Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B
Allt handlar ju om bra upplägg, förhandlar man fram ett timpris som gäller om elektrikern är på plats 8h/dag blir det ju rimligtvis lägre än om det bara är för kortare jobb....
 
Vem ansvar/betalar för felsökning i elanläggning i ett hus där elektriker gjort jobb, men kunden köpt material?

Vems försäkring ska belastas, efter brandskada beroende på el, där elektriker gjort jobb och konsument köpt material?
 
  • Gilla
Bertil Wagner
  • Laddar…
Ormbiten skrev:
Så är det ju i dom flesta branscher.

Jag är själv i bilverkstads branschen och det blir allt mer vanligt förekommande att kunder väljer att köpa reservdelar på nätet från Baltikum och Polen som dom sedan vill att jag ska montera, självklart kan jag montera dessa delar men jag brukar då också lägga på 30-40 procent på timdebiteringen. Ja jag förlorar ju förtjänsten på delarna. Att driva företag handlar ju om att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt, annars kan det ju kvitta.

Upplevde detta nyligen. Och är ju egentligen helt ok. Bilverkstaden kunde dock upplyst mig om det innan iofs. Inte för att jag hade agerat annorlunda då men bara för ordningens skull. Dom tog typ 680 kr/tim i vanliga fall men med en egen generator så kostade det typ 1000 kr/tim istället.
 
Mikael_L
AG A skrev:
Vem ansvar/betalar för felsökning i elanläggning i ett hus där elektriker gjort jobb, men kunden köpt material?
Fastighetsägaren, oavsett om elektrikern gjort och köpt allt, eller ingen elektriker alls varit där.

AG A skrev:
Vems försäkring ska belastas, efter brandskada beroende på el, där elektriker gjort jobb och konsument köpt material?
Fastighetsägaren, oavsett om elektrikern gjort och köpt allt, eller ingen elektriker alls varit där.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
B
Är det fel installerat är det elektrikern, är det fel på materialet är det produkten.. spelar ju ingen roll egentligen vem som köpt materialet. Finns väl ingen firma som INTE tar vidare produktrelaterade fel mot leverantören?!?
 
Jag tror inte att någon här, som är kritisk till elbranschen, tycker att elektriker ska ha låga löner. Givetvis ska alla ha en skälig lön, oberoende av vilken bransch de verkar i. Kritiken ligger i hur prissättningen är konstruerad, bristen på konkurrens, för hårda och komplicerade regler som inte har förankring verkligheten, synen på kunderna, maktlösheten som kunder upplever för att nämna några saker.

Många av de argument för hur branschen fungerar som läggs fram av flera här är också helt orimliga, vilket bara befäster den misstänksamhet vi konsumenter känner.

Bättre insyn, större konkurrens och mer möjligheter för konsumenten att göra grejer själv skulle ta bort mycket av misstänksamheten. Detta utan att Sveriges elektriker skulle behöva svälta.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
DEt råder som VANLIGT lite konstiga uppfattningar om ELEKTRIKERS löner, elektriker har ungefär samma löner som andra i byggsvängen och i industrin och är inget höginkomst folk.
Folk tror att elföretagens debiteringar är det som elektrikerna får i lön, men det är helt galet. Dom allra flesta som jobbar som elektriker är vanliga löntagare och ett mindre antal driver en egen firma, med eller utan anställda. Det verkar även som att folk tror att man som småföretagare kan debitera 40 timmar i veckan och jobba 40 timmar men det är helt omöjligt. Kan man i snitt debitera 6 timmar per dag när man sysslar med småjobb ska man vara mycket nöjd, har man anställda blir per automatik den debiteringsbara tiden mindre.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Bilen är ju populärt att få betalt för via en speciell bilavgift på varje uppdrag, så med lite tur blir det ett nollsummespel där.
Det här med bilen är ganska intressant. De allra flesta som jobbar får inte betalt för sin transport till och från jobbet. T ex i Stockholm kostar ett SL-kort 850 kr vilket ska betalas med skattade pengar. Bor man där det inte finns kollektivtrafik måste man ha privat bil om man jobbar en bit ifrån hemmet. Det finns en schablonkostnad för bil som används i jobbet, men den är långt ifrån det en hantverkare tar betalt för sin bil vid varje uppdrag.

Hur många hantverkare med egen firma har en privatbil som används för privata ärenden och alltid låter firmabilen stå? Det finns många saker utöver ren lön som ger en hantverkare ekonomisk fördel framför någon som är anställd, precis som det finns många nackdelar med att vara egen företagare, så som minskad trygghet t ex vid sjukdom eller brist på jobb.
 
För detta krig mot alla brancher så ska vi se vad du säger när det är dax o bita i din egen svans... (dvs om du jobbar).
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Säg det till polisen när du ska göra inbrott... acceptera att det är en lag du måste följa...alla måste, du är inte ensam. Även elektrikern själv....
 
Paxman skrev:
Gällande bilbranschen. Det är faktist fullt tillåtet att bygga en egen bil med eget införskaffat materiel. För att kunna nyttja en sådan bil måste den sedan certifieras genom att den genomgår omfattande besiktning. Bilar är långt mycket farligare än elinstallationer, men bilbranschen har valt att inte lobba för att skydda sig själva gällande hempuleri-aspekten.
Om du skulle tillämpa samma regler på besiktning av en hemmadragen elanläggning så måste du först låta göra en besiktning när du bara dragit rören, sedan efter du dragit FK och möjligtvis kopplat in vägguttag men har dem hängande lösa, dosor öppna osv. Och sedan en slutbesiktning med mätningar efter allt är klart.
Jag tror att man säkert skulle kunna spara pengar på detta men den totala tiden från start till slut skulle bli betydligt längre än att anlita någon.

De som bygger fordon och faktiskt blir klara med dem är nog också lite mer engagerade i att allt ska bli bra än medelkunden som skulle vilja dra elen själv och vill göra det för att spara pengar. Man bygger ju sällan sitt fordon själv för att det är billigt utan för att själva bygget är roligt. 99% av gångerna är det ju billigare att köpa färdigt.

Vill man faktiskt dra elen själv för att det ska bli bättre än annars så kanske man kan prata med någon elfirma och betala en slant för att bli anställd så går det ju att göra lagligt :)
 
Redigerat:
Ett stort problem med den här typen av diskussioner är att väldigt många inte förstår vad deras egna lön som anställd egentligen har kostat företagets kunder.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Bra talat. Det är precis vad hela diskuttionen grundar sig i!
 
  • Gilla
Bertil Wagner
  • Laddar…
Skrot-Nisse skrev:
Vad gäller att ta betalt för materialet som används på jobbet är helt naturligt. Bland annat hantering, planering, inköp. Massor av saker som folk tror att man bara betalar för den tiden hantverkaren klivit innanför dörren.

Jag är glad att jag bara jobbar åt företag, skulle aldrig åka ut på ett jobb där en privatperson är kund där det gnälls för att de ska betala för tiden det tar att köra till grossist, köra till och från arbetsplatsen, kostnad för arbetsfordon, verktyg, försäkringar och annat.
Håller med till 100% och har varit i samma sits, så tacksam att jag kunde slippa jobb hos privatpersoner...
 
  • Gilla
Elektriker F och 1 till
  • Laddar…
Jag står i sitsen ni slipper. Mitt motmedel är att jag bara har kunder som jag fått vi rekommendationer som är ute efter ett bra jobb rakt igenom som blir billigast i slutändan för dem o som inte behövs göras om..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.