M maria01 skrev:
när väggen var borta borde man kunna sett ner under golvet
Det var bara kolstybb, grusigt och betong, tittade inte så noga. Jag vill bara få golvet så bra som möjligt utifrån hur det ser ut nu.
 
A AnnW skrev:
Tack för bilderna! Det blev ju jättebra. Ska kolla hur det blir hos mig. Tror du man skulle kunna testa med kaffet efter de har lutat och sedan lacka över?
Tyvärr inte en aning hur det fungerar med lut. Om lutet ”försvunnit” innan man kaffebehandlar, så gissar jag att det funkar.

Det hjälpte oss mycket att testa på spillbitar innan vi bestämde oss.

Vi valde att lacka golvet eftersom att golven i kringliggande rum redan var lackade, och vi inte hade lust att slipa om alla golv.
 
  • Gilla
AnnW
  • Laddar…
A AnnW skrev:
Det var bara kolstybb, grusigt och betong, tittade inte så noga. Jag vill bara få golvet så bra som möjligt utifrån hur det ser ut nu.
jag hade lagt in ett finnt parket golv

jag förstår och tycker det är snyggt med plank hade det med i föra huset men så svårt att städa tycker jag
 
A AnnW skrev:
Han som slipat säger att det tyvärr inte går att slipa ner mer för att det är slipat så många gånger innan. Fyra gånger sa han.
Det där låter konstigt. Så länge golvet inte börjar bli "tunt" kan man slipa så många gånger man vill. Och hur han skulle kunna se att det är slipat precis fyra gånger begriper jag inte heller.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där låter konstigt. Så länge golvet inte börjar bli "tunt" kan man slipa så många gånger man vill. Och hur han skulle kunna se att det är slipat precis fyra gånger begriper jag inte heller.
Hej! Han säger att det är för tunt och visade genom att visa hur stort mellanrum det var mellan sockel och golv. Jag vet inte hur han vet exakt 4 gånger, ska höra med honom. Hur tunt kan man slipa ner ett golv till?
 
A AnnW skrev:
Hur tunt kan man slipa ner ett golv till?
Jag vågar mig inte på att säga någon mm-siffra. Beror bland annat hur tätt det är reglat och vilket "svaj" man accepterar.
 
A AnnW skrev:
Hej! Han säger att det är för tunt och visade genom att visa hur stort mellanrum det var mellan sockel och golv. Jag vet inte hur han vet exakt 4 gånger, ska höra med honom. Hur tunt kan man slipa ner ett golv till?
Jag skulle titta i skarvarna mellan golvbrädorna hur det ser ut. Slipar man så mycket att man börjar närma sig sponten, ja då har man nog snart problem och risken är att den övre delen av noten bryts av när man går på golvet om det är lite svikt. Mät med ett skjutmått! Att det är avstånd till golvsockeln kan ju bero på andra saker - bjälklaget kan ha satt sig, man kan ha tagit bort masonit/linoleummattor o s v.

Två träbitar med ojämna kanter, den ena räfflad, möts ovan ett vitt underlag. Snickeri eller byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Jag skulle titta i skarvarna mellan golvbrädorna hur det ser ut. Slipar man så mycket att man börjar närma sig sponten, ja då har man nog snart problem och risken är att den övre delen av noten bryts av när man går på golvet om det är lite svikt. Mät med ett skjutmått! Att det är avstånd till golvsockeln kan ju bero på andra saker - bjälklaget kan ha satt sig, man kan ha tagit bort masonit/linoleummattor o s v.

[bild]
Hej! Tack, jag ska kolla. Det kanske inte finns spont eftersom det är så gammalt? Men antar att samma gäller om man kommer nära botten. Och det kan nog vara som du säger, att det legat annat golv på också som gör att det är mellanrum. Nu har jag lite mer på fötterna när jag träffar honom idag. Tack
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vågar mig inte på att säga någon mm-siffra. Beror bland annat hur tätt det är reglat och vilket "svaj" man accepterar.
Jag kollar idag, har inte uppfattat som något böjligt alls i golvet. Jag märker hur okunnig jag är, visste inte ens om att golv reglas… värdefull information. Tack
 
vitvaxas den rödaktiga ytan så kan det skapas en rosa nyans......
 
G gaia skrev:
vitvaxas den rödaktiga ytan så kan det skapas en rosa nyans......
Ok, hjälper det om man vitlutar först och sen vitoljat och naturellt vax? Vad tror du blir bäst?
 
A AnnW skrev:
Ok, hjälper det om man vitlutar först och sen vitoljat och naturellt vax? Vad tror du blir bäst? Helst skulle jag vilja ha som bilden nedan.
 
  • Vit vägg, dörrkarm, ljus trägolv, skuggor, hörn av ett rum, enkel och ren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom ljusa brädorna är nylagda alltså?
Jag skulle inte göra nånting, behandla hela golvet precis som vanligt och lev med färgskiftningarna, antingen mörknar/rödnar golvet till sig eller inte

Börjar du trixa så är det ju inge vidare om det inte blir bra om golvet inte går att slipa en gång till då kanske det ser 10ggr värre ut än innan
 
Grejen med lut är ju att det är till för att undvika att furun gulnar och bevara det nyslipade utseendet. Jag tror inte det hjälper mot att träet redan är rött pga av att det är kärnfuru.
 
  • Gilla
AnnW
  • Laddar…
Vi har golv som är behandlade med lut och såpa hemma, se bild. Tycker det blir bäst på nyslipade golv men har det funnits lite nyansskillnader på plankorna har jag lagt på fler lager lut på de mörkare. Hade nog velat slipa ditt golv, om det nu går vill säga ....
Långhårig katt sitter på trägolv intill en öppen garderob och vita dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AnnW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.