10 409 läst · 99 svar
10k läst
99 svar
Hjälp med planlösning, kök
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Det stämmer nog ganska bra.. Det är helt klart en snygg lösning, jag har skissat på att ha diskbänk vid fönstret, men inte kommit på vart jag skulle göra av kyl/frys...J Jarlsgård skrev:
Ska man flytta upp centralen ovanpå så måste man nog skarva inkommande el.. Är det någon som vet om man kan göra det? Finns plats för nån form av elskåp i grunden precis under....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Det kan ju vara bra att tänka på att integrerade kylar och frysar normalt rymmer mindre än fristående, en del klarar sig bra ändå medan andra (som vi) inte gör det.
Om man sätter kyl och frys mellan innerväggen och elskåpet blir det väldigt mycket gående genom köket eftersom man då behöver göra en sväng genom köket för att komma från vardagsrum/hall till sovrummen. Kan kanske kännas lite trångt när man står vid spisen och många håller på och går bakom ryggen på en.
Om man sätter kyl och frys mellan innerväggen och elskåpet blir det väldigt mycket gående genom köket eftersom man då behöver göra en sväng genom köket för att komma från vardagsrum/hall till sovrummen. Kan kanske kännas lite trångt när man står vid spisen och många håller på och går bakom ryggen på en.
Hur menar du? Hänger inte riktigt med i springandet genom köket? Och vilken innervägg menar du?BirgitS skrev:Det kan ju vara bra att tänka på att integrerade kylar och frysar normalt rymmer mindre än fristående, en del klarar sig bra ändå medan andra (som vi) inte gör det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Om man ser på hela planet i inlägg 1 så ser man att man går mellan vardagsrummet/hallen till vänster och sovrummen till höger genom att passera genom kökets nedersta del, som alltså fungerar som ett gångstråk. Med ditt förslag att placera kyl och frys med sidan mot tvättstugeväggen kommer gångstråket att behöva göra en krök genom köket och passera mellan kyl-frys och hällen. Så kan man förstås göra men då tycker jag att man ska tänka över hur man upplever t.ex. när man håller på och lagar mat, en del har antagligen inget problem med det men en del har det.J Jarlsgård skrev:
Men jag kanske missförstår något med din ritning?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Jag tror han kapade bort den delen av rummet..BirgitS skrev:Om man ser på hela planet i inlägg 1 så ser man att man går mellan vardagsrummet/hallen till vänster och sovrummen till höger genom att passera genom kökets nedersta del, som alltså fungerar som ett gångstråk. Med ditt förslag att placera kyl och frys med sidan mot tvättstugeväggen kommer gångstråket att behöva göra en krök genom köket och passera mellan kyl-frys och hällen. Så kan man förstås göra men då tycker jag att man ska tänka över hur man upplever t.ex. när man håller på och lagar mat, en del har antagligen inget problem med det men en del har det.
Precis som Dan skrev, har bara använt mig av de måtten där köket är idag och inte ens ritat in gångstråket så kyl/frys med vägg börjar där elskåpet är idag Så kyl/frys är alltså mellan elskåpet och ytterväggen och inte mellan elskåpet och entré
Och gällande elcentral Dan så finns det ju diton som man fäller in i väggen. Jag hade om jag vore du nog funderat på att byta ut centralen till en med dvärgbrytare i samband med en köksrenovering ändå! Är riktigt skönt att ha och inte så skrämmande dyrt att fixa heller
Och gällande elcentral Dan så finns det ju diton som man fäller in i väggen. Jag hade om jag vore du nog funderat på att byta ut centralen till en med dvärgbrytare i samband med en köksrenovering ändå! Är riktigt skönt att ha och inte så skrämmande dyrt att fixa heller
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Den bättre hälften tyckte det verkade rätt fräckt med högskåp, så det är helt klart ett av alternativen... Får göra en fördel/nackdel-lista ..BirgitS skrev:Om man ser på hela planet i inlägg 1 så ser man att man går mellan vardagsrummet/hallen till vänster och sovrummen till höger genom att passera genom kökets nedersta del, som alltså fungerar som ett gångstråk. Med ditt förslag att placera kyl och frys med sidan mot tvättstugeväggen kommer gångstråket att behöva göra en krök genom köket och passera mellan kyl-frys och hällen. Så kan man förstås göra men då tycker jag att man ska tänka över hur man upplever t.ex. när man håller på och lagar mat, en del har antagligen inget problem med det men en del har det.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Iofs, det behöver inte ens vara ett helskåp, det kan bara var en infälld central ... smart tänkt ..J Jarlsgård skrev:Precis som Dan skrev, har bara använt mig av de måtten där köket är idag och inte ens ritat in gångstråket så kyl/frys med vägg börjar där elskåpet är idag Så kyl/frys är alltså mellan elskåpet och ytterväggen och inte mellan elskåpet och entré
Dom verkar vara 95-110 mm djupa, så det spar ju en hel del utrymme ...
Ända stora nackdelen jag kan se med högskåp längs med en hel vägg är mängden bänkyta som blir kvar. Förvaring hade ni ju fått så det räcker och blir över men det hade inte blivit mycket till arbetsyta?Dan_Johansson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder