Hej igen,

Nu är hålet gjort och jag hade flyt, reglerna var byggda för den öppningen jag önskar och valvet var en separat modul man satt in :)

Nu ska bara foder på så är det klart.

Stort tack alla!


Nyågat hål med valv i en vägg mellan kök och hall, redo för fodermontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt mot ett nyligen gjort hål för en dörröppning mellan två rum i ett hus, med belysning och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nygjord öppning mellan två rum i hus, med parkettgolv och ljusgråa väggar som väntar på foder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte förvånad, det är mycket ovanligt att man bygger valvformat :-D
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Snyggare.
 
Mycket snyggare med den kvadratiska öppningen.
Det finns ju bara ett fönster i lägenheten och det handlar om att få fönsterljuset in dit. Om du känner att borttag av valvet inte gjorde någon skillnad och om det inte stör dig allt för mycket när du sover eller så, så kan du kanske behålla alkoven men att göra som en öppning mot köket? Tänker alltså som ett "fönster" men (troligen) utan glas. :)
Kort sagt, en liten avlastningsyta från början tänkt för kanske små prydnadssaker men som kommer sluta som en hylla för nycklar, brev och annat bös man lägger ifrån sig när man kommit in ;)
 
L LimpTheGimp skrev:
Mycket snyggare med den kvadratiska öppningen.
Det finns ju bara ett fönster i lägenheten och det handlar om att få fönsterljuset in dit. Om du känner att borttag av valvet inte gjorde någon skillnad och om det inte stör dig allt för mycket när du sover eller så, så kan du kanske behålla alkoven men att göra som en öppning mot köket? Tänker alltså som ett "fönster" men (troligen) utan glas. :)
Kort sagt, en liten avlastningsyta från början tänkt för kanske små prydnadssaker men som kommer sluta som en hylla för nycklar, brev och annat bös man lägger ifrån sig när man kommit in ;)
Stort tack för tips, känner mig dock nöjd nu och kommer behålla det såhär :)
 
Bara för att spinna vidare på idén, så kan du ju ha ett fönster av frostat glas här emellan om det skulle kännas konstigt med klart glas/hål :)

En kompis hade en etta med sovalkov, men då med väggen mot fönstret. Detta var löst med att bygga väggen med badrumsglas. Tänker då på sånt glas enligt bilden i länken nedan. I ditt fall hade man ju fått ersätta (hela eller stora delar av) väggen till köket vilket ju kanske inte är aktuellt, men tyckte det var en schysst lösning på problem med hörna av rum med dåligt ljus. Tror han hade nån fräg på glaset.

https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/94/94523-4c0c9a28497306b322c64e83d53f36f1.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.