Ok vad synd, men där sitter säkert en regel i överkant ändå
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Det är helt omöjligt att avgöra vilket material du har i väggen utan att känna och knacka på den. Om det är betong, så är det mycket svårare att ta bort den.

Jag undrar, är det mer ljus i köket du är ute efter? Då får du inte så stor effekt av att bara bredda lite och göra valvet rakt i överkant. Ett alternativ för att behålla samma höjd på alla dörrar i huset är att sätta in ett fönster över.

Är det att du (som jag) har lite svårt för valv? Då är det absolut enklaste att använda en tigersåg (givet att det inte är betong) för att ändra formen i överkant bara. Sen sätta nya brädor på sidorna och uppe och ny list. Billigt och enkelt, och lätt att göra själv.
 
BirgitS
S simonnnn skrev:
Dessvärre har alla samma så jag förutsätter att det är från byggåret.
Då ska du ju absolut höra med styrelsen innan du börjar göra något åt valvet, dels för att få lov och dels för att de bör veta (kunna ta fram) hur väggarna är uppbyggda.
 
BirgitS
Det är en hel del mörkt trä i köket och det stjäl en del ljus så det blir ljusare om täckskivor, dekorlister osv. byts ut.
 
T topmount skrev:
Satsa på bättre belysning i köket istället för taklampan som sitter där idag. En rad spottar skulle göra underverk för det fina men lite mörka köket.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en hel del mörkt trä i köket och det stjäl en del ljus så det blir ljusare om täckskivor, dekorlister osv. byts ut.
Precis min tanke!
De där väggskivorna, lådfronterna och listerna (jakarandaimitation?) stjäl en fruktansvärd massa ljus.
Måla vitt/ljust, eller täck med ljus kontaktplast, så blir hela köket och hallen ljusare.

BirgitS BirgitS skrev:
Man får räkna med att taket blir något skadat när man river väggen...
Även golvet kommer troligtvis att behöver lagas, och det blir nog inte så lätt att göra snyggt.
Där räcker det ju inte med att spackla och måla.
 
BirgitS
Golvet fixar man väl med en ny längre och ev. bredare tröskellist. Det fungerar ju så länge som man inte börjar riva väggen mot sovalkoven.

Men det känns som mycket jobb för att få en öppning som är 15 cm bredare och tveksamt om det gör köket ljusare.
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Försök att ta bort listerna försiktigt och se hur det ser ut. Jag tror som flera andra att det går att åtminstone göra fyrkantiga hörn och troligen även ta bort 5-10 centimeter eller mer i överkant.
 
  • Gilla
simonnnn och 1 till
  • Laddar…
En extremt billig "köksrenovering" är att köpa sån här plastfilm i något ljust möster och klistra på de mörka täcksidorna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en hel del mörkt trä i köket och det stjäl en del ljus så det blir ljusare om täckskivor, dekorlister osv. byts ut.
Tanken slog mig också men bedömer att det blir ett väldigt stort jobb att ta loss täckskivorna och listerna och lämna in? Luckorna däremot hade man ju enkelt kunnat ta av men känns inte som att det är värt att lämna bara dem va?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då tror jag att det är betong i väggarna och inte träreglar med gips, dock kan det vara en annan enklare konstruktion ovanför dörrarna. Här i vår lägenhet från -63 är det från början en enkel träram med träskiva på ovanför dörrarna som utfyllnad mellan betongelementen som utgör väggarna på sidorna. Någon i styrelsen bör kunna svara mer exakt.

Det stämmer att de inte kan säga nej, under förutsättning att det inte är en bärande vägg, men de kan ju orsaka problem i fortsättningen om man inte ber om lov men borde ha gjort det. Kolla stadgarna och om det finns någon regelsamling för föreningen.
Menar du att det kan vara betong även fast den är mjuk när man knackar?
Att den inte är bärande är jag helt säker på då den låter ihålig när man knackar på den. Oavsett så kollar jag med (informerar) föreningen :)
 
En apelsin Mia Orange skrev:
Det är helt omöjligt att avgöra vilket material du har i väggen utan att känna och knacka på den. Om det är betong, så är det mycket svårare att ta bort den.

Jag undrar, är det mer ljus i köket du är ute efter? Då får du inte så stor effekt av att bara bredda lite och göra valvet rakt i överkant. Ett alternativ för att behålla samma höjd på alla dörrar i huset är att sätta in ett fönster över.

Är det att du (som jag) har lite svårt för valv? Då är det absolut enklaste att använda en tigersåg (givet att det inte är betong) för att ändra formen i överkant bara. Sen sätta nya brädor på sidorna och uppe och ny list. Billigt och enkelt, och lätt att göra själv.
Allergisk mot rundande valv :) Som du beskriver i sista stycket låter som en mycket bra lösning för mig!
 
Anna_H Anna_H skrev:
En extremt billig "köksrenovering" är att köpa sån här plastfilm i något ljust möster och klistra på de mörka täcksidorna.
Skulle det vara en länk eller liknande med? :)
 
  • Gilla
simonnnn och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Även golvet kommer troligtvis att behöver lagas, och det blir nog inte så lätt att göra snyggt.
Där räcker det ju inte med att spackla och måla.
BirgitS BirgitS skrev:
Golvet fixar man väl med en ny längre och ev. bredare tröskellist. Det fungerar ju så länge som man inte börjar riva väggen mot sovalkoven.
Visst, men det var just vad som skulle hända om långväggen revs som jag avsåg.

För övrigt är väl en "tröskel" på ett till synes omotiverat ställe en liten snubbelrisk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.