7 134 läst · 57 svar
7k läst
57 svar
Hjälp! Hur får man detta plankgolv mer likt i färg?
Jag hade önskat från början att de skulle luta och sen pigmentera svagt vitt Osmo och sedan en naturell vaxolja Osmo. Och först när jag träffade han som ska fixa golv sa han att det skulle det funka om jag tog ganska mycket vitt pigment men nu när jag träffade han igen var ett helt omöjligt. Ha sa att han skulle luta och sen helvitt på. Vitt som väggfärg i princip men med lite genomlysning. Förslog parkett istället. Som jag absolut inte vill ha.Henningelvis skrev:
Långsiktigt hållbarast är väl såpskurning men det kräver ju en del jobb initialt och sen regelbunden såpskurning, kanske två gånger per år beroende på hur rummen används, men det ger i slutändan ett fantastiskt fint och hållbart golv. Tror att färgskiftningarna jämnar ut sig över tid, men visst kan du testa att betsa ner de nya plankorna något om du tycker att det lyser för mycket. Bättre i så fall att betsa flera gånger med ljus bets tills du är nöjd än att försöka träffa rätt på en gång.
Såpskurning: https://www.byggfabriken.com/renove...MIoaaFkLfM-wIVlAIGAB3jJgFbEAAYAiAAEgKkQPD_BwE
Såpskurning: https://www.byggfabriken.com/renove...MIoaaFkLfM-wIVlAIGAB3jJgFbEAAYAiAAEgKkQPD_BwE
Renoverare
· Uppsala
· 1 854 inlägg
Byggaren visste nog inte innan golvet var avlutat att det var så rödaktigt. Jag tror, med betoning på tror, att det kan vara svårt att få ett så rödaktigt golv snyggt med vitt pigment.A AnnW skrev:Jag hade önskat från början att de skulle luta och sen pigmentera svagt vitt Osmo och sedan en naturell vaxolja Osmo. Och först när jag träffade han som ska fixa golv sa han att det skulle det funka om jag tog ganska mycket vitt pigment men nu när jag träffade han igen var ett helt omöjligt. Ha sa att han skulle luta och sen helvitt på. Vitt som väggfärg i princip men med lite genomlysning. Förslog parkett istället. Som jag absolut inte vill ha.
Renoverare
· Uppsala
· 1 854 inlägg
Jag stör mig ju inte på färgskiftningar i golv, och gillar egentligen när det syns att saker har blivit lagade, så jag hade nog inte gjort någonting speciellt och behandlat både nya och gamla plankor på samma vis och sedan levt med skillnaden.A AnnW skrev:
Vi har ett väldigt likt golv på bottenplan.
Vi renoverade för lite drygt två år sedan och slipade då en del av golvet. Vi lade även i nya brädor, där det tidigare stått en vägg.
Vi körde på knepet med kaffe för att färga de nya brädorna, och de smälte genast in bättre. Testade ut en lagom ”dos” på en spillbit innan applicering.
Nu för tiden kan man inte se skillnad alls, om man inte tittar noga.
Vi lackade dock vårt golv, så jag har ingen aning om hur resultatet blir med lut och olja. Jag antar att lut tar bort kaffet.
Bild på golvet före behandling:
Bild på golvet idag:
Vi renoverade för lite drygt två år sedan och slipade då en del av golvet. Vi lade även i nya brädor, där det tidigare stått en vägg.
Vi körde på knepet med kaffe för att färga de nya brädorna, och de smälte genast in bättre. Testade ut en lagom ”dos” på en spillbit innan applicering.
Vi lackade dock vårt golv, så jag har ingen aning om hur resultatet blir med lut och olja. Jag antar att lut tar bort kaffet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på golvet idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för bilderna! Det blev ju jättebra. Ska kolla hur det blir hos mig. Tror du man skulle kunna testa med kaffet efter de har lutat och sedan lacka över?I IngK skrev:Vi har ett väldigt likt golv på bottenplan.
[bild]
Bild på golvet idag:
[bild]