BirgitS
Ögonfröjd räknar nog kyl och frys som högskåp.

Här kommer ett förslag!

Ritning av ett kökslayoutförslag med måttangivelser och placering av skåp och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av ett kök med skåp, kylskåp, diskho och spishäll.
Skapa konto

3D-skiss av modernt kök med skåp, spis, diskho och inbyggd ugn.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vet dock inte om måtten stämmer men jag räknade mig till att den nuvarande köksdelen utan matplats har måtten 300x240cm?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ja jag räknade kyl och frys som högskåp gärna inbyggda!
11939591_1016913435026043_464757235_n.jpg

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Ja jag räknade kyl och frys som högskåp gärna inbyggda!
[bild]
Aha, du menar så.. det var riktigt snyggt! Ska ta det ett varv med hon som bestämmer... (y)

J Jarlsgård skrev:
Vet dock inte om måtten stämmer men jag räknade mig till att den nuvarande köksdelen utan matplats har måtten 300x240cm?
Det stämmer nog ganska bra.. Det är helt klart en snygg lösning, jag har skissat på att ha diskbänk vid fönstret, men inte kommit på vart jag skulle göra av kyl/frys...

Ska man flytta upp centralen ovanpå så måste man nog skarva inkommande el.. Är det någon som vet om man kan göra det? Finns plats för nån form av elskåp i grunden precis under....

I ritningen jag gjorde tänkte jag att elskåpet fick vara kvar. Blir det tight med vanlig kyl o frys så hade man kanske kunnat ha en amerikansk kyl/frys som bara är 90 cm bred :)

BirgitS
Det kan ju vara bra att tänka på att integrerade kylar och frysar normalt rymmer mindre än fristående, en del klarar sig bra ändå medan andra (som vi) inte gör det.

Om man sätter kyl och frys mellan innerväggen och elskåpet blir det väldigt mycket gående genom köket eftersom man då behöver göra en sväng genom köket för att komma från vardagsrum/hall till sovrummen. Kan kanske kännas lite trångt när man står vid spisen och många håller på och går bakom ryggen på en.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju vara bra att tänka på att integrerade kylar och frysar normalt rymmer mindre än fristående, en del klarar sig bra ändå medan andra (som vi) inte gör det.

Om man sätter kyl och frys mellan innerväggen och elskåpet blir det väldigt mycket gående genom köket eftersom man då behöver göra en sväng genom köket för att komma från vardagsrum/hall till sovrummen. Kan kanske kännas lite trångt när man står vid spisen och många håller på och går bakom ryggen på en.
Hur menar du? Hänger inte riktigt med i springandet genom köket? Och vilken innervägg menar du? :)

BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Hur menar du? Hänger inte riktigt med i springandet genom köket? Och vilken innervägg menar du? :)
Om man ser på hela planet i inlägg 1 så ser man att man går mellan vardagsrummet/hallen till vänster och sovrummen till höger genom att passera genom kökets nedersta del, som alltså fungerar som ett gångstråk. Med ditt förslag att placera kyl och frys med sidan mot tvättstugeväggen kommer gångstråket att behöva göra en krök genom köket och passera mellan kyl-frys och hällen. Så kan man förstås göra men då tycker jag att man ska tänka över hur man upplever t.ex. när man håller på och lagar mat, en del har antagligen inget problem med det men en del har det.

Men jag kanske missförstår något med din ritning?

BirgitS BirgitS skrev:
Om man ser på hela planet i inlägg 1 så ser man att man går mellan vardagsrummet/hallen till vänster och sovrummen till höger genom att passera genom kökets nedersta del, som alltså fungerar som ett gångstråk. Med ditt förslag att placera kyl och frys med sidan mot tvättstugeväggen kommer gångstråket att behöva göra en krök genom köket och passera mellan kyl-frys och hällen. Så kan man förstås göra men då tycker jag att man ska tänka över hur man upplever t.ex. när man håller på och lagar mat, en del har antagligen inget problem med det men en del har det.

Jag tror han kapade bort den delen av rummet..

Precis som Dan skrev, har bara använt mig av de måtten där köket är idag och inte ens ritat in gångstråket så kyl/frys med vägg börjar där elskåpet är idag :) Så kyl/frys är alltså mellan elskåpet och ytterväggen och inte mellan elskåpet och entré :)

Och gällande elcentral Dan så finns det ju diton som man fäller in i väggen. Jag hade om jag vore du nog funderat på att byta ut centralen till en med dvärgbrytare i samband med en köksrenovering ändå! Är riktigt skönt att ha och inte så skrämmande dyrt att fixa heller

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Den bättre hälften tyckte det verkade rätt fräckt med högskåp, så det är helt klart ett av alternativen... Får göra en fördel/nackdel-lista .. :)

• Gilla
Ögonfröjd
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Precis som Dan skrev, har bara använt mig av de måtten där köket är idag och inte ens ritat in gångstråket så kyl/frys med vägg börjar där elskåpet är idag :) Så kyl/frys är alltså mellan elskåpet och ytterväggen och inte mellan elskåpet och entré :)

Och gällande elcentral Dan så finns det ju diton som man fäller in i väggen. Jag hade om jag vore du nog funderat på att byta ut centralen till en med dvärgbrytare i samband med en köksrenovering ändå! Är riktigt skönt att ha och inte så skrämmande dyrt att fixa heller
Iofs, det behöver inte ens vara ett helskåp, det kan bara var en infälld central ... smart tänkt .. (y)

Dom verkar vara 95-110 mm djupa, så det spar ju en hel del utrymme ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den bättre hälften tyckte det verkade rätt fräckt med högskåp, så det är helt klart ett av alternativen... Får göra en fördel/nackdel-lista .. :)
Ända stora nackdelen jag kan se med högskåp längs med en hel vägg är mängden bänkyta som blir kvar. Förvaring hade ni ju fått så det räcker och blir över men det hade inte blivit mycket till arbetsyta?

3D-skiss av ett kök med högskåp längs en vägg och begränsad bänkyta.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.