T
R RoAd skrev:
Nej. Tillverkaren heter ubiquiti.
Det har du rätt i, slarvigt uttryckt av mig. För TS skull är det ändå enklare att söka efter unifi-produkter än Ubiquiti.
 
T
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är normalt sett dynamiska IP-adresser. Men det brukar vara begränsat till en adress.
Såå... kan vi gå tillbaka till att hjälpa TS nu?
Har du något konkret att tillföra tråden som hjälper byggarebo2 att lösa sitt nätverksproblem eller vill du hålla dig till att komma med svepande förklaringar och påpeka andras fel och brister?
 
Jag gav ett vad jag tycker rimligt svar i det första svaret i tråden. När andra kommer med förslag som jag ser som rent av felaktiga så skriver jag det.
 
P
I överkant av bilden så sitter det en patchpanel.
Nätverksskåp med patchpanel, nätverksswitch, anslutna LAN-kablar, och markerade områden för fiber och portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ofta är det så att de andra utgångarna på mediaomvandlaren är till för IP-TV och telefon
In till den lilla vita dosan kommer inkommande fiber. Den har man en fiberkoppling här med en villa patch som går in i mediaomvandlaren. Detta är för att vill man se till att inkommande fiber inte skadas. Skulle någon dra sönder i fibern in i mediaomvandlaren så är det ingen fara. Man behöver liksom inte blåsa om hela vägen till skåpet "ute i gatan".
Men tror det bästa är om du har routern där du har den.

Frågan är om det går att utnytta patchpanelen.
De kablarna går någonstans men till var?
Har du uttag idag i garaget?
Där du har routern idag.. Finns det två uttag där?

Låt oss först tar reda på vilka möjligheter som finns så ska kan vi sen ta vad du behöver och hur koppla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
I överkant av bilden så sitter det en patchpanel.
[bild]

Ofta är det så att de andra utgångarna på mediaomvandlaren är till för IP-TV och telefon
In till den lilla vita dosan kommer inkommande fiber. Den har man en fiberkoppling här med en villa patch som går in i mediaomvandlaren. Detta är för att vill man se till att inkommande fiber inte skadas. Skulle någon dra sönder i fibern in i mediaomvandlaren så är det ingen fara. Man behöver liksom inte blåsa om hela vägen till skåpet "ute i gatan".
Men tror det bästa är om du har routern där du har den.

Frågan är om det går att utnytta patchpanelen.
De kablarna går någonstans men till var?
Har du uttag idag i garaget?
Där du har routern idag.. Finns det två uttag där?

Låt oss först tar reda på vilka möjligheter som finns så ska kan vi sen ta vad du behöver och hur koppla.
Där jag har routern idag har jag ett uttag med dubbla kopplingar (vit/resp grön kabel). Jag har 3st datauttag totalt i huset med dubbla kontakter i varje.
Så jag tänker att jag matar routern från Lan 1 via "patchpanelen". Från routern kopplas jag fast närverkkabel tillbaka i väggen-->tillbaka till grön kabael i patchpanel. Därifrån en switch som jag fördelar till samtliga övriga i patchen. Garaget har fast nätverkskebel installerad som kommer in i multimediaskåpet som jag också då tänker koppla till switchen.
Då har jag nätverk överallt. Men i garaget vill jag ju även ha trådlöst så där tänker jag en switch också får att möjliggöra fast anslutning med kabel, sen skulle jag vilja ha något som man kan koppla in en puck till eller likande på denna switch för att skapa wifi, möjligt?

Se markering på bilden, den svarta är nätverkskabel som går ut i garaget.
Nätverksutrustning med router, patchpanel och märkningar för LAN-portar, nätverkskabel och inkommande fiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Ja, det låter helt rätt tänkt.
 
P
Du är helt rät på det.
En enkel liten swich vid denna mediaconverter

Sen garaget
En switch är så jag skulle gjort.
Skulle nog haft en med PoE (Power on Ethernet) vilket gör att AP inte behöver separat strömsladd

Sen finns det ett alternativ om du inte har akut behov av kabel i garaget och då kan skippa switch där.
Många accesspunkter har två kontakter.
Du kan ta en den svarta (eller dess förlängning) till AP och sen en ytterligare kabel från APn till denna dator som vill ha kabelanslutningen.
 
T
B byggarebo2 skrev:
Där jag har routern idag har jag ett uttag med dubbla kopplingar (vit/resp grön kabel).
Så jag tänker att jag matar routern från Lan 1 via "patchpanelen". Från routern kopplas jag fast närverkkabel tillbaka i väggen-->tillbaka till grön kabael i patchpanel. Därifrån en switch som jag fördelar till samtliga övriga i patchen. Garaget har fast nätverkskebel installerad som kommer in i multimediaskåpet som jag också då tänker koppla till switchen.
Då har jag nätverk överallt. Men i garaget vill jag ju även ha trådlöst så där tänker jag en switch också får att möjliggöra fast anslutning med kabel, sen skulle jag vilja ha något som man kan koppla in en puck till eller likande på denna switch för att skapa wifi, möjligt?
Det låter som att det skulle fungera att göra så. Då har du en router som kan styra hela nätet och en switch i mediaskåpet som kan fördela till alla andra nätverksuttag.
Om du sen kopplar in en till switch i garaget så får du flera nätverksuttag och kan från ett av dem gå till en accesspunkt (AP) som du konfigurerar från din router.

Om du har en switch med möjlighet till PoE (power over ethernet) och skaffar en AP som kan matas med PoE så behöver du inte ha extra ström till AP:n.

Den Unifi APn som du fick tips om tidigare är bra. Det finns även AP:s som har ett nätverksutttag så kan du skippa switch i garaget men det ställer krav på att APn sitter på ett sätt så att den är "tillgänglig". Det här är ett exempel : https://www.kjell.com/se/produkter/...650-wall-accesspunkt-med-wifi-6-ax3000-p65502
Den drivs av PoE och behöver då matning från switchen i mediaskåpet eller att man sätter en extra PoE -matning

Vill man skippa switch i garaget och ha ännu fler nätverksuttag så kan man köpa en enklare "hemmarouter" och stänga av routern i den och göra om den till en AP - då kommer du att få wifi och även upp till 4 nätverksuttag.
Ett sådant alternativ skulle du kunna göra med den här: https://www.kjell.com/se/produkter/...sus-rt-ac1200-v2-tradlos-router-ac1200-p65506

Det är billigare än APn från tidigare och du slipper switch i garaget. Jag har själv haft en Asusrouter innan jag gick över till Unifi och tyckte att de var lätta att administrera och gav bra wifi i huset. Det finns bra guider hur du ställer om den till AP från att vara router. (typ här https://www.asus.com/us/support/FAQ/1015009/)
 
P PappasHammare skrev:
Du är helt rät på det.
En enkel liten swich vid denna mediaconverter

Sen garaget
En switch är så jag skulle gjort.
Skulle nog haft en med PoE (Power on Ethernet) vilket gör att AP inte behöver separat strömsladd

Sen finns det ett alternativ om du inte har akut behov av kabel i garaget och då kan skippa switch där.
Många accesspunkter har två kontakter.
Du kan ta en den svarta (eller dess förlängning) till AP och sen en ytterligare kabel från APn till denna dator som vill ha kabelanslutningen.
Vilken produkt ska jag ha som skapar wifi åt mig? Länka görna något från kjell o company :)
 
P
Kom på ytterligare ett alternativ. Flytta den router du har till mediaskåpet..
Då kan skippa switch där och sen ha en AP där du har routern idag.

Denna kanske?
https://www.kjell.com/se/produkter/...uap-ac-lite-roaming-accesspunkt-ac1200-p61299

Den går ju också ha i garaget.
Och vill du komma billigt undan så Testarns förslag funkar men är inte lika snygg.

Ett snyggt "tefat" i taket kan gå hem lättare hos andra där hemma....
 
P PappasHammare skrev:
Kom på ytterligare ett alternativ. Flytta den router du har till mediaskåpet..
Då kan skippa switch där och sen ha en AP där du har routern idag.

Denna kanske?
[länk]

Den går ju också ha i garaget.
Och vill du komma billigt undan så Testarns förslag funkar men är inte lika snygg.

Ett snyggt "tefat" i taket kan gå hem lättare hos andra där hemma....
Får inte plats med routern i mediaskåpet så det går bort, annars hade det varit det bästa.
Men är det en sån "tallrik" som gäller för wifi i garaget? (helt ok, tycker inte den är ful - lite offentlig miljö blir det ju av det) :)
 
P
Okej...
Men var sitter mediaskåpet..
Är det något som syns lätt i huset? Du kan inte sättar routen på väggen brevid?

Eller in med en router utan AP funktion
https://www.kjell.com/se/produkter/...biquiti-edgerouter-x-tradbunden-router-p61432
Och ha kvar dagens router men då bara som AP & switch
Visserligen bara 4 utgångar

Edit:
Kom att tänka på denna nedan men den är inte helt enkel att administrera men har fler portar till ett lågt pris.
https://www.senetic.se/product/L009UiGS-RM
 
Redigerat:
För den som inte har behov att kunna nå enheterna som sitter i garaget, dvs om man bara har tänkt ha mobiltelefoner och datorer där (inga servrar, WiFi-strömbrytare osv) så går det alldeles utmärkt med två routrar där den ena routern är inkopplad med sin WAN-sladd på LAN-sidan av den andra routern (som har sin WAN-sladd mot fiberdosan). Det enda man måste vara noga med är att dela ut olika IPv4-adress-rymder i de två routrarna (exempelvis 192.168.1.0/24 i den ena och 192.68.2.0/24 i den andra).

Har man inga större behov, då fungerar det.

MEN, om man nu vill koppla in en smart högtalare eller liknande i garaget så kommer det inte att fungera. Då är det en AP typ den som länkades tidigare som behövs (det finns billigare också).
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
För den som inte har behov att kunna nå enheterna som sitter i garaget, dvs om man bara har tänkt ha mobiltelefoner och datorer där (inga servrar, WiFi-strömbrytare osv) så går det alldeles utmärkt med två routrar där den ena routern är inkopplad med sin WAN-sladd på LAN-sidan av den andra routern (som har sin WAN-sladd mot fiberdosan). Det enda man måste vara noga med är att dela ut olika IPv4-adress-rymder i de två routrarna (exempelvis 192.168.1.0/24 i den ena och 192.68.2.0/24 i den andra).

Har man inga större behov, då fungerar det.

MEN, om man nu vill koppla in en smart högtalare eller liknande i garaget så kommer det inte att fungera. Då är det en AP typ den som länkades tidigare som behövs (det finns billigare också).
Det går ofta att konfigurera en router till att vara accesspunkt dvs "router funktionen" stängs av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.