11 701 läst · 63 svar
12k läst
63 svar
Hjälp med planlösning önskas!
Nu har jag krupit tillbaka till min lilla kammare och filat på planlösningen utifrån den input jag fått av er. Såhär ser den ut idag och nu är jag ytterligare mer nöjd. Tänkte det kunde vara kul för er med en liten uppdatering utifrån er input.
Den stora öppna härliga ytan finns kvar och det kommer den att göra Jag har dragit ihop köket så att det inte ska bli så långt mellan kyl/skafferi och arbetsbänken/spisen. Klädkammare har jag inte fått till någon men 2 förråd och flertalet garderober. Upphängningsyta i tvättstugan. Elcentral och varmvattenberedare i tvättstugan. Vad tycker ni? (förutom antalet kvm i vardagsrummet/hallen/matsalen )
Den stora öppna härliga ytan finns kvar och det kommer den att göra Jag har dragit ihop köket så att det inte ska bli så långt mellan kyl/skafferi och arbetsbänken/spisen. Klädkammare har jag inte fått till någon men 2 förråd och flertalet garderober. Upphängningsyta i tvättstugan. Elcentral och varmvattenberedare i tvättstugan. Vad tycker ni? (förutom antalet kvm i vardagsrummet/hallen/matsalen )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Tycker det är lite obalans i utrymmet. Stor plats i vardagsrummet och sen inknött och trångt vid sovrummen och lilla allrumshallen. Samt fortfarande enkonstig layout i köket. Hörn på bänken är klart opraktiskt om man kan undvika det.
Inte funderat på att ha kaminen helt fristående som en pelare/ö mitt i det öppna landskapet?
Inte funderat på att ha kaminen helt fristående som en pelare/ö mitt i det öppna landskapet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
Jag tycker det har blivit mycket bättre nu. Det som du kan tänka på är att det låter en del från en tvättstuga (framför allt centrifugen) så det är inte alltid så bra att ha en barnsovrum direkt mot tvättstugan eftersom det kan göra att man inte kan tvätta på kvällen.
Sen finns det ju detaljer som jag inte skulle vilja, typ spis i hörn eftersom det gör att en person där blockerar all tillgång för den andra personen i köket och att man inte ser ut genom fönsterväggen när man sitter i soffan. Men det är ju en smaksak.
Sen finns det ju detaljer som jag inte skulle vilja, typ spis i hörn eftersom det gör att en person där blockerar all tillgång för den andra personen i köket och att man inte ser ut genom fönsterväggen när man sitter i soffan. Men det är ju en smaksak.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
Hur breda är det där förråden med ingång från hall och vardagsrum?
Går det att ha något längs deras långsida och ändå komma förbi eller är det bara som en korridor till några lådor som står längst in vid kortväggen?
Går det att ha något längs deras långsida och ändå komma förbi eller är det bara som en korridor till några lådor som står längst in vid kortväggen?
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
De två minsta sovrummen ser väldigt små och smala ut, ryms där ens säng + skrivbord med stol + byrå? Små barn blir stora barn som kanske inte vill hänga med familjen utan hellre med kompisar på rummet. Då vill de också ha bredare säng och plats för en fåtölj.
Köket är inte heller optimalt, tänk på detta:
- Vinklat skåp i hörn tar mycket plats, välj hellre rät vinkel. Så här mycket luft blir det mellan och bakom skåpen, nästa skåp kommer mer än en meter från hörnet.
Jämfört med en hörnkarusell som bygger 90 cm åt båda hållen:
- Spis i hörn gör det omöjligt för mer än en person att få plats vid hällen samtidigt.
- Ni borde planera för en 80- eller 90-bred spishäll eftersom ni ofta har många gäster.
- Fundera även på möjligheten att ha två ugnar - en vanlig ugn och en kombinerad ugn och mikro. Tänk då också på att inte placera den lika högt som en vanlig mikro eftersom luckan öppnas nedåt.
- Diskmaskinen bör inte placeras under den huvudsakliga bänkytan mellan diskhoar och spishäll eftersom det då blir svårt för den ene att tömma maskinen samtidigt som den andre lagar mat.
Om högskåpen i köket flyttas åt vänster där den gröna växten står kan dörren till klädvården flyttas till kortväggen mot köket. Då får ni in ett par extra garderober i hallen på väggen mot sovrummet jämte klädvården och i det rummet behövs ingen garderob vid fönstret.
Jag skulle vilja göra plats för ett större familjebadrum med två handfat någonstans men kan inte riktigt se hur, i nuvarande planlösning är huvudbadrummet mindre än det i entrén. Då skulle de två minsta sovrummen kunna breddas och ha garderober "halvt i halvt" i mellanväggen.
- Vinklat skåp i hörn tar mycket plats, välj hellre rät vinkel. Så här mycket luft blir det mellan och bakom skåpen, nästa skåp kommer mer än en meter från hörnet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
- Spis i hörn gör det omöjligt för mer än en person att få plats vid hällen samtidigt.
- Ni borde planera för en 80- eller 90-bred spishäll eftersom ni ofta har många gäster.
- Fundera även på möjligheten att ha två ugnar - en vanlig ugn och en kombinerad ugn och mikro. Tänk då också på att inte placera den lika högt som en vanlig mikro eftersom luckan öppnas nedåt.
- Diskmaskinen bör inte placeras under den huvudsakliga bänkytan mellan diskhoar och spishäll eftersom det då blir svårt för den ene att tömma maskinen samtidigt som den andre lagar mat.
Om högskåpen i köket flyttas åt vänster där den gröna växten står kan dörren till klädvården flyttas till kortväggen mot köket. Då får ni in ett par extra garderober i hallen på väggen mot sovrummet jämte klädvården och i det rummet behövs ingen garderob vid fönstret.
Jag skulle vilja göra plats för ett större familjebadrum med två handfat någonstans men kan inte riktigt se hur, i nuvarande planlösning är huvudbadrummet mindre än det i entrén. Då skulle de två minsta sovrummen kunna breddas och ha garderober "halvt i halvt" i mellanväggen.
BirgitS skrev:
Hej och tack för att du orkar engagera dig! Jag är väldigt tacksam. Jag tänker att förråden minst bör vara 130cm så att man kan få in grunda hyllor ca 30cm längst båda sidorna upptill. Så kan man ha djupa 45 cm på ena sidan nertill. Att bara ha hyllor längst in känns ju lite väl dumtBirgitS skrev:
HejE Enannananna skrev:De två minsta sovrummen ser väldigt små och smala ut, ryms där ens säng + skrivbord med stol + byrå? Små barn blir stora barn som kanske inte vill hänga med familjen utan hellre med kompisar på rummet. Då vill de också ha bredare säng och plats för en fåtölj.
[bild]
[bild]
De minsta sovrummen är 9,5 kvm. Minsta är 2,20x4,20m. Får inte känslan av att de skulle vara "onormalt" små. Själv har jag vuxit upp i ett sovrum på 7 kvm. Det var inte roligt alla gånger...
Tack för tipset med hörnskåpet. Man glömmer lätt bort hur mycket utrymme inne i skåpen som stjäls när man har vinklat skåp. Däremot så stjäls det arbetsyta när man har ett hörnskåp då jag aldrig någonsin står och arbetar i ett 90-hörn Pest eller kolera...
I ritningen har jag satt in en 80-spis. Då vi precis som du säger, har flertalet storbjudningar per år. Så det blir en hel del arbete framför spisen.
Åh ja det är ju jättebra med sån kombinerad ugn/Micro. Var hemma hos ett par som hade sån och den verkade vara väldigt käck. Tack!!
Men oj! Tack! Den här var ju verkligen i min smak. Med denna ritningen så kan jag ju till och med tänka mig att dra ner på vardagsrummet. Tänk att jag kan vara så hård på vissa punkter och så kommer du med ett pangförslag som gör att jag ger efter direkt. Tusen tack för all tid, kraft och engagemang du lagt ner.Gammelnörden skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
Ingen orsakS Stassen skrev:
Om du har 45 cm djupa lådor på en sida och så ska du öppna den för att plocka upp något. Var står du när du drar ut lådan?
Du kan ju inte stå framför lådan för då får ju inte lådan plats i gången som bara är 55 cm bred.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
2,2m tycker jag är obehagligt smalt. Helst minst 3x3m men absolut inte under 2,5 på minsta väggen i ett sovrum
varför har köket som genomgångsrum?
Varför dusch på lilla toan. Flytta tll tvättstugan
Varför dörr ut från TV-rum? flytta till närhet till köket i stället.
Varför så små sovrum?
Varför stora fönster bakom soffan?
Kanske flytta kaminen
Varför dusch på lilla toan. Flytta tll tvättstugan
Varför dörr ut från TV-rum? flytta till närhet till köket i stället.
Varför så små sovrum?
Varför stora fönster bakom soffan?
Kanske flytta kaminen
Köket är hjärtat i huset. Där spenderar jag väldigt mycket vaken tid och ofta är det där man hänger när det kommer gäster. Därför måste köket vara stort och centralt. Jag skulle inte vilja ha vardagsrummet som genomgångsrum. Jag vill inte ha någon inre hall=korridor som transportsträcka som är mörk och otrevlig. Eftersom man inte äter i köket ser jag inga som helst problem med det.H Husälskaren skrev:
Jag vill inte ha dusch i tvättstugan då man inte ska förvara alla textilier i samma rum som duschen. Jag vill kunna förvara textilier där istället.
Det finns en dörr i närhet till köket.
Tycker du att 9,5 och 10 kvm (de små )sovrum är små? Jag har vuxit upp på 7 (mindre kul). Allt är ju relativt. Jag anser inte att barn behöver en egen suite, speciellt inte när det finns 2 rum för att se på tv. Tittar man i kataloghus är det vanligt med sovrum på 9-10 kvm.
Soffan går ju självklart att placera på annat sätt och då är inte fönstrena "bakom" soffan. Det där är ju ett val av inredningen och inte planlösningen i sig?
Kaminen är placerad på det sättet för att synas från finrummet, matsalen, hallen och köket. Anser att jag kan njuta av den från många ställen när den står där. Till och med från toa om jag nu skulle få för mig det ;P
Vi är nog väldigt olika och uppskattar nog väldigt olika saker i ett hus helt enkelt
Jaha, idag har ungarna ett sovrum som är precis 2m brett. Litet är det och smalt är det. Obehagligt? Nej, så har jag aldrig känt. Men det beror säkert på vad man är uppvuxen med. När jag var barn hade jag det rummet. Litet var det, men jag hade i alla fall ett EGET rum och bara det var ju värt.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Visst går det. Jag tycker bara att det gör ganska stor skillnad när man kommer upp till typ 2,5m+ på korta ändan. Det går snabbt från ganska trångt till rymligt. Och blir mycket mer flexibelt.