7 118 läst · 57 svar
7k läst
57 svar
Hjälp! Hur får man detta plankgolv mer likt i färg?
Tyvärr inte en aning hur det fungerar med lut. Om lutet ”försvunnit” innan man kaffebehandlar, så gissar jag att det funkar.A AnnW skrev:
Det hjälpte oss mycket att testa på spillbitar innan vi bestämde oss.
Vi valde att lacka golvet eftersom att golven i kringliggande rum redan var lackade, och vi inte hade lust att slipa om alla golv.
Det där låter konstigt. Så länge golvet inte börjar bli "tunt" kan man slipa så många gånger man vill. Och hur han skulle kunna se att det är slipat precis fyra gånger begriper jag inte heller.A AnnW skrev:
Hej! Han säger att det är för tunt och visade genom att visa hur stort mellanrum det var mellan sockel och golv. Jag vet inte hur han vet exakt 4 gånger, ska höra med honom. Hur tunt kan man slipa ner ett golv till?Alfredo skrev:
Jag skulle titta i skarvarna mellan golvbrädorna hur det ser ut. Slipar man så mycket att man börjar närma sig sponten, ja då har man nog snart problem och risken är att den övre delen av noten bryts av när man går på golvet om det är lite svikt. Mät med ett skjutmått! Att det är avstånd till golvsockeln kan ju bero på andra saker - bjälklaget kan ha satt sig, man kan ha tagit bort masonit/linoleummattor o s v.A AnnW skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Hej! Tack, jag ska kolla. Det kanske inte finns spont eftersom det är så gammalt? Men antar att samma gäller om man kommer nära botten. Och det kan nog vara som du säger, att det legat annat golv på också som gör att det är mellanrum. Nu har jag lite mer på fötterna när jag träffar honom idag. Tackkrillek skrev:Jag skulle titta i skarvarna mellan golvbrädorna hur det ser ut. Slipar man så mycket att man börjar närma sig sponten, ja då har man nog snart problem och risken är att den övre delen av noten bryts av när man går på golvet om det är lite svikt. Mät med ett skjutmått! Att det är avstånd till golvsockeln kan ju bero på andra saker - bjälklaget kan ha satt sig, man kan ha tagit bort masonit/linoleummattor o s v.
[bild]
Jag kollar idag, har inte uppfattat som något böjligt alls i golvet. Jag märker hur okunnig jag är, visste inte ens om att golv reglas… värdefull information. TackAlfredo skrev:
Dom ljusa brädorna är nylagda alltså?
Jag skulle inte göra nånting, behandla hela golvet precis som vanligt och lev med färgskiftningarna, antingen mörknar/rödnar golvet till sig eller inte
Börjar du trixa så är det ju inge vidare om det inte blir bra om golvet inte går att slipa en gång till då kanske det ser 10ggr värre ut än innan
Jag skulle inte göra nånting, behandla hela golvet precis som vanligt och lev med färgskiftningarna, antingen mörknar/rödnar golvet till sig eller inte
Börjar du trixa så är det ju inge vidare om det inte blir bra om golvet inte går att slipa en gång till då kanske det ser 10ggr värre ut än innan
Vi har golv som är behandlade med lut och såpa hemma, se bild. Tycker det blir bäst på nyslipade golv men har det funnits lite nyansskillnader på plankorna har jag lagt på fler lager lut på de mörkare. Hade nog velat slipa ditt golv, om det nu går vill säga ....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder