BirgitS BirgitS skrev:
Kommer du att kunna ha i stort sett alla tallrikar, glas och bestick som används till vardags i skåp mot sittytan?
Om inte kommer det att bli väldigt jobbigt att tömma maskinen. På vägen mellan matbordet och diskmaskinen bör man ha soppåsen där man ska skrapa ner matrester.

Det kommer att upplevas som jobbigt att stoppa ner sånt som har använts under matlagningen (det samlas troligen i närheten av diskhon tills någon orkar gå runt och stoppa i det).

Tänk också på att en diskmaskin kräver rätt mycket fritt utrymme framför (med tanke på att det var nära till bordet).
Det är nog möjligt att få plats med allt sånt på samma sida, och tanken var att skippa raden med skåp på andra sidan bordet, för att få mer plats ... Men det lär ju inte gå att få sophantering på samma sida, och det blir ju meckigt, helt klart .. :thinking:

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det blir nog trångt vid köksbordet om diskmaskinen ska öppnas också.
Tänkte skippa raden med skåp i sådana fall .. :)

Eftersom jag ändå behöver göra om själva elskåpet blir jag mer och mer övertygad om att steg ett borde vara att byta ut den gamla centralen mot en modern .. Det borde gå att bygga in en på 10 cm djup och 40 cm bredd, mot de 20x62 som den är nu...

Frågan är om det är görbart utan att dra om kablar? Nerifrån kommer inkommande, plus ut till garage, LLVP och bubbelbad.. Upp går allt annat ...

• Gammalt elskåp med säkringar och mätare i ett skåp, planer på utbyte diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ju verkligen synd att den måste vara ivägen sådär. Är det inte lösbart att gömma den under bänken i köksön?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Är ju verkligen synd att den måste vara ivägen sådär. Är det inte lösbart att gömma den under bänken i köksön?
Problemet är att man dragit vanlig isolerad kabel i rören till uttag och lampor ... Det är helt omöjligt att få ur dem... Och eftersom jag har platt tak går det inte att komma åt uppifrån heller ..

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
BirgitS
Du kan nog tänkas få bättre svar om elcentralen i El-forumet än här i kök.

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan nog tänkas få bättre svar om elcentralen i El-forumet än här i kök.
Kanske ska göra ett försök? Stör mig själv rätt bra på folk som postar samma sak på flera ställen ... :oops:

BirgitS
Jag håller med dig i sak, men du kan ju be moderator/administratör att de tar bort frågan här, eller om de kanske kan dela av inläggen till en ny tråd (som de brukar göra med off-topic-diskussioner).

Får uppdatera tråden litegrann ... Har pratat med en elektriker som tror att det är helt görbart att skarva i väggdosor istället för i en låda i taket ...

Vad skulle vara bästa förslaget på planlösning om man inte behöver ta hänsyn till elcentralen?

BirgitS
Kan du ta fram en måttsatt ritning av köket?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ta fram en måttsatt ritning av köket?
Japp, ska ordna det! :)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi inväntar måttsättningen med spänning! Nya möjligheter med mer potential!

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS
Kan ni tänka er en matplats som inte är direkt vid fönstret utan mer inne i rummet?
Då kan man ju göra ett stort L-kök längs ytterväggen och väggen där du har spisen idag och då är det ju lättare att få närmare mellan matbordet och diskmaskinen.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Här är måtten ... :)

• Arkitektonisk ritning av en planlösning med måttangivelser.
    Skapa konto
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
BirgitS
Ledsen, men jag har försökt men lyckas inte få till något som jag tycker är bra, det blir alltid någon stor nackdel som för nära mellan spis och ho, för nära mellan häll och högskåp, för trångt mellan bänkrader, för trångt för matplatsen osv. Så det är nog väldigt avhängigt av vilka nackdelar ni kan tänka er att leva med.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ledsen, men jag har försökt men lyckas inte få till något som jag tycker är bra, det blir alltid någon stor nackdel som för nära mellan spis och ho, för nära mellan häll och högskåp, för trångt mellan bänkrader, för trångt för matplatsen osv. Så det är nog väldigt avhängigt av vilka nackdelar ni kan tänka er att leva med.
Tja, det är en bra fråga .. :)

Jag funderade kring något sånt här (inte i skala, men tanken är att det inte blir några överskåp i "U"-et, utan bara två fullhöjdsskåp för kyl/frys) Häll/ho i högra benet på "U"-et någonstans.. Är det görbart tror du?

• Ritning av ett kök i "U"-form utan överskåp, markerade platser för kyl och frys, och måttangivelser.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.