11 702 läst · 63 svar
12k läst
63 svar
Hjälp med planlösning önskas!
Se svar i citatet ovanförE Enannananna skrev:Jag har ritat ett förslag med raka hörn eftersom diagonalhörn stjäl mycket utrymme, särskilt om ni önskar en 80-häll (din ritning visar en 60-bred). Det är s k 90x90-skåp i båda hörnen, bra lösning med en lucka som följer med karusellen in finns i bl a Marbodals om HTH:s sortiment. (Jag misstänker att jag ritat väggarna något för långa, återkom gärna med mått). Jo, diagonalhörn stjäl en del utrymmesyta. Raka hörn stjäl arbetsyta. Det är pest eller kolera. Jag och min sambo tycker personligen att arbetsytan vinner för vår del. Vi har raka hörn idag, vilket skapar en inträngd känsla och så måste man ner på huk och halvvägs in i karusellen för att se något. Bänken i hörnet kan inte användas för köksarbete. Var får du 60 cm och 90x90 cm ifrån? I mitt ritprogram har jag lagt in att hällen är 80 cm. hörnskåpen är 125 cm. Djupet på de raka bänkytorna är 70 cm. Jag förstår inte hur du säga att den är 60? Eller att skåpen är 90?
Eftersom ni ofta är många ska ni kanske fundera på att ha två diskhoar, en vid fönstret och en större i halvön där plåtar får plats. Där placerade jag även diskmaskinen, då kan den fyllas samtidigt som någon förbereder nästa maträtt: det är ofta vid diskhon man krockar när flera är i köket på en gång. Mycket bra idé med stor ho där även plåtar får plats. Som det är i vårt nuvarande kök är det en hel del trix med att diska plåtarna utan att ha vatten i hela köket. Mycket bra tips. Och jag håller med om att man ofta krockar vid hon. Tack!
Köket är för smalt för att rymma en fristående köksö, man behöver 120 cm utrymme på båda sidor för att kunna öppna diskmaskin/kyl och samtidigt passera.
[bild]
[bild]
Någon nämnde köksö och jag tänkte att man kan ju alltid testa.
Skulle ett kök funka bättre på det här hållet? Frågan är bara om det skulle funka rent praktiskt? Mellan ön och bänken har jag satt 130 för att undvika att det känns smalt. Tror ni att detta köket hade funkat bättre eller sämre?
Skulle ett kök funka bättre på det här hållet? Frågan är bara om det skulle funka rent praktiskt? Mellan ön och bänken har jag satt 130 för att undvika att det känns smalt. Tror ni att detta köket hade funkat bättre eller sämre?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
Tycker inte att det fungerar bra för nu blir det en relativt smal gång (130 cm) där man både står när man lagar mat och som är genomfart för alla som ska från ena sidan av köket till andra. Sen behöver du av säkerhetsskäl ha en liten ho i samma bänklängd som hällen (och kanske vedspisen).
Ska en köksö fungera där behöver du nog fortsätta att ha köket inkl. högskåpen vid ytter- och allrumsväggarna och så passagen blir på stolssidan av köksön.
Ska en köksö fungera där behöver du nog fortsätta att ha köket inkl. högskåpen vid ytter- och allrumsväggarna och så passagen blir på stolssidan av köksön.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden