Eftersom det är så små ytor borde man maximera nyttan. Jag har sett en del okonventionella varianter runt om i världen, "stockholmstoalett" med vikvägg, vanlig toalett med dusch över nästan som du ritat, och så vinnaren - asiatisk toalett med dusch!

Kanske är svårt som svensk att vänja sig vid och risken är att andrahandsvärdet inte är lysande, men vilken smart lösning med minimalt utrymme! Maximera ytan med enkla geometrier och lätt att hålla rent. Dessutom ska det ju vara mer anatomiskt korrekt. Det finns även lock man kan lägga över hålet om man störs av det när man duschar.

Modernt badrum med golvmonterad toalett, dusch, vita kakelväggar och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så kan man med gott samvete kissa i duschen...
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Lägg upp planlösningen för hela lägenheten
 
B byabin skrev:
Eftersom det är så små ytor borde man maximera nyttan. Jag har sett en del okonventionella varianter runt om i världen, "stockholmstoalett" med vikvägg, vanlig toalett med dusch över nästan som du ritat, och så vinnaren - asiatisk toalett med dusch!

Kanske är svårt som svensk att vänja sig vid och risken är att andrahandsvärdet inte är lysande, men vilken smart lösning med minimalt utrymme! Maximera ytan med enkla geometrier och lätt att hålla rent. Dessutom ska det ju vara mer anatomiskt korrekt. Det finns även lock man kan lägga över hålet om man störs av det när man duschar.

[bild]
sån toalett sparar såklart plats.
De jag känner som varit tvungna att använda sådana var inte imponerade riktigt som en van svensk.

Jag rekommenderar inte sådan heller om man endast har en enda toalett i hushållet. Tänker på om man blir drabbad av magsjuka.


Men annars 1,2 kvm med flyt går snabbt att renovera. Nu har jag bara gästtoa på 1,2 kvm och hade rörmokaren haft tid vid sina moment hade vi mindre än en veckas arbetstid. Dock bara tätskikt med uppvik i med det inte är dusch.
Och så kan man med gott samvete kissa i duschen...
 
Uppdatering:

Styrelsen anser ej att ventilationen har något problem och att vi själva får stå för renovering. Beskedet var väntat förstås, även om det är trist just med ventilationen - mögel har ju uppstått.
Vi ska ändå höra med IF försäkringsbolaget, men mentalt ställer vi in oss på att detta blir dyrt. I drömmarnas värld hoppas man väl på max 110.000 kr.

Vi har nu gjort lista över potentiella badrumsrenoverare och förberett lista för insatser vi önskar (om det är tekniskt genomförbart i vår lilla, och gamla, bostad).

Akut:
Mögelsanering och helt VT färg i tak och övre delen av väggarna

Önskvärt/kanske akut:
Nytt tätskikt
Nytt ytskikt
Utökad ljuskälla
Vägghängd toalett
Nytt handfat med VT skiva i väggen
Badrumsskåp VT
Inbyggd förvaring i vägg
Ventilhål i dörr (?)
Infällda rör

Sedan tillkommer förstås arbetskostnad och tid, etc.
Ska ändå bli intressant att veta vad de säger är möjligt och icke, vad badrummet ändå har för potential och om det kan bli en spakänsla trots allt.

Vi försöker betrakta det som en investering främst för oss själva, men också tilltänkt köpare. Men det är klart att det svider att tvingas del- eller helrenovering pga mögel. Obehagligt...

Bifogar kollagebild. Vänligen bortse från röran.
 
  • Ett badrum med blå kakel, dusch, toalett, handfat och upphängda handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en planlösning på hela lgh?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du en planlösning på hela lgh?
Inte tillgänglig som sådan. Pallar inte att rita själv Att bygga ut badrummet verkar ändå för avancerat och dyrare än önskat.
 
S Sverige123 skrev:
Inte tillgänglig som sådan. Pallar inte att rita själv Att bygga ut badrummet verkar ändå för avancerat och dyrare än önskat.
Men om en utbyggnad kan öka värdet på lgh kan det vara en smart väg att gå...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men om en utbyggnad kan öka värdet på lgh kan det vara en smart väg att gå...
Jag förstår. Har tänkt och vänt på det under dessa år, men ser inte riktigt hur det kan vara görbart utan att stjäla allrummets yta.
Köksvrån är på andra sidan kortsidan/toalettsidan i min tidigare ritning.
Grannen på andra sidan duschväggen.
Allrummet på andra sidan handfat sidan.
En smal korridor går från hallen till höger om kök och toalett fram till allrummet.
Ett fönster i bostaden.
Jag vet - hemskt - men en planlösning som förmodligen gjorde det bästa av förutsättningarna.
Loft är också lite sisådär - eftersom rummet ändå har en stilkänsla från 1920-/30-talet så känns det trist att ändra den med ett 90 centimeter brett åbäke med låg takhöjd i rummet.
Bostaden har mer karaktär av övernattningslägenhet. Vi står ut eftersom det är attraktivt läge och låg månadsavgift.
 
Kommer inte att hända, Byabin. Om det är seriöst förslag eller ej låter jag vara osagt, men flaggar för att vi är konsumenter som vill lämna efter oss en hållbar, värdig och traditionell, funktionell och godkänd bostad efter oss.
 
S Sverige123 skrev:
Bostaden har mer karaktär av övernattningslägenhet. Vi står ut eftersom det är attraktivt läge och låg månadsavgift.
Här kommer en slarvig planlösning.
 
  • Handritad skiss av en lägenhetsplan med anteckningar och frågor om ljud från grannen/rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sverige123 skrev:
Kommer inte att hända, Byabin. Om det är seriöst förslag eller ej låter jag vara osagt, men flaggar för att vi är konsumenter som vill lämna efter oss en hållbar, värdig och traditionell, funktionell och godkänd bostad efter oss.
Funktionellt och godkänt är det, men givetvis inte traditionellt vilket inte framkom att det var vad du ville ha. Kravlistan i det ursprungliga inlägget löd:

S Sverige123 skrev:
Säkra material är den viktigaste prioriteringen. Det näst viktigaste är praktisk planlösning tillsammans med vacker, smakfull estetik.
Detta kan med råge uppfyllas.

Med önskemål om
S Sverige123 skrev:
Tanken är väl att skapa en visuell rymd med de få medel som finns. Ljusa färger - gärna en liten spakänsla om så är möjligt.
Detta kan också med råge uppfyllas.

Själv skulle jag utan att tveka överväga asiatisk toalett med en sån liten yta att använda. Att stå som ett zäta mellan toalett och handfat varje morgon är inget för mig.

Tråkigt att det tas som oseriöst när man kommer med förslag på hur man kan göra en bra lösning med små ytor bara man tänker utanför boxen och använder erfarenheter som finns internationellt om tekniska lösningar som kanske inte alla känner till. @Marlen Eskilsson kan ta bort samtliga mina inlägg, så slipper vi kännas vid att dessa lösningar finns som möjliga alternativ.
 
S Sverige123 skrev:
Här kommer en slarvig planlösning.
Kanske offra garderoben och ta så mycket som möjligt mot stammen (markerat med X)? Kunde bli en bra duschnisch :)
 
  • Gilla
Sverige123 och 1 till
  • Laddar…
Med de uppskattade måtten hade jag lagt upp det så här, med reservationer för klipp och klistra i RoomSketcher. (Handfatet och hörnskåpet finns eller har funnits hos Svedbergs. Den konstiga byrån bakom toaletten illustrerar en halvhög utbyggd vägg för inbyggnadsdelen av toaletten. Tänker att hyllorna över toalettten används till relevant förvaring etc .)

Jag hade sett över möjligheten att styra duschen från handfatsblandaren.

3D-representation av ett badrum med dusch, handduk och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av ett minimalistiskt badrum med spegel, handfat, duschhörna och monokromt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av modernt badrum med vita kakel, trähyllor, handdukar, toalett och spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Sverige123
  • Laddar…
BirgitS
S Sverige123 skrev:
Akut:
Mögelsanering och helt VT färg i tak och övre delen av väggarna

Önskvärt/kanske akut:
Nytt tätskikt
Nytt ytskikt
Utökad ljuskälla
Vägghängd toalett
Nytt handfat med VT skiva i väggen
Badrumsskåp VT
Inbyggd förvaring i vägg
Ventilhål i dörr (?)
Infällda rör
Vet du hur väggarna och golvet är konstruerade, betong, lättbetong, träreglar med gips eller något annat?
Om inte kontakta styrelsen och fråga. Det är viktig information för badrumsfirmorna. Avgör också om det fungerar med infällda rör.

Styrelsen kan också ha en åsikt om vad du får göra så se till att börja prata med dem om t.ex. infällda rör.

Några särskilda våtrumsskivor behövs inte eftersom tätskikten numera är tillräckligt täta så att vanlig gips+OSB fungerar utmärkt (om det är träregelkonstruktion).

Är väggtjockleken sån att det går att bygga in förvaring i väggen?

Finns det ventilationsspringa under eller över dörren?
Det är ju så man löser ventilationen oftast. Om det inte finns idag så väljer man en tröskel som ger en springa under dörren.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske offra garderoben och ta så mycket som möjligt mot stammen (markerat med X)? Kunde bli en bra duschnisch :)
Om X är utrymme för stammar så brukar man inte få inkräkta på det utrymmet. Även om det finns en del tomrum i det idag så kan hela utrymmet behövas vid ett stambyte.
 
  • Gilla
Sverige123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.