B b8q skrev:
Troligen är det fasaden/långsidan mot gatan som är byggnadshöjdsgrundande.
Helt rätt!!

P pinussen skrev:
Höja byggnadshöjdsgrundande markhöjden? Man får väl ändra 0,5 m utan marklov, kanske räcker?
Denna åtgärd vet jag inte om den fins , vet du vart det står ?

K
Hur i hela världen kan vitet bli 4 miljoner?

Du måste ju ha brutit mot fler regler än byggnadshöjden

K Kallebo skrev:

Ja en bra fråga hur de kan ge mig det vitet, jag har frågat och fick till svaras att vitet är det samma som vad de tror att det kommer kosta mig att riva ner hela taket och bygga upp det igen. men sådant vite får man inte ge när huset byggdes för det byggdes under den gamle PBL.

Bara detta fel.

Men jag har skrivet till kommunen i dag och frågat dem om de ser 1,25m fel placering som en mindre avvikelse eller ej.

Varken av lagstiftningen eller av förarbetena framgår vad som avses med en avsevärd ändring av höjdläget vare sig i höjd eller i omfattning. Det finns heller inga rättsfall som ger vägledning. Det är lämpligt att kommunen beslutar om riktlinjer för detta. Många kommuner bedömer att en avsevärd ändring av markens höjdläge är en halv meter.

Kolla kommunens hemsida om de har riktlinjer.

Beräknar kommunen kostnaden att riva befintligt tak och sedan bygga nytt till 4 miljoner? Det måste vara ett jävulskt stort tak alternativt legendariskt dyr beläggning...

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag har tampats med kommunen på många punkter när det gäller vårt husbygge, vunnit det som varit värt att strida för antingen hos förvaltningschef eller tingsrätt. Min erfarenhet är att handläggare ofta är okunniga i juridik och tycker lite för mycket. De har dessutom väldigt svårt att ändra inställning. Stånga dig därför inte blodig mot handläggaren utan ta reda på varför hen har sin ståndpunkt, läs på om det är riktigt och ta det så snabbt som möjligt vidare till någon chef.

Den bästa lösningen för dig är om kommunen ger upp sitt vite och ger dig slutbesked på det hus du har. Det finns säkert många vägar dit. Alla sätt att bygga om för att möta en handläggare som kanske har fel är ju väldigt kostsamma.

Det är alltid bra att fråga om lagrum till deras tilltag, dvs hänvisning till paragrafer i lagen och då givetvis en lag som är tillämplig för ditt hus. När man har dessa kan man söka rättsfall som stödjer din ståndpunkt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Läste nu på Boverket att vite ej får delegeras till handläggare utan sådant beslut måste tas av byggnadsnämnden. Verkar ju rimligt. Är det byggnadsnämnden som har tagit beslutet om vite i ditt fall?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K Kallebo skrev:

Ett vite ska tas ut med den storleken som gör att man tvingas att följa beslutet.

Exempelvis: En kommun beslutar att en uteservering ska rivas och sätter ett vite på 10' varannan månad. Restaurangen gör dock 20-30' kr vinst , bara på uteserveringen, per månad under sommarhalvåret och betalar därför bara vitet och driver serveringen tills den ändå ska tas ner på hösten. Då är vitet inte effektivt. Hade man instället tagit ut säg 60' varannan månad så hade inte ekvationen för restaurangägaren gått ihop.

Därför kan vite även vara olika för samma åtgärd då man ska ta hänsyn till betalningsförmågan för den som drabbas. Vitet för ett uterum på solsidan ska vara högre än för ett uterum i ett miljonprogramsområde.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
M Michael Ahlqvist skrev:
Hej igen.

Takstolskonstruktören har gjort fel på en ritning 63 grader har blivet 67graders vinkel i överföringen i data ritningarna.

Vi gick efter byggfirman men vad gjorde han när vi påpekade felet, han satte bolaget i konkurs som vi hade total entreprenaden med.

Får dra det vidare i en långbänk känns det som med Länstyrlse och mark o miljö domstol mm . Bara massa enargi och tid till ingen nytta när huset har ståt där i 7 år.
Om ni har över 45 graders takvinkel blir väl resultatet att även er nockhöjd är för hög?
Därmed hjälper det väl tyvärr inte att bygga ut huset heller. Teknisk ritning av hus med mått som visar 45, 63 och 67 graders takvinkel och nockhöjd på 1770mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar som visar sidovyer av tre olika hus med takvinklar markerade som 45 grader och nockhöjd markerad med 'H'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Herr Herr skrev:
Om ni har över 45 graders takvinkel blir väl resultatet att även er nockhöjd är för hög?
Därmed hjälper det väl tyvärr inte att bygga ut huset heller.
ofta reglerar man bara byggnadshöjd och inte nockhöjd också (ett fåtal kommuner kan ha en annan policy men det mesta jag har sett så är det antingen eller)

B bergenudd skrev:
ofta reglerar man bara byggnadshöjd och inte nockhöjd också (ett fåtal kommuner kan ha en annan policy men det mesta jag har sett så är det antingen eller)
Jag syftar på hur byggnadshöjden mäts. Som jag tolkar det först en 45graders vinkel ned över huset och där den tar i först är byggnadshöjden, mätt från medelmarknivå.

Om vinkeln är över 45 grader blir alltså mätningen från benet på den fiktiva 45graders vinkeln. Och den ligger an på nocken i detta fall, därmed har vägglivet ingen betydelse, som jag tolkar det.

T
T TechMark skrev:
Takvinkeln framgick väl av följande inlägg från TS.

[länk]
Ja och stämmer denna uppgift (inte direkt standard takvinkel) så vidhåller jag att min teori om att ovan gäller. Endast TS kan svara på detta.

K
Herr Herr skrev:
Ja och stämmer denna uppgift (inte direkt standard takvinkel) så vidhåller jag att min teori om att ovan gäller. Endast TS kan svara på detta.
Nu spekulerar vi bara men det är ju möjligt att det är just så som fallet är och att en utbyggnad skulle rädda den högre bygghöjden. De har ju gjort fel på takvinkeln och inte på ytterväggshöjden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.