49 094 läst · 336 svar
49k läst
336 svar
Hjälp! Hur rutten är elbranschen?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du fortsätter att leverera teorier dragna ur röven. En elektrikers lön är högst medioker i jämförelse med en läkares, och branschen i stort är inte känd för att vara något Klondyke.Finndjävel skrev:
Resonerar du verkligen så här Müssli? Om du är en genomsnittlig representant för elektrikerskrået visar det ju med all önskvärd tydlighet hur rutten elbranschen är.Müssli skrev:Tror du det finns någon företagare som vill minska sin vinst frivilligt? Vad är fördelen för företagaren att minska sitt påslag på material? Tror du elektrikern vill "leva bra" eller leva ännu bättre när möjligheten finns?
I en perfekt värld fungerar ditt tänk men inte här.
Det finns inte en enda bransch som kan tänka sig minska sin vinst för att göra kunderna nöjdare.
Jag kan ge dig att du har rätt i sak, givetvis vill alla ha så hög vinst som möjligt. Men att alla branscher skiter i om kunden är nöjd eller inte, det är ren bullshit. I de flesta branscher fungerar konkurrensen och då är nöjda kunder det bästa kapital ett företag kan ha. Att du kan ha den inställning du har är ett mycket starkt bevis för att vi som är kritiska till elbranschen har rätt.
Det är accepterat att gå in på Coop med egen kasse.
Det är inte accepterat att gå in på På en restaurang med en egen fläskfilé som köpt på Coop i din egenmedtagna kasse o tro att de ska laga den åt dig o du ska få rabatt på deras fläsk med bruna bönor.
Du får köpa eget material som en hantverkare ska montera, men du får själv stå för konsekvenserna...
Många hantverkare slutar göra jobb till privatpersoner då de tror att allt de kräver att få rabatt på kostnaderna hela tiden...
Mendå kommer de fler polacker in så då löser det ju sig för rabattjägarna...
Det är inte accepterat att gå in på På en restaurang med en egen fläskfilé som köpt på Coop i din egenmedtagna kasse o tro att de ska laga den åt dig o du ska få rabatt på deras fläsk med bruna bönor.
Du får köpa eget material som en hantverkare ska montera, men du får själv stå för konsekvenserna...
Många hantverkare slutar göra jobb till privatpersoner då de tror att allt de kräver att få rabatt på kostnaderna hela tiden...
Kan vi inte lägga ned det där argumentet? Det är inte relevant eftersom det är lagligt att köpa matvaror och laga till dem själv utan utbildning. Det är inte lagligt att köpa elmateriel och installera det själv, utan konsumenten är helt utlämnad till en bransch utan fungerande konkurrens.matteburk skrev:Det är accepterat att gå in på Coop med egen kasse.
En anställd montör har inte så mycket lön.Robert63 skrev:
En behörig med egen firma med ett antal anställda kan dra in pengar, på rätt ort på rätt projekt, sen blir inte allt "lön" för det.
Aj, jag missade andra halvan.Mikael_L skrev:
Detta betyder ju 167*150:- = 25 tusen färdigskattade kronor i slutet av månaden, dvs ca 37.000:- i månadslön.
Detta räcker 300:- + moms i timmen till så länge man håller rörelseomkostnaderna på noll och full 40-timmars debitering varje vecka.
Men det borde inte vara någon svårighet att få en jäkligt schysst månadslön utan materialvinster om man är lite om sig och kring sig vad gäller omkostnadssidan.
Visst blir man lite förundrad över att flera inte startar elfirmor, att skylla på behörigheten håller inte för det finns massor av folk som har behörighet som inte driver elföretag, så det är bara att betala en hyfsad timpenning och anställa en behörig samt att köra igång.
För med dom övervinster som tydligen finns i elbranschen tycker man att det skulle vara lockande för dom som vill tjäna pengar ?????
För med dom övervinster som tydligen finns i elbranschen tycker man att det skulle vara lockande för dom som vill tjäna pengar ?????
Jag måste ha varit väldigt otydlig eller så får du läsa mitt inlägg igen.Paxman skrev:Resonerar du verkligen så här Müssli? Om du är en genomsnittlig representant för elektrikerskrået visar det ju med all önskvärd tydlighet hur rutten elbranschen är.
Jag kan ge dig att du har rätt i sak, givetvis vill alla ha så hög vinst som möjligt. Men att alla branscher skiter i om kunden är nöjd eller inte, det är ren bullshit. I de flesta branscher fungerar konkurrensen och då är nöjda kunder det bästa kapital ett företag kan ha. Att du kan ha den inställning du har är ett mycket starkt bevis för att vi som är kritiska till elbranschen har rätt.
Jag skriver inte att alla branscher skiter i om kunden är nöjd eller inte. Självklart vill branschen ha nöjda kunder eftersom det genererar jobb och mer inkomst. Men att göra FLER kunder nöjda än vad som redan finns på BEKOSTNAD av lägre vinst tror jag blir svårt att genomföra. Jag beskriver hur jag tror att branschen fungerar, inte hur jag jobbar själv.
Jag ber om ursäkt om det inte framkom tydligt nog.
Jag är säkert inte en genomsnittlig representant för elektriker men hittills under mina 11 år som egen företagare har jag inte fått några klagomål på för höga priser. Det är inte säkert att alla är nöjda för det men i så fall är jag lyckligt ovetande. Återkommande kunder är mitt starkaste bevis på att det fungerar.
Starta eget, du har affärsiden. Konkurrera ut alla elfirmor...Mikael_L skrev:Aj, jag missade andra halvan.
Detta betyder ju 167*150:- = 25 tusen färdigskattade kronor i slutet av månaden, dvs ca 37.000:- i månadslön.
Detta räcker 300:- + moms i timmen till så länge man håller rörelseomkostnaderna på noll och full 40-timmars debitering varje vecka.
Men det borde inte vara någon svårighet att få en jäkligt schysst månadslön utan materialvinster om man är lite om sig och kring sig vad gäller omkostnadssidan.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Sen ska man väl kunna vara sjuk och ha inkomstbortfall utan att falla omkull.Mikael_L skrev:Aj, jag missade andra halvan.
Semester 4-5 veckor per år vill man gärna ha.
Under svackor med sämre tider vill man kanske ha möjlighet till en buffert i företaget för att hantera detta utan att sparka folk eller gå i konken.
Revisorn vill ha sin del, och någonstans behövs det väl lite täckning för alla jobb man kollar på och lämnar pris på samt även när man sitter och fakturerar ut jobben och jagar rätt på dom som inte betalat i tid etc.
Men ja, det går att få ett vettigt liv som elektriker.
Det är nog inte mer "övervinster" i elmickleribranschen än nånannanstans, det är bara det att man av någon anledning valt att ha lägre timpris och högre påslag på prylar än andra branscher. En elfirma som började med 900 i timmen och 5% på materialet skulle inte gå så länge.
450+moms är inget att dra runt en firma på, din debiterbara tid som egen är mindre än 40 tim/vecka men DIN arbetsvecka är 50 timmar. Nånstans måste det tas, som anställd skriver du övertid eller går hem efter 40 timmar men firman måste skötas, tänk på kunderna...
450+moms är inget att dra runt en firma på, din debiterbara tid som egen är mindre än 40 tim/vecka men DIN arbetsvecka är 50 timmar. Nånstans måste det tas, som anställd skriver du övertid eller går hem efter 40 timmar men firman måste skötas, tänk på kunderna...
Ehhhh, va??? Nu var det ju just själva lönebiten som var jämförelsen i tråden och vilken jag svarade på - att en elektriker inte tjänar det dubbla mot en läkare/professor som en skribent menade. Att allt inte blir lön av det man drar in förstår jag mer än väl.Fotografen skrev:
Försäkring, utbildning, bil, marknadsföring, telefonkatalog, hitta tekniska lösningar på olika problem, spilltid.... Va rik du blir. Marknaden är fri, starta företag, jag kommer gärna hälsar på och hjälper dig räkna ut varför din kalkyl inte stämde.KjellTimell skrev:Sen ska man väl kunna vara sjuk och ha inkomstbortfall utan att falla omkull.
Semester 4-5 veckor per år vill man gärna ha.
Under svackor med sämre tider vill man kanske ha möjlighet till en buffert i företaget för att hantera detta utan att sparka folk eller gå i konken.
Revisorn vill ha sin del, och någonstans behövs det väl lite täckning för alla jobb man kollar på och lämnar pris på samt även när man sitter och fakturerar ut jobben och jagar rätt på dom som inte betalat i tid etc.
Men ja, det går att få ett vettigt liv som elektriker.
Ja jag ville bara belysa hur mycket säg 300:- + moms egentligen räcker till. Nu har vi en tråd här där det börjar svindla iväg till att det skulle bli 800 - 1200 kr/tim om materialvinsterna inte skulle kunna tas in ... :eek:
Just nu tar väl elbranschen kanske in bortåt 800:- per timme i snitt med materialvinster inräknade (detta är en gissning utav mig), och firmorna vill säkert helst inte ändra på sin avgiftsmodell utan att de får in samma pengar utan materialvinster.
Men självklart blir det inga 37' i månadslön utav 300:-/tim + moms. Som sagt, det är lite semester, sjukdom, utbildning och annan frånvaro, detta snor minst 10% av arbetstiden, troligen 15%
Sen finns det omkostnader i rörelsen, men håller man tummen hårt på utgifterna så kommer rörelseomkostnader (utom firmabilen) vara väldigt små jämfört med löneomkostnaden.
Bilen är ju populärt att få betalt för via en speciell bilavgift på varje uppdrag, så med lite tur blir det ett nollsummespel där.
Beläggningsgraden är omöjlig att hålla 100%, och en viss procent tid går alltid åt till administration, så det är lätt att det ramlar bort ytterligare 10-25% av tillgänglig arbetstid där.
Men det ska inte vara fattigt att driva elfirma åtminstone, då gör man något fel.
Just nu tar väl elbranschen kanske in bortåt 800:- per timme i snitt med materialvinster inräknade (detta är en gissning utav mig), och firmorna vill säkert helst inte ändra på sin avgiftsmodell utan att de får in samma pengar utan materialvinster.
Men självklart blir det inga 37' i månadslön utav 300:-/tim + moms. Som sagt, det är lite semester, sjukdom, utbildning och annan frånvaro, detta snor minst 10% av arbetstiden, troligen 15%
Sen finns det omkostnader i rörelsen, men håller man tummen hårt på utgifterna så kommer rörelseomkostnader (utom firmabilen) vara väldigt små jämfört med löneomkostnaden.
Bilen är ju populärt att få betalt för via en speciell bilavgift på varje uppdrag, så med lite tur blir det ett nollsummespel där.
Beläggningsgraden är omöjlig att hålla 100%, och en viss procent tid går alltid åt till administration, så det är lätt att det ramlar bort ytterligare 10-25% av tillgänglig arbetstid där.
Men det ska inte vara fattigt att driva elfirma åtminstone, då gör man något fel.