F
Helioz skrev:
Vill man använda sågklingor på vinkelslipen finns färdiga system för detta som t.ex SafeSaw vilka har ett speciellt sprängskydd:
[länk]

[video=youtube;8bW5aiKRm4c]http://www.youtube.com/watch?v=8bW5aiKRm4c[/video]

Helt riktigt, noterar också att det är specialtillverkade klingor som tål hög rotationshastighet och att diametern inte är mer än 125 mm.
 
Kan tillägga att sågklinga på Dremel inte är helt ofarligt. Jag har ärret och minnet från 4timmar på akuten som bevis...
 
Robot Lawnmower skrev:
Helt riktigt, noterar också att det är specialtillverkade klingor som tål hög rotationshastighet och att diametern inte är mer än 125 mm.
Finns även klingor på 230mm:
http://www.toolus.se/klingor-safesaw.aspx
 
Bubblaren skrev:
Storleken kan jag köpa att det ställer till problem. Men att börja mitt i en skiva är inte svårt. Borra ett hål, stick in bladet - såga
Ja, det förstås. Jag tänkte att det blev för klumpigt ändå. Jag har en sticksåg, men den hade blivit alldeles för stor att jobba med.
 
F
Helioz skrev:
Finns även klingor på 230mm:
[länk]
Okej


Detta var nytt för mig att det fanns sågklingor 125/230 mm anpassade för vinkelslip.

Rädd om sig bör man vara i vilket fall.
 
Pratade med min kompis som hade gjort så idag.. Han påpekade att den varienten han hade gjort var med en batterimaskin som la av så fort det hugger samt att klingan tålde det "låga" varvtalet i batterimaskinen. Dock påpekade han att han ALDRIG hade gjort så med en nätansluten maskin då dom bara tuggar vidare och torde vara helt livsfarliga att göra detta med. Hans var inte helt ofarlig men med skydd och att den stannar så fort det tar emot samt klinga som tål det så har man gjort så mycket man kan.
 
joflopp skrev:
Hade du sagt från början vad du skulle göra så hade du fått svar mycket snabbare. :)

Jula har en budgetkopia på multiverktyget.
[länk]
...som kan intygas fungera bra. Medföljande verktyg är dock skräp. Biltema har dock prisvärda sågblad till multimaskiner.
 
gavagai skrev:
Det jag skulle göra från början var att såga i en masonitskiva som sitter uppspänd på väggen (mellan väggskenor så med luft bakom så att säga). Vad skulle ni rekommendera till det?
Fogsvans.
 
Ytterligare ett alternativ är en sk "precisions cirkelsåg" som finns i billiga märken. ( tex bauhaus kina maskiner, Jula osv. Jag köpte en från Lidl för strax under 500. Den är förmodligen värdelös till det mesta men för urtagssågning bör den vara bra. Jag använde den för att fälla in "liggarna" i ett räcke.
ytterligare ett exempel på samma maskin :
http://www.giz.se/worx-wx424-precisionscirkelsag-p-589-c-199.aspx

( Å ytterligare en maskin på hyllan skadar ju inte ... :)
 
Kilensnickare Kilensnickare skrev:
Låter farligt, stor risk för att klingan nyper eller 'springer' iväg över arbetsstycke och hand... Var försiktig!
Jag hade en klinga fäst i en vanlig borrmaskin. Den hoppade iväg och nästan skar ett djupt snitt i min fot. Men sockan blev förstörd.
 
Har samma typ av frågeställning som trådskaparen... Är ute efter att kapa spik i ett uteförråd. Spiken är spikade utifrån och är väl tänkta att vara spikade i reglar men missat regeln och sticker ut på insidan (inte jag som gjort det). Planerar att isolera förrådet och vill inte ha en massa spik som ligger i vägen när jag ska lägga stenullen mot innerväggen, varför jag vill kapa dessa. Vissa spik ligger svåråtkomliga och det vore lämpligt att kapa dessa med en liten mini-kapklinga fäst på borrmaskin, inte olikt ett Dremel-verktyg (https://www.bauhaus.se/kapningstillbehorssats-dremel-speed-click), alltså inte klinga av typ cirkelsåg eller vinkelslip. Tar till mig av säkerhetsaspekten som nämnts men ser fortfarande inte varför detta skulle vara nåt konstigt. Men verkar inte som det säljs i detaljhandeln i Sverige. Nån som har koll?
 
Du behöver en Fein eller liknande maskin.
 
R
H hantvarkare skrev:
Har samma typ av frågeställning som trådskaparen... Är ute efter att kapa spik i ett uteförråd. Spiken är spikade utifrån och är väl tänkta att vara spikade i reglar men missat regeln och sticker ut på insidan (inte jag som gjort det). Planerar att isolera förrådet och vill inte ha en massa spik som ligger i vägen när jag ska lägga stenullen mot innerväggen, varför jag vill kapa dessa. Vissa spik ligger svåråtkomliga och det vore lämpligt att kapa dessa med en liten mini-kapklinga fäst på borrmaskin, inte olikt ett Dremel-verktyg ([länk]), alltså inte klinga av typ cirkelsåg eller vinkelslip. Tar till mig av säkerhetsaspekten som nämnts men ser fortfarande inte varför detta skulle vara nåt konstigt. Men verkar inte som det säljs i detaljhandeln i Sverige. Nån som har koll?
Ändavbitare låter som den enklaste lösningen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Den allra enklaste är väl att kröka spiken
om samvetet inte tillåter denna enkla lösning, Fein, ändavbitare, vinkelslip.
Inte nåt mickel på borrmaskin, du kan prova att sätta en roterande stålborste på borrmaskinen och känna hur , ursäkta uttrycket , jävla svår den är att hantera
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.