37 423 läst · 103 svar
37k läst
103 svar
Hjälp.. Mäklaren vill ha betalt för inget
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Det var väl på sätt och vis vad något av sms-låneföretagen gjorde för ngt. år sedan. De krävde en administration avgift som skulle täcka deras kostnad för kreditprövning. Avgiften betalades inte tillbaka, även om deras kreditprövning gav negativt resultat. Så de plockade in typ 300 kr från alla som ansökte, och så nekade de att låna ut i samtliga fall.
Avslöjades när en tidning lät en person med 7 siffrig lön ansöka om att få låna 5000 kr, nekades.
Avslöjades när en tidning lät en person med 7 siffrig lön ansöka om att få låna 5000 kr, nekades.
Var bara väldigt noga med att hålla utkik efter om han skickar en faktura i alla fall.
I så fall MÅSTE du protestera den fakturan skriftligen, i sin enklaste form tar du en kopia och stryker ett rött streck över den, samt skriver på "Fakturan avvisas då vi inte har något avtal om villkor och leverans och jag valt att ta hand om saken själv" och så namn och signatur.
Förslagsvis skickar du det både per fax och dessutom i brev. Kommer det till tinget behöver du dokumentation.
I så fall MÅSTE du protestera den fakturan skriftligen, i sin enklaste form tar du en kopia och stryker ett rött streck över den, samt skriver på "Fakturan avvisas då vi inte har något avtal om villkor och leverans och jag valt att ta hand om saken själv" och så namn och signatur.
Förslagsvis skickar du det både per fax och dessutom i brev. Kommer det till tinget behöver du dokumentation.
Hur är det med det muntliga avtalet som är mellan mäklare och säljare. Säljaren i det här fallet bröt mot det. Mäklaren hade ju redan börjat med jobbet med att ta bilder mm. Jag tycker det är helt naturligt att han vill ha betalt för tiden som han lagt ner på uppdraget. Sen kanske inte summan är skälig.
martin_jonsson skrev:Hur är det med det muntliga avtalet som är mellan mäklare och säljare. Säljaren i det här fallet bröt mot det. Mäklaren hade ju redan börjat med jobbet med att ta bilder mm. Jag tycker det är helt naturligt att han vill ha betalt för tiden som han lagt ner på uppdraget. Sen kanske inte summan är skälig.
Mäklaren var här och skulle få försäljningsuppdraget, han skulle jobba på prospektet och skicka mig den för ett godkännande..Men hann inte innan det blev sålt. Alltså fanns inga muntliga avtal heller eftersom jag inte ens godkänt hans prospekt.. Läs Fastighetsmäklarlag paragraf 9 och tolka den rätt..
Ringde ju mäklaren dagen efter och var ärlig nog med att förklara hur det hela gått till..
Sen kom hans praxis med kostnaden upp.... Detta var heller inte MUNTLIGT uppgjort
Skickar mäklaren trots allt en faktura så ska du nog inte bara "skita" i den. Du bör bestrida den skriftligt.
Kul med nya medlemmar som i sitt första inlägg är så partiska att man lätt kan tro det är mäklaren själv som skriver.martin_jonsson skrev:Hur är det med det muntliga avtalet som är mellan mäklare och säljare. Säljaren i det här fallet bröt mot det. Mäklaren hade ju redan börjat med jobbet med att ta bilder mm. Jag tycker det är helt naturligt att han vill ha betalt för tiden som han lagt ner på uppdraget. Sen kanske inte summan är skälig.
Muntliga avtal gäller precis lika mycket som skriftliga avtal. Skillnaden är bevisläget, om man i efterhand är oense om VAD man avtalat.
Kan mäklaren eller du själv styrka VAD som avtalats muntligt, t.ex. med en inspelning eller vittnen gäller det avtalet förstås.
Kan man inte visa att ett särskilt avtal finns är det branschpraxis som gäller - men INTE mäklarens egen praxis.
Om branschpraxis inte säger att det ska finnas ett skriftligt avtal för att det alls ska finnas ett avtal, kan troligen mäklaren få ersättning för sina kostnader men inte mer om han/hon går till domstol.
Så börja med att kontakta mäklarsamfundet och hör med dem om vad som är branschpraxis, DET är den springande punkten, OM mäklaren fortsatt hävdar att han SKA ha betalt.
Kan mäklaren eller du själv styrka VAD som avtalats muntligt, t.ex. med en inspelning eller vittnen gäller det avtalet förstås.
Kan man inte visa att ett särskilt avtal finns är det branschpraxis som gäller - men INTE mäklarens egen praxis.
Om branschpraxis inte säger att det ska finnas ett skriftligt avtal för att det alls ska finnas ett avtal, kan troligen mäklaren få ersättning för sina kostnader men inte mer om han/hon går till domstol.
Så börja med att kontakta mäklarsamfundet och hör med dem om vad som är branschpraxis, DET är den springande punkten, OM mäklaren fortsatt hävdar att han SKA ha betalt.
Skillnaden är att faxen ger ett legalt dokument med högt bevisvärde (att du skickat det och att mottagaren fått det) om du sparar faxrapporten med tillhörande bild av vad du skickat och när, det gör INTE e-mail.
Kontaktat Mäklarsamfundet samt fastighetsmäklarinspektionen för råd...
Finns ingen laglig rätt att ta ut ett arvode/provision om inte ett försäljningsuppdrag upprättats.
Mäklarsamfundet ville ha namnet på mäklaren men jag avböjde detta tills vidare då jag inte fått något krav. Men kommer det så ska jag namnge mäklaren samt byrå.
Och eftersom han bara lade på luren i örat på mig så tror jag nog att mäklare insåg sitt misstag.. Är kanske en tuff bransch men tror nog att dom klarar sig ekonomiskt utan att försöka med bluffar...
Kan bara tänka mig vad Greta och Arvid 74 år gamla hade gjort när mäklare sa att det var praxis att ta ut en avgift..
Finns ingen laglig rätt att ta ut ett arvode/provision om inte ett försäljningsuppdrag upprättats.
Mäklarsamfundet ville ha namnet på mäklaren men jag avböjde detta tills vidare då jag inte fått något krav. Men kommer det så ska jag namnge mäklaren samt byrå.
Och eftersom han bara lade på luren i örat på mig så tror jag nog att mäklare insåg sitt misstag.. Är kanske en tuff bransch men tror nog att dom klarar sig ekonomiskt utan att försöka med bluffar...
Kan bara tänka mig vad Greta och Arvid 74 år gamla hade gjort när mäklare sa att det var praxis att ta ut en avgift..
martin_jonsson skrev:Hur är det med det muntliga avtalet som är mellan mäklare och säljare. Säljaren i det här fallet bröt mot det. Mäklaren hade ju redan börjat med jobbet med att ta bilder mm. Jag tycker det är helt naturligt att han vill ha betalt för tiden som han lagt ner på uppdraget. Sen kanske inte summan är skälig.
Hej Martin.
Trevligt att du gjorde ditt första inlägg i min tråd, smickrade...
Men om mäklaren nu börjar med att värdera, ta bilder, göra beskrivning mm mm. Varför påbörja ett sådant arbete när inget avtal finns underskrivet? Han vet ju själv att ett avtal måste upprättas.
Innebär detta att mäklaren kan ta 30% i provision vid en försäljning istället för 3-5% som är brukligt. Inte ens så långt kom vi att jag fick reda på det, frågade men otydligt svar.. 2-3,5%och moms tillkommer men är helt avdragsgillt även mäklar arvodet . Jag vet inte vad en mäklare gör och tar betalt för om ett avtal inte upprättats på plats vid ett första besök...
Kanske du kan ge mig ett föredrag om hela historien?
Det muntliga avtalet uppkom när du kontaktade mäklaren. Sen vet inte jag vad som avtalades och vad som är "lagligt". Säger bara att jag förstår att han vill ha betalt för tiden han lagt ner. Självklar förstår jag att du inte vill betala det skulle inte jag heller vilja göra, jag hoppas att det går bra för digWeckis skrev:Mäklaren var här och skulle få försäljningsuppdraget, han skulle jobba på prospektet och skicka mig den för ett godkännande..Men hann inte innan det blev sålt. Alltså fanns inga muntliga avtal heller eftersom jag inte ens godkänt hans prospekt.. Läs Fastighetsmäklarlag paragraf 9 och tolka den rätt..
Ringde ju mäklaren dagen efter och var ärlig nog med att förklara hur det hela gått till..
Sen kom hans praxis med kostnaden upp.... Detta var heller inte MUNTLIGT uppgjort