30 205 läst · 85 svar
30k läst
85 svar
Hjälp! Metrias felmätning har gjort att jag inte kan bygga till mitt hus
Hej Kalle.kalle_lidköping skrev:
Jag har fått ett vite på ca 3 miljoner kroner av kommunen om jag inte ändra på takets vinkel som är ett byggfel inom 12 månader.
Påpekade även att kommunen gjort fel i utsättningen av huset på 1,25 m !! Så nu kommer jag använda av kvittningsgill motfordran på kommunen för deras fel.
Överklagar deras vite till länsstyrelsen med, kostnaden till skadan står inte i proportion och jag vet inte om de får ge så stora vite enligt gamla PBL ?
Mvh
M
Martin_B skrev:
Jag har fått ett vite på ca 3 miljoner kroner av kommunen om jag inte ändra på takets vinkel som är ett byggfel inom 12 månader.
Påpekade även att kommunen gjort fel i utsättningen av huset på 1,25 m !! Så nu kommer jag använda av kvittningsgill motfordran på kommunen för deras fel.
Överklagar deras vite till länsstyrelsen med, kostnaden till skadan står inte i proportion och jag vet inte om de får ge så stora vite enligt gamla PBL ?
Mvh
M
Wtf
3 miljoner..
Och så undrar man varför medborgarna tvekar över riskerna med att bygga...
Kan bara beklaga...
Dom försöker bötfälla dig värre än mördare, bankrånare och våldtäktsmän någonsin drabbas av.
3 miljoner..
Och så undrar man varför medborgarna tvekar över riskerna med att bygga...
Kan bara beklaga...
Dom försöker bötfälla dig värre än mördare, bankrånare och våldtäktsmän någonsin drabbas av.
Förjävligt!!!
Hej. har precis fått besked av Länsstyrelsen som säger att takets avvikelse inte är att se som mindre avvikelse och att kommunens fel på 1,25 m fel är inom detaljplanen.S Shiraz skrev:
Så nu blir vi tvungna att riva och bygga om taket för kommunen gav oss et Vite på 150,000 kr i månaden.
Måste stämma byggaren nu och sen anmäla detta till Gar-bo så ser vi hur det går.
Hej. har precis fått besked av Länsstyrelsen som säger att takets avvikelse inte är att se som mindre avvikelse och att kommunens fel på 1,25 m fel är inom detaljplanen.M Michael Ahlqvist skrev:
Så nu blir vi tvungna att riva och bygga om taket för kommunen gav oss et Vite på 150,000 kr i månaden.
Måste stämma byggaren nu och sen anmäla detta till Gar-bo så ser vi hur det går
Tack för uppföljiningen. Synd att det blev så surtM Michael Ahlqvist skrev:Hej. har precis fått besked av Länsstyrelsen som säger att takets avvikelse inte är att se som mindre avvikelse och att kommunens fel på 1,25 m fel är inom detaljplanen.
Måste stämma byggaren nu och sen anmäla detta till Gar-bo så ser vi hur det går.
Har inte läst tråden och satt mig in i hur stora avvikelser det handlar om. Men mitt råd är att överklaga beslutet till högsta instans innan ni går vidare med ombyggnad, iallafall längre än till Länsstyrelsen då de enligt mig "bara" är tjänstemän precis som kommunen.M Michael Ahlqvist skrev:Hej. har precis fått besked av Länsstyrelsen som säger att takets avvikelse inte är att se som mindre avvikelse och att kommunens fel på 1,25 m fel är inom detaljplanen.
Måste stämma byggaren nu och sen anmäla detta till Gar-bo så ser vi hur det går