kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
Läst igenom hela tråden och jag är väldigt nyfiken på hur det gått?! Hoppas det löst sig på bästa sätt!
Hej Kalle.

Jag har fått ett vite på ca 3 miljoner kroner av kommunen om jag inte ändra på takets vinkel som är ett byggfel inom 12 månader.

Påpekade även att kommunen gjort fel i utsättningen av huset på 1,25 m !! Så nu kommer jag använda av kvittningsgill motfordran på kommunen för deras fel.

Överklagar deras vite till länsstyrelsen med, kostnaden till skadan står inte i proportion och jag vet inte om de får ge så stora vite enligt gamla PBL ?

Mvh
M

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Hur går det i ärendet? Några positiva framsteg?

Jag har fått ett vite på ca 3 miljoner kroner av kommunen om jag inte ändra på takets vinkel som är ett byggfel inom 12 månader.

Påpekade även att kommunen gjort fel i utsättningen av huset på 1,25 m !! Så nu kommer jag använda av kvittningsgill motfordran på kommunen för deras fel.

Överklagar deras vite till länsstyrelsen med, kostnaden till skadan står inte i proportion och jag vet inte om de får ge så stora vite enligt gamla PBL ?

Mvh
M

D09
Wtf

3 miljoner..

Och så undrar man varför medborgarna tvekar över riskerna med att bygga...

Kan bara beklaga...

Dom försöker bötfälla dig värre än mördare, bankrånare och våldtäktsmän någonsin drabbas av.

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H
Finns det någon uppdatering i fallet?

H H-Thomasson skrev:
Finns det någon uppdatering i fallet?
Hej

Jag överklagade kommunens beslut på att ge mig ett vite på 3 miljoner. Väntar på besked från Länsstyrelsen.

S Shiraz skrev:
Har du inte en byggfelsförsäkring? Den gäller väl i 10 år?
Hej. har precis fått besked av Länsstyrelsen som säger att takets avvikelse inte är att se som mindre avvikelse och att kommunens fel på 1,25 m fel är inom detaljplanen.

Så nu blir vi tvungna att riva och bygga om taket för kommunen gav oss et Vite på 150,000 kr i månaden.

Måste stämma byggaren nu och sen anmäla detta till Gar-bo så ser vi hur det går.

M Michael Ahlqvist skrev:
Hej

Jag överklagade kommunens beslut på att ge mig ett vite på 3 miljoner. Väntar på besked från Länsstyrelsen.
Hej. har precis fått besked av Länsstyrelsen som säger att takets avvikelse inte är att se som mindre avvikelse och att kommunens fel på 1,25 m fel är inom detaljplanen.

Så nu blir vi tvungna att riva och bygga om taket för kommunen gav oss et Vite på 150,000 kr i månaden.

Måste stämma byggaren nu och sen anmäla detta till Gar-bo så ser vi hur det går

D09 D09 skrev:
Det skulle inte funka genom att rita in 15 m2 skärmtak och skicka in?
Detta är provat men det köper de inte.

Måste stämma byggaren nu och sen anmäla detta till Gar-bo så ser vi hur det går.
Tack för uppföljiningen. Synd att det blev så surt :(

Måste stämma byggaren nu och sen anmäla detta till Gar-bo så ser vi hur det går
Har inte läst tråden och satt mig in i hur stora avvikelser det handlar om. Men mitt råd är att överklaga beslutet till högsta instans innan ni går vidare med ombyggnad, iallafall längre än till Länsstyrelsen då de enligt mig "bara" är tjänstemän precis som kommunen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.