49 131 läst · 336 svar
49k läst
336 svar
Hjälp! Hur rutten är elbranschen?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Rik som ett troll.. 1a beviset för det är ju att jag är egen företagare , alla vi är rika. 2a beviset är att jag är elektriker. Undrar varför man jobbar överhuvudtaget, borde egentligen köpa en mindre ö i Karibien och bara slappa.
En uppenbart bra affär är du ju inte då firman inte får sälja material till dig.Byggarmusen skrev:I en marknadsekonomi som vi trots allt lever i brukar den faktorn vara konkurrens. Eftersom flertalet elektriker helt sonika gått ifrån en uppenbart bra affär, då är ju något också väldigt fel med konkurrensen och kanske framför allt för att el är en både reglerad(i mina ögon något hårt reglerad)verksamhet och en av våra viktigaste samhällsfunktioner.
Då är det bara att åka till nästa kund där man får sälja material utan krångel.
Enkelt?
Medlem
· Västragötaland
· 25 inlägg
Hej jag har egen elfirma ochjobbar uteslutande mot
Jag har funderat på det och tror att elektriker är en av de hantverkskategorier där det blir mest spilltid då det blir många småjobb beroende på lagkrav. Vad jag menar är att en snickare inte behöver åka iväg och sätta upp ett par dörrfoder här och en fönsterbräda där, det både kan och får kunden utföra själv. Så påslagen på materialen tror jag finns där för att ta höjd för svårigheten att ha fullt debiterbar tid hela veckan, vilket ju är nödvändigt för att överhuvudtaget överleva som företag. Någon längre upp i tråden skrev om en elektriker som jobbat sex timmar hos honom en dag och tagit rejält betalt för materialet. Mot bakgrund att det blir två icke debiterbara timmar den dagen så blir materialpåslaget lättare att hacka i sig. Någon i branschen får gärna ge sina synpunkter på min teori.Per72 skrev:
Produkter som diskuteras: "sätta dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
239 kr inkl moms
Läs mer
Varför ska kunden betala för åtta timmar om jobbet bara tagit sex? Det är väl inte kundens fel att elektrikern inte har full beläggning. Om vi fortsätter liknelsen med restauranger (som ju försvararna använder så gärna) så skulle alltså samma måltid kosta olika mycket beroende på hur många gäster som äter på restaurangen den dagen. Har man otur och går dit och käkar när det är 50% beläggning får man betala dubbelt så mycket för samma mat. På menyn står det ett pris men sedan lägger krögaren ett påslag på råvarorna för att komma upp i motsvarande 100% beläggning. Vem skulle acceptera detta?Robert63 skrev:
Återigen, krögarbranschen har inte en lag som tvingar folk att äta på restaurang så de måste ha en prissättning som är OK med kunderna, annars stannar de hemma och lagar mat själva. Elbranschen har denna lag vilket gör att kunderna måste vända sig till dem. De kan därför bete sig som de vill, och vi kunder får stå där med mössan och börsen i hand.
Medlem
· Västragötaland
· 25 inlägg
Hej jag har egen elfirma och jobbar uteslutande mot kunder på löpande,med eget mtrl. ,med påslag av 20-30 på nettopriset från elgrossist. Det fungerar inte med att kunden köper mtrl. det blir bara fel ,för mycket eller för lite och dålig kvalite .fattas vissa saker.Hoppas du hittar en seriös elfirma.Men då måste du har ätt attityd.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Jag tycker det är garantier ganska ofta. Det kan vara strömbrytare, dosdimrar, badrumsfläktar, skymningsrelän, KNX-prylar, drivdon, motorvärmare, golvvärmetermostater m.m.
Då får man leta fram en faktura från elgrossisten och fylla i en reklamationsblanket. Lämna den till berörd elgrossist som i sin tur lämnar den till berörd leverantör som i sin tur ringer upp mig. Då får man förhandla om att man vill ha en ny produkt, betalt för felsökning och utbyte av produkt, milersättning, ev. Skylifthyra m.m. Dock brukar resultatet på det varierar, allt från att man endast får en ny produkt till att man får betalt för allt.
Därefter får man åka och felsöka och byta produkten OM produkten verkligen är trasig.
Jag har spenderat tid på tre stycken reklamationer nyligen där jag gjort allt detta och sedan har det visat sig inte vara fel på någon av produkterna.
Detta är så omständligt så de flesta brukar bara ta förlusten och åka och byta produkten gratis.
//Patrik
Då får man leta fram en faktura från elgrossisten och fylla i en reklamationsblanket. Lämna den till berörd elgrossist som i sin tur lämnar den till berörd leverantör som i sin tur ringer upp mig. Då får man förhandla om att man vill ha en ny produkt, betalt för felsökning och utbyte av produkt, milersättning, ev. Skylifthyra m.m. Dock brukar resultatet på det varierar, allt från att man endast får en ny produkt till att man får betalt för allt.
Därefter får man åka och felsöka och byta produkten OM produkten verkligen är trasig.
Jag har spenderat tid på tre stycken reklamationer nyligen där jag gjort allt detta och sedan har det visat sig inte vara fel på någon av produkterna.
Detta är så omständligt så de flesta brukar bara ta förlusten och åka och byta produkten gratis.
//Patrik
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Nja, bonden får det pris som mejeriet eller spannmålsförädlaren betalar. Det funkar på ett annat vis i den branschen.elmont skrev:
Självklart är det så, men varför måste det fifflas med det? Krögaren sätter sina priser efter hur genomsnittsbeläggningen är på sin restaurang. Alla matgäster vet exakt vad de kommer få betala för varje enskild rätt. Elektriker låter ju enskilda kunder betala överpriser när det är dåligt med beläggning, och döljer det med materialpålägg. Det är ohederligt och gränsar möjligen till ocker.elmont skrev:
Dessutom är det inte en rättighet att ha ett företag som går runt. Kan man inte klara det med hederliga medel så kanske man ska se sig om efter att blir anställd någonstans. Det är inte OK att lura sina kunder bara för att rädda sitt företag.
Visa mig den läkare som tjänar mellan 29-36000 i månaden för jobb vardagar 07-16.Finndjävel skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Fakturerar man 1000kr/h så är det inte frågan om några 29-36000 i månaden längre. I inlägget jag svarade på hävdades att man måste ta 1000kr/h i arbetskostnad om man inte lägger några påslag på materialet.EyEr0n skrev:
Nja, så är det nog inte riktigt. Det är ju bara att läsa konkursstatistiken. Snarast är det väl så att alla försöker ta ut det marknaden tål. Men problemet är att efterfråga normalt svänger i ett konjunkturmönster. Vill man få jobb i lågkonjunktur måste man vårda kundbasen även i högkonjunktur.elmont skrev:
Allt som är gratis är det brist på. Sedan sjunker efterfrågan med stigande pris. Någonstans efter den linjen kommer efterfrågan att underskrida tillgången.