng" det ligger en hel del i det.
Dock så är ja snickare till yrket
 
timujin skrev:
m
Tycker att det är lite för mycket pryl tokighet, det är dyrt nog att bygga hus.
Det har du rätt i.

Men det ska ju vara roligt också..... :cool:
 
Pryltokig eller inte, svårigheten är ju att veta vilka prylar man verkligen behöver ;)

För dom allra flesta hemmafixare är både budget och tid begränsade så det gäller att hitta dom prylar som budgeten tål och som spar tid.
Ska man vara ärlig så räcker det ju med hammare, svans, vinkelhake, tumstock, vattenpass och en spade (för grundläggningen) för att bygga ett hus, alltså prylar för max 1000kr ;) Dom flesta har nog lite mer än så ::)

Eftersom jag är både snål och en skeptisk norrlänning borde det naturliga svaret bli att en laser är inget man behöver. De hus som redan står på gården byggdes i början av 1900-talet, troligen helt utan laser, och dom står ju kvar än.. Men jag kanske spar tillräckligt med tid med en laser för att det ska vara värt 1000-1500kr och dessutom kanske slutresultatet blir lite bättre ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.