Jag hoppas att rubriken beskrev det någorlunda tydligt vad jag är ute efter. Jag vill alltså ha en liten sågklinga som kan fästas som en bit i en hobbyborr/skruvdragare. Ett helt litet hobbyverktyg skulle också vara intressant med framför allt sågtillbehör. Här finns någonting som ser intressant ut: http://tinyurl.com/lehxnaj men i första hand skulle jag vilja ha någonting som finns i en fysisk affär (så att jag kan få tag på den idag), i andra hand någonting som levereras billigt till Sverige.

Jättetacksam för all hjälp!
 
Låter farligt, stor risk för att klingan nyper eller 'springer' iväg över arbetsstycke och hand... Var försiktig!
 
Om du ursäktar, så tycker jag att idén låter idiotisk. Vad är det du skall göra?
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Om du ursäktar, så tycker jag att idén låter idiotisk. Vad är det du skall göra?
Håller med!

Får för mig att det man kan göra med den klingan och en skruvdragare kan man göra med ett multiverktyg, typ fein eller gop. Men med betydligt större chans att klara sig utan tråkiga olyckor
 
Är det inte en Dremel du är ute efter? Vill minnas att de har det mesta i tillbehlrsväg, inklusive små kapskivor.
 
Passa på att ta en före-bild på dina 10 fingrar!
 
Glöm inte filma och lägg upp på Youtube, detta vill man ju inte missa.
 
En vanlig batteridriven skruvdragare/borrmaskin har helt enkelt för lågt varvtal för att det skall fungera.

Det behövs specialverkyg som Dremel som tidigare nämnts.
Eller ett multiverktyg.

Men den viktiga frågan är alltså: Vad skall du göra med sågen.
Och "såga" räcker inte som svar :)
 
Fein har väl ett helrunt sågblad om jag inte minns fel. Borde vara en säkrare lösning men betydligt dyrare iof.
Fast värdet på fingrarna är ju oxå ganska högt;)
 
Tack för tips och varningar. Jag skrev ju här just för att få synpunkter på vad som skulle funka bäst, och vad som finns att få tag på. Nu löste jag det hela på ett helt annat sätt (som blev rätt fult, men alla fingrar är kvar :)) men det får bli ett hobbyverktyg gjort för att såga alltså (som jag ju också skrev som alternativ i min trådstart). Något tips på billigt bra sådant? Dremel känns lite dyrare än det borde behöva vara (gissar jag innan jag undersökt riktigt). Ska kolla vidare, men tar gärna emot tips. Jag brukar handla det mesta på amazon.co.uk , men kanske finns andra prisvärda ställen.
 
Förstår inte varför alla är så negativa till en sån grej? Har också varit på jakt efter en rund sågklinga att sätta på borrmaskinen för att komma åt att såga på halvt dolda ställen som annars är svåråtkomliga med andra verktyg. Må vara att en vanlig borrmaskin snurrar långsamt, men det går väl snabbare än en handsåg? Man får väl såga lugnt och stadigt med den helt enkelt.
En hand håller man borrmaskinen med och den andra långt ifrån eller också på borrmaskinen och då ser jag ingen risk att fingrarna ska ryka, är ju inte värre än en cirkelsåg, vinkelslip eller motorsåg.
 
Nissepisse skrev:
Förstår inte varför alla är så negativa till en sån grej?...
Det är av omtanke!

Förstår du inte hur riskabelt det är att hantera en sågklinga med en periferihastighet på kanske >500 m/sek utan något som helst skydd?


Rättelse:
Skall vara m/minut!
 
Redigerat:
Ni överdriver säkerhetsaspekten.
Men jag håller med om att varvtalet är för lågt på en vanlig skruvdragare.
Båda händerna behövs för att göra det säkert och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.