5 971 läst · 34 svar
6k läst
34 svar
Hjälp med att renovera Sveriges minsta toalett med dusch. 1,2 kvm!
Hej alla experter där ute!
Hoppas att rubriken inte fick överdrivet stort intresse nu.
Det är nämligen så att jag vill låta renovera vårt badrum, eller snarare toalett med duschanordning.
(Bifogar en amatörmässig ritning samt mått nedan med reservation för att ritningen kanske inte är direkt skalenlig.)
Har i flera års tid längtat efter att renovera rummet, men av olika skäl har det inte varit möjligt förrän i år eller 2024.
Jag är rädd för fuktskador då taket som är målat börjat spricka i färgen och jag har noterat ett fåtal rödaktiga fläckar.
Tanken är väl att skapa en visuell rymd med de få medel som finns. Ljusa färger - gärna en liten spakänsla om så är möjligt.
Säkra material är den viktigaste prioriteringen. Det näst viktigaste är praktisk planlösning tillsammans med vacker, smakfull estetik.
Min frågeställningar är som följer:
1. Vad kan en sådan (ytskikts?) renovering tänkas kosta?
- Jag önskar hålla det på en rimlig nivå och min budget är väl cirka 30.000 kr max.
- Eftersom bostaden enbart är 22 kvm är vi beroende av badrummet till vardags och vill alltså inte att själva renoveringsdelen tar för lång tid (förstår att inköp tar tid).
2. Finns det någon alternativ planlösning ni kan föreslå baserat på ritningen?
- Tycker inte om minimala handfat eftersom man ibland kan behöva tvätta en skjorta eller dylikt och överlag inte vill stå böjd i konstiga vinklar varje gång man tvättar händerna. Nuvarande handfat är för djupt, men kan absolut tänka mig ett brett gärna med vattensäker bänkskiva under (inte byrå/kommod eftersom det skulle stjäla benutrymmet).
- Hörnhandfat kanske går an, men gärna ett smart dimensionerat.
3. Vilka material ska jag ha i åtanke när jag söker offert? Vilket är det säkraste valet med tanke på att hela badrummet är våtrum/våtzon?
Vänligen svara så enkelt som möjligt då jag är totalt okunnig, men villig att lära så gott jag kan.
Badrummets mått:
Bredd: cirka 91 cm / 0,91 meter
Längd: cirka 141 cm / 1,41 meter
Höjd: cirka 275 cm / 2,75 meter
= Cirka 1,2831 kvm
(Om jag räknat rätt.)
Hoppas att rubriken inte fick överdrivet stort intresse nu.
Det är nämligen så att jag vill låta renovera vårt badrum, eller snarare toalett med duschanordning.
(Bifogar en amatörmässig ritning samt mått nedan med reservation för att ritningen kanske inte är direkt skalenlig.)
Har i flera års tid längtat efter att renovera rummet, men av olika skäl har det inte varit möjligt förrän i år eller 2024.
Jag är rädd för fuktskador då taket som är målat börjat spricka i färgen och jag har noterat ett fåtal rödaktiga fläckar.
Tanken är väl att skapa en visuell rymd med de få medel som finns. Ljusa färger - gärna en liten spakänsla om så är möjligt.
Säkra material är den viktigaste prioriteringen. Det näst viktigaste är praktisk planlösning tillsammans med vacker, smakfull estetik.
Min frågeställningar är som följer:
1. Vad kan en sådan (ytskikts?) renovering tänkas kosta?
- Jag önskar hålla det på en rimlig nivå och min budget är väl cirka 30.000 kr max.
- Eftersom bostaden enbart är 22 kvm är vi beroende av badrummet till vardags och vill alltså inte att själva renoveringsdelen tar för lång tid (förstår att inköp tar tid).
2. Finns det någon alternativ planlösning ni kan föreslå baserat på ritningen?
- Tycker inte om minimala handfat eftersom man ibland kan behöva tvätta en skjorta eller dylikt och överlag inte vill stå böjd i konstiga vinklar varje gång man tvättar händerna. Nuvarande handfat är för djupt, men kan absolut tänka mig ett brett gärna med vattensäker bänkskiva under (inte byrå/kommod eftersom det skulle stjäla benutrymmet).
- Hörnhandfat kanske går an, men gärna ett smart dimensionerat.
3. Vilka material ska jag ha i åtanke när jag söker offert? Vilket är det säkraste valet med tanke på att hela badrummet är våtrum/våtzon?
Vänligen svara så enkelt som möjligt då jag är totalt okunnig, men villig att lära så gott jag kan.
Badrummets mått:
Bredd: cirka 91 cm / 0,91 meter
Längd: cirka 141 cm / 1,41 meter
Höjd: cirka 275 cm / 2,75 meter
= Cirka 1,2831 kvm
(Om jag räknat rätt.)
Hej, tror inte dina krav är möjliga att uppfylla. Det är en minimal toalett som även har en dusch i taket...
Hur du än gör det kommer det vara en stockholmsdusch, inga fel med det, men spa-känsla och 30000:- i budget går inte ihop.
Några spartips:
Hur du än gör det kommer det vara en stockholmsdusch, inga fel med det, men spa-känsla och 30000:- i budget går inte ihop.
Några spartips:
- Köp begagnade prylar. Handfat finns det massor av på marketplace.
- Microcement är billigt ytskickt om du kan göra det själv.
- Kolla innan du köper något att du inte behöver dra om el/vatten onödigt mycket.
Hej och tack för snabbt svar!
En förtydling bara, min ritning är slarvig men det är en golvbrunn med diametern ca 17 cm som jag försökt rita. Så den delen till vänster är alltså en vägganordnimg för kranar. Just nu hänger duschslangen bara där och används fritt liksom.
Är det samma förutsättningar då som du just uppgav i svaret?
Tack för uppgifterna!
En förtydling bara, min ritning är slarvig men det är en golvbrunn med diametern ca 17 cm som jag försökt rita. Så den delen till vänster är alltså en vägganordnimg för kranar. Just nu hänger duschslangen bara där och används fritt liksom.
Är det samma förutsättningar då som du just uppgav i svaret?
Tack för uppgifterna!
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 914 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 914 inlägg
Och då är ju den här tråden bra att läsa för Sverige123: https://www.byggahus.se/forum/threads/stockholmsdusch-var-koepa-doerr-hur-bygga-egen.320183/P Peter_K skrev:
Våtrumsmatta och -tapet är nog billigast, eller kanske våtrumsmatta och godkänt målat system på väggarna. Våtrumsmatta och -tapet är nog det som går fortast också.S Sverige123 skrev:1. Vad kan en sådan (ytskikts?) renovering tänkas kosta?
Men jag vet inte om det räcker med 30 000 kr.
Tyder nog mer på dålig ventilation.S Sverige123 skrev:
Välkommen till forumet också!
Jo, men tack!P Peter_K skrev:
Jag kikade på den där dörren faktiskt, men jag har svårt att se hur det svängrummet för handfatet skulle få plats - dörren är på långsidan mittemot duschkranen och toaletten motar på kortsidan.
Kanske tänker jag snett, men jag tror tyvärr inte att en sådan duschdörr skulle få plats :/
Tack för det!BirgitS skrev:Och då är ju den här tråden bra att läsa för Sverige123: [länk]
Våtrumsmatta och -tapet är nog billigast, eller kanske våtrumsmatta och godkänt målat system på väggarna. Våtrumsmatta och -tapet är nog det som går fortast också.
Men jag vet inte om det räcker med 30 000 kr.
Tyder nog mer på dålig ventilation.
Välkommen till forumet också!
Jag börjar inse att jag var för optimistisk i budgeten. Om vi utökar till 45.000-50.000 kr - är det fortfarande för lite, mån tro?
Jag funderade också på våtmatta, men tidigare förslag på microcement lät lite skoj också. Bara det inte blir för mörkt och klaustrofobiskt!
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Om du inte har möjlighet att flytta blandare etc så skulle jag satsat på en så kort toalettstol som möjligt och ett grundare handfat.S Sverige123 skrev:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...tol-ifo-sign-6832-kort-modell/p-372378-371281
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 914 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 914 inlägg
Bara att ta in några som sätter våtrumsmatta och be om offerter.S Sverige123 skrev:
Mikrocement är ett ytskikt och inte ett tätskikt. Oftast används det för att få ett trevligare ytskikt (uppfräschning) i väntan på att man får råd att byta ut tätskiktet (renovera). Det kan ju fungera om inte tätskiktet är för gammalt och man absolut inte står ut med nuvarande ytskikts utseende under några år. Hur gammalt är tätskiktet hos dig?
Nu har jag fått uppgift om att senaste badrumsrenovering gjordes cirka 1993. Alltså är tätskikt och ytskikt minst cirka 29 år gammalt.BirgitS skrev:
I din mening - är det dags att renovera om hela rummet och helt enkelt investera trots att kostnaden riskerar att springa iväg?
Det sista jag vill är ju att badrummet far illa...!
Det låter ju som att rummet passerat sitt bäst-före-datum, men jag har ju som sagt ingen erfarenhet av större renoveringar.
Tack för alla hjälpsamma svar!
Jag håller med. Total renovering kan dock lätt komma upp i flera hundratusen.1 16386 skrev:
Kanske det kan värt att måla om taket och byta handfat för att få det lite drägligare tills stora renoveringen. Och grovstäda!
Har du någon bild på hur det ser ut idag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 914 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 914 inlägg
Här finns en artikel som jämför olika sorters tät- och ytskikt: https://www.byggahus.se/badrum-med-kakel-vs-plastmatta-vatrumsskiva-och-malade-vaggar
Finns många andra badrumsartiklar också: https://www.byggahus.se/tagg/badrum
Finns många andra badrumsartiklar också: https://www.byggahus.se/tagg/badrum
Ja, här kommer en liten uppdatering.
Blev sjuk och orkade inte skriva.
Efter en utfärd till järnhandeln för att titta på färg till taket förmådde försäljaren mig att först titta närmare på de sprickor som uppstått i väggens färg.
Sagt och gjort - en mellanstor bit färg föll lätt ner när jag undersökte och bakom fanns flera gröna prickar. Blä.
Vem vet hur långt ner i anslutning till det trettio år gamla tätskiktet äckligheterna tagit sig...
Så vi har nu författat ett brev till styrelsen och ska även ta kontakt med vårt försäkringsbolag.
Det blir väl till att renovera hela badrummet ändå! Kosta vad det kosta vill?
Någon med erfarenhet av försäkring av 30 år gammalt badrum? Gäller det någon självrisk eller får man betala hela kalaset själv?
(Styrelsen utförde stambyte i hela huset 1993 så det var inte bostadsinnehavaren själv som beslutade om tätskikt, etc.)
Allt gott!
(Bilder får väl komma lite senare när chocken över möglet lagt sig.)
Blev sjuk och orkade inte skriva.
Efter en utfärd till järnhandeln för att titta på färg till taket förmådde försäljaren mig att först titta närmare på de sprickor som uppstått i väggens färg.
Sagt och gjort - en mellanstor bit färg föll lätt ner när jag undersökte och bakom fanns flera gröna prickar. Blä.
Vem vet hur långt ner i anslutning till det trettio år gamla tätskiktet äckligheterna tagit sig...
Så vi har nu författat ett brev till styrelsen och ska även ta kontakt med vårt försäkringsbolag.
Det blir väl till att renovera hela badrummet ändå! Kosta vad det kosta vill?
Någon med erfarenhet av försäkring av 30 år gammalt badrum? Gäller det någon självrisk eller får man betala hela kalaset själv?
(Styrelsen utförde stambyte i hela huset 1993 så det var inte bostadsinnehavaren själv som beslutade om tätskikt, etc.)
Allt gott!
(Bilder får väl komma lite senare när chocken över möglet lagt sig.)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 914 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 914 inlägg
Går det att se om det gröna är en sammanhängande yta?S Sverige123 skrev:
Jag tänker på att man har haft rollade tätskikt som sett ut ungefär som ett målat färglager. Hör med styrelsen om de har någon information om vad som gjordes i mer detalj.
Tätskiktet ligger rätt ytligt.
Håller du dig till våtrumsmatta och -tapet så blir det inte så dyrt.S Sverige123 skrev:
Försäkringsbolag kör med åldersavdrag och efter 30 år är det tveksamt om de betalar något men du ska ju förstås kolla upp det. En nackdel med att försäkringsbolaget betalar en del är att det då inte går att få ROT-avdrag (hör med dem om detaljerna).S Sverige123 skrev: