26 736 läst · 46 svar
27k läst
46 svar
Hjälp mig hitta sågklinga som passar till skruvdragare!
Först var en borrmaskin för långsam för ändamålet, men en dremmel funkar bra. Nu är den helt plötsligt för snabb?KnockOnWood skrev:
Men bra att ni är omtänksamma
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag förstår att det låter inkonsekvent.Nissepisse skrev:
Men det är skillnad på en batterimaskin som går i 900-1300 och en sladdmaskin som gör 3000.
För övrigt överdrev jag periferihastigheten. m/min skulle det vara
Men det är nog skillnad på varvtalet när den sågar,
och när den går på tomgång och man råkar sätta fingret på klingan.
Problemet beror på vad och hur du ska såga. Det värsta är dock inte att det saknas skydd runt klinga (vilket såklart är dåligt i sig) eller att det går för snabbt/långsamt.
Det stora problemet med denna lösning är bord eller motsvarande som man för mot ämnet man ska såga. Istället får man hålla maskinen så stadigt man kan och föra den in i ämnet. Det kan man komma undan med en dremel (mkt lågt vridmoment och inga stora tänder på klingorna) eller en vinkelslip som inte heller har tänder på klingorna. Men även dessa maskiner kan ge kast. Har du tänder på klingan kommer ett saftigt kast rätt snart, oavsett om du håller med en eller två händer. Då kommer klingan att hoppa över det du ska såga och göra en massa märken. Dessutom kan du såklart tappa maskinen etc och skada dig själv, skydd saknas ju också.
Se på hur i princip alla sågar är uppbyggda...klyvsåg/sticksågs/justersåg/bordssåg/sänksåg/cirkelsåg/tigersåg etc - det finns ett "bord" som ligger an mot ämnet och ett sågblad som snurrar/rör sig separat från detta bord.
Det stora problemet med denna lösning är bord eller motsvarande som man för mot ämnet man ska såga. Istället får man hålla maskinen så stadigt man kan och föra den in i ämnet. Det kan man komma undan med en dremel (mkt lågt vridmoment och inga stora tänder på klingorna) eller en vinkelslip som inte heller har tänder på klingorna. Men även dessa maskiner kan ge kast. Har du tänder på klingan kommer ett saftigt kast rätt snart, oavsett om du håller med en eller två händer. Då kommer klingan att hoppa över det du ska såga och göra en massa märken. Dessutom kan du såklart tappa maskinen etc och skada dig själv, skydd saknas ju också.
Se på hur i princip alla sågar är uppbyggda...klyvsåg/sticksågs/justersåg/bordssåg/sänksåg/cirkelsåg/tigersåg etc - det finns ett "bord" som ligger an mot ämnet och ett sågblad som snurrar/rör sig separat från detta bord.
Med en Dremel sågar man inte mycket... Jag har en sågklinga till min som förvisso sågar bra men eftersom den är bara ca. 30mm i diameter så är det inte mycket skärdjup att tala om.
Om något finger skulle ryka med den måste man vara oerhört klantig (eller blind då kanske). Problemet med den är att Dremeln är för svag så man får "plutta" den mot trät för att den ska såga och det tar oerhört länge. Jag köpte den specifikt för att såga av ett el-rör i undertaket som jag inte nådde på något annat sätt...
En Fein är nog alltid bet bästa för "knepiga" sågningar. Jag köpte Clas Ohlsons "fejk-fein" och den har fungerat väldigt bra för de få sågningar jag faktiskt behöver den till.
Om något finger skulle ryka med den måste man vara oerhört klantig (eller blind då kanske). Problemet med den är att Dremeln är för svag så man får "plutta" den mot trät för att den ska såga och det tar oerhört länge. Jag köpte den specifikt för att såga av ett el-rör i undertaket som jag inte nådde på något annat sätt...
En Fein är nog alltid bet bästa för "knepiga" sågningar. Jag köpte Clas Ohlsons "fejk-fein" och den har fungerat väldigt bra för de få sågningar jag faktiskt behöver den till.
Det utvecklade ju sig till en riktigt intressant diskussion, det här. Det jag skulle göra från början var att såga i en masonitskiva som sitter uppspänd på väggen (mellan väggskenor så med luft bakom så att säga). Vad skulle ni rekommendera till det? och kan du länka till det verktyg du tyckte vad bra (fejk-feinen)?anders07 skrev:Med en Dremel sågar man inte mycket... Jag har en sågklinga till min som förvisso sågar bra men eftersom den är bara ca. 30mm i diameter så är det inte mycket skärdjup att tala om.
Hade du sagt från början vad du skulle göra så hade du fått svar mycket snabbare.
Jula har en budgetkopia på multiverktyget.
http://www.jula.se/multiverktyg-260w-010638
Jula har en budgetkopia på multiverktyget.
http://www.jula.se/multiverktyg-260w-010638
Jag ser att xdigger skriver om en liknande grej,
Min jobbarkompis har varit sjukskriven i över ett år pga att han satte en cirkelsågklinga på en vinkelslip. Skadorna blev fruktansvärda men nog om det.
Varför gick det då så illa ?
1, En vinkelslip jobbar med 18 000 varv per minut med ca 12 centimeters klinga. Som alla vet så kan det kasta till rätt bra när man startar en vinkelslip.
2, En cirkelsåg jobbar med ca 3600-4200 varv per minut med en klinga med mycket större diameter. Denna klingan är INTE avsedd att snurra fortare än så heller, vilket lika gärna hade kunnat sluta med att den slungade ut metallstycken, men nu hann den inte göra det, för i detta fallet var det kaströrelsen.
Han skar av vänster hand ovanför tummen + sargade tre fingrar svårt i högerhanden
Min jobbarkompis har varit sjukskriven i över ett år pga att han satte en cirkelsågklinga på en vinkelslip. Skadorna blev fruktansvärda men nog om det.
Varför gick det då så illa ?
1, En vinkelslip jobbar med 18 000 varv per minut med ca 12 centimeters klinga. Som alla vet så kan det kasta till rätt bra när man startar en vinkelslip.
2, En cirkelsåg jobbar med ca 3600-4200 varv per minut med en klinga med mycket större diameter. Denna klingan är INTE avsedd att snurra fortare än så heller, vilket lika gärna hade kunnat sluta med att den slungade ut metallstycken, men nu hann den inte göra det, för i detta fallet var det kaströrelsen.
Han skar av vänster hand ovanför tummen + sargade tre fingrar svårt i högerhanden
Tack för svar. Jag hade nog inte räknat med att få så många svar så snabbt, och när jag först skrivit så gav jag sedan upp idén och tog en vanlig liten handsåg, skruvmejsel, hovtång med flera mindre lämpade verktyg och jobbade med istället. Rätt fult blev det, men funktionellt. Kanske skaffar jag Jula-verktyget eller någonting liknande och jämnar till det hela med.joflopp skrev:
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Vill man använda sågklingor på vinkelslipen finns färdiga system för detta som t.ex SafeSaw vilka har ett speciellt sprängskydd:
http://www.slojd-detaljer.se/katego...erktyg/sagar-sagblad/safesaw-superset-pid1968
[video=youtube;8bW5aiKRm4c]http://www.youtube.com/watch?v=8bW5aiKRm4c[/video]
http://www.slojd-detaljer.se/katego...erktyg/sagar-sagblad/safesaw-superset-pid1968
[video=youtube;8bW5aiKRm4c]http://www.youtube.com/watch?v=8bW5aiKRm4c[/video]
Storleken kan jag köpa att det ställer till problem. Men att börja mitt i en skiva är inte svårt. Borra ett hål, stick in bladet - sågagavagai skrev: