Nerre skrev:
Men mäklaren borde å andra sidan vara väldigt kunnig om vilka regler som gäller, och borde ju då självklart ha sett till att följa reglerna och skriva ett skriftligt avtal om att ta fram ett prospekt.

Det är ju det hela lagstiftningen bygger på, mäklaren ska inte kunna utnyttja att säljaren är lite okunnig, därför ska allt vara skriftligt.

Lagen säger alltså att mäklaren aldrig får ta betalt för något utan att ha ett skriftligt avtal. Detta borde mäklaren mycket väl känna till.
Som sagt jag skrev "viss begränsad förståelse".

Och iom. mäklarens ganska fräcka försök att kräva arvode även utan giltigt avtal, så har han i min bok förverkat rätten till ersättning överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Weckis
  • Laddar…
Tompamannen skrev:
Jag tycker samma som du! Lägger jag upp något till salu på blocket.se och någon ringer och säger "jag tar den" utan att komma och titta först och sedan ångrar sig när denna ser objektet så vill jag ju ha kompensation för detta. Försäljningsprocessen har ju som du skriver startat. Att jag sedan kan se mig i himlen efter nån form av rätt till ekonomisk kompensation är ju en annan sak(y)
Kompensation för vad? Så är det ju att sälja saker på blocket, man får femtioelva mail från olika lyckosökare, nån enstaka seriös filur som man får lägga tid på att maila/prata i tfn, beroende på vad som gäller. Har sålt telefoner för några hundralappar och bilar för över 300000 kr på blocket, så alla affärer är ju olika, det jag vet är att det tar TID. Vilket gör att jag ofta skänker bort saker istället för att bemöda mig med att sälja dem. Röda korset kommer ju t.ex. och hämtar möbler etc gratis...

/S
 
TS, om du har betalt mäklaren 4000kr för en värdering så täcker det gott och väl också den tid som spilldes i detta fall. En värdering borde kosta max 2000kr.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Kompensation för vad?
Kompensation för att köparen häver avtalet kanske? I den stund köparen säger "jag tar den" har ju bindande köpeavtal ingåtts förutsatt att varan stämmer överens med det som presenterats.

Sen att jag fattar att man inte gör så i praktiken är ju en annan sak. Är man väldigt mån om sin tid begär man ju som säljare en handpenning.
 
Det är ju så att för att du ska få något av motparten vid avtalsbrott så måste du vara beredd att dra det till domstol och vara säker på att vinna (annars lär kostnaden för dig blir större än vinsten).

Och samma sak gäller ju mäklaren här, vägrar TS betala så blir det tingsrätten som får fälla avgörandet. "Jag ser fram emot förhandlingarna i Tingsrätten" är troligen ett bra sätt att få mäklaren att släppa det.
 
steve5432 skrev:
Kompensation för vad? Så är det ju att sälja saker på blocket, man får femtioelva mail från olika lyckosökare, nån enstaka seriös filur som man får lägga tid på att maila/prata i tfn, beroende på vad som gäller. Har sålt telefoner för några hundralappar och bilar för över 300000 kr på blocket, så alla affärer är ju olika, det jag vet är att det tar TID. Vilket gör att jag ofta skänker bort saker istället för att bemöda mig med att sälja dem. Röda korset kommer ju t.ex. och hämtar möbler etc gratis...

/S
Jag försökte mig på ironi! Självklart kan man inte kräva folk på pengar innan ett avtal är undertecknat. Själv är jag stenhård med 10% handpenning om nån blir förälskad i nått jag ska sälja. Alltid kvitto på HP med villkor att jag säljer till nån annan och behåller HP när en tidgräns har passerat.
Annars håller jag med dig fullt ut. Jag har en bil ståendes som har ett värde på 7-10.000kr. Jag orkar inte tjafsa med alla sista-priset-kompisar som ringer om jag annonserar den så den kommer att köras till skroten istället:)
 
Om vi tittar tillbaka och försöker förstå vad mäklaren vill ha betalt för, med eller utan avtal.
Han har kommit hem till Weckis, snackat lite om upplägget av mäklaruppdraget, tagit några bilder och åkt.

Vad jag förstår har arvodets storlek inte ens diskuterats.

En mäklare som tar lite bilder gör ju inte ett kvalificerat jobb.
Hans bilder är kanske värda noll, kvalitetssäkring verkar inte finnas.

Så vad mäklaren har gjort är väl bara att försöka sälja in sig och försöka visa sig duktig och framåt för att få ett uppdrag.


OT men närliggande:
När jag sålde mitt förra hus i Göteborg kom mäklaren hem, tittade runt och fick lite ritningskopior.
Vi diskuterade bl. a. upplägget med arvode, tidsaspekter för försäljningen mm.

Efter att avtalet med några justeringar var skrivet och undertecknat skickade mäklaren ut en professionell fotograf, en home-styling expert, folk från Anticimex för besiktning och energideklaration osv.
Bilderna gick sedan fram och tillbaka till någonstans i Asien, regnmolnen tvättades bort och ersattes av blå himmel.
(Det ser lite kul ut med det regnvåta plåttaket på garaget och blå himmel däröver :) )
Dvs han jobbade för sitt arvode.

Att åka ut till en presumtiv kund, ta några bilder med mobilkameran och kräva betalning för detta är bara fånigt.
Häng ut klåparen!
 
  • Gilla
Apocalypsen och 2 till
  • Laddar…
O
När jag sålde min lägenhet så kom mäklaren över vi diskuterade arvodet, beräknat slutpris... När vi bestämt oss för mäklaren så skrev vi kontrakt och därefter bokades fotograf och mäklaren satte igång med annonsen.
Jag behövde ingen mäklarhimmel, men så muttrade jag lite att jag inte ville ha den himlen... :)
Men som sagt, ingenting gjordes innan kontraktet skrevs...
 
Jag (och säkert många andra) är väldigt intresserad av hur detta slutade. Så snälla Weckis, hur slutade det? Gjorde du en anmälan eller funderar du fortfarande?
 
Ett förslag på uppdrag är en offert, bland många andra och inget juridiskt bindande avtal.
Skulle själv kontrat med egen faktura 16.000:- "förberedelser o städning för offert på försäljningsuppdrag.
Vi syns i Rätten 🍺👍
 
Juridiskt är det ju så att inget avtal på försäljning av fastighet finns, förrän det är påskrivet.

"Jag tar den"/"Du får den" är INTE bindande för varken säljare eller köpare förrän avtalet är påskrivet av bägge parter. Till skillnad från försäljning av lösegendom som båtar och bilar t.ex. där inget formkrav finns så "ett handslag" räcker.

Sedan kan det ju vara att du har ett avtal med mäklaren om hur han ska ha sin ersättning, det kan ju avvika, men bör gå tillbaka på vad som är accepterat av Mäklarsamfundet (om hen är med i det). Finns inget avtal som mäklaren kan bevisa ska ge honom mer, skulle en rättslig prövning troligen ge mäklaren vad som är normalt i den situationen men inte mer.

Kolla om du har nån rättsförsäkring via villaägarna eller hemförsäkringen och kontakta en advokat om mäklaren envisas.
 
Redigerat:
Beemaster skrev:
Jag (och säkert många andra) är väldigt intresserad av hur detta slutade. Så snälla Weckis, hur slutade det? Gjorde du en anmälan eller funderar du fortfarande?
Sorry att jag inte informerat er om läget, men haft fullt upp med flytt...
Mäklaren backade i sitt krav efter jag tagit kontakt med Mäklarorganisation samt Mäklarsamfundet, vilka tyckte att det hela var en konstig situation där mäklaren verkade ge fel information. Ingen mäklare får ta betalt innan ett försäljningsuppdrag undertecknats...... Mäklaren backade då jag meddelat honom om att jag kontaktat andra distanser för att reda ut det hela... Han menade att det var en misstolkning från min sida då han redogjort kostnaden... Jaja den gick inte hem hos mig och ord mot ord och jag har kvar mina 16'000:- och inga krav från mäklaren heller..
Allt frid och fröjd och idag är affären avslutats och jag samt nya ägaren är nöjda..
Inget giltigt utan skrivet underlag alltså..
 
Krilleman
"Konstigt" att han backade va?! ;)

Kul att det löste sig dock.

Frågan då är ju hur många som gått på mäklarens kostnad förut innan dig? :x
 
krilleman_215 skrev:
"Konstigt" att han backade va?! ;)
Kul att det löste sig dock.
Frågan då är ju hur många som gått på mäklarens kostnad förut innan dig? :x
I alla fall Greta och Arvid, 74 år enligt Weckis inlägg nr 28.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.