Henningelvis Henningelvis skrev:
Hur hade du tänkt behandla golvet? Det är ju inte säkert att skillnaden är så stor efter exempelvis oljning. En skillnad tror jag att du kommer att ha, men kanske inte så synlig.
Jag hade önskat från början att de skulle luta och sen pigmentera svagt vitt Osmo och sedan en naturell vaxolja Osmo. Och först när jag träffade han som ska fixa golv sa han att det skulle det funka om jag tog ganska mycket vitt pigment men nu när jag träffade han igen var ett helt omöjligt. Ha sa att han skulle luta och sen helvitt på. Vitt som väggfärg i princip men med lite genomlysning. Förslog parkett istället. Som jag absolut inte vill ha.

M maria01 skrev:
jag skulle gisa på undergolv
Jag tror det med. Kan de ha varit breda som de tagit bort? Det fanns väl inte annat än trägolv på den tiden 1886?

Långsiktigt hållbarast är väl såpskurning men det kräver ju en del jobb initialt och sen regelbunden såpskurning, kanske två gånger per år beroende på hur rummen används, men det ger i slutändan ett fantastiskt fint och hållbart golv. Tror att färgskiftningarna jämnar ut sig över tid, men visst kan du testa att betsa ner de nya plankorna något om du tycker att det lyser för mycket. Bättre i så fall att betsa flera gånger med ljus bets tills du är nöjd än att försöka träffa rätt på en gång.

Såpskurning: https://www.byggfabriken.com/renove...MIoaaFkLfM-wIVlAIGAB3jJgFbEAAYAiAAEgKkQPD_BwE

• Gilla
FixarLars och 2 till
  • Laddar…
A AnnW skrev:
Jag hade önskat från början att de skulle luta och sen pigmentera svagt vitt Osmo och sedan en naturell vaxolja Osmo. Och först när jag träffade han som ska fixa golv sa han att det skulle det funka om jag tog ganska mycket vitt pigment men nu när jag träffade han igen var ett helt omöjligt. Ha sa att han skulle luta och sen helvitt på. Vitt som väggfärg i princip men med lite genomlysning. Förslog parkett istället. Som jag absolut inte vill ha.
Byggaren visste nog inte innan golvet var avlutat att det var så rödaktigt. Jag tror, med betoning på tror, att det kan vara svårt att få ett så rödaktigt golv snyggt med vitt pigment.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
A AnnW skrev:
Jag tror det med. Kan de ha varit breda som de tagit bort? Det fanns väl inte annat än trägolv på den tiden 1886?
vad låg det under? kan ha legat parket över

M maria01 skrev:
vad låg det under? kan ha legat parket över
Vet inte. Alla i huset har såna golv. Hos mig var det vitmålat när jag flyttade i. Kanske som du säger någon parkett innan.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Byggaren visste nog inte innan golvet var avlutat att det var så rödaktigt. Jag tror, med betoning på tror, att det kan vara svårt att få ett så rödaktigt golv snyggt med vitt pigment.
Det är inte avlutat ännu. Vad skulle du göra om du var jag? Behöver alla råd jag kan få.

A AnnW skrev:
Det är inte avlutat ännu. Vad skulle du göra om du var jag? Behöver alla råd jag kan få.
Jag stör mig ju inte på färgskiftningar i golv, och gillar egentligen när det syns att saker har blivit lagade, så jag hade nog inte gjort någonting speciellt och behandlat både nya och gamla plankor på samma vis och sedan levt med skillnaden.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
A AnnW skrev:
Vet inte. Alla i huset har såna golv. Hos mig var det vitmålat när jag flyttade i. Kanske som du säger någon parkett innan.
du borde ju kunna sett när ni rev väggen

Vi har ett väldigt likt golv på bottenplan.
Vi renoverade för lite drygt två år sedan och slipade då en del av golvet. Vi lade även i nya brädor, där det tidigare stått en vägg.
Vi körde på knepet med kaffe för att färga de nya brädorna, och de smälte genast in bättre. Testade ut en lagom ”dos” på en spillbit innan applicering.
Nu för tiden kan man inte se skillnad alls, om man inte tittar noga.

Vi lackade dock vårt golv, så jag har ingen aning om hur resultatet blir med lut och olja. Jag antar att lut tar bort kaffet.

Bild på golvet före behandling:
Trägolv med skugga av en person, varma toner, inomhus, kvällsbelysning, delvis matta i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på golvet idag:
Trägolv med brädor, naturlig finish, synliga kvistar, varm belysning, horisontella linjer, inomhus, detaljrik textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Elo89 och 4 till
  • Laddar…
Timbrexoja med brytning kan få det ljusa golvet att landa som det gamla.

• Gilla
AnnW
  • Laddar…
M maria01 skrev:
M maria01 skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar.

I IngK skrev:
Vi har ett väldigt likt golv på bottenplan.
Vi renoverade för lite drygt två år sedan och slipade då en del av golvet. Vi lade även i nya brädor, där det tidigare stått en vägg.
Vi körde på knepet med kaffe för att färga de nya brädorna, och de smälte genast in bättre. Testade ut en lagom ”dos” på en spillbit innan applicering.
Nu för tiden kan man inte se skillnad alls, om man inte tittar noga.

Vi lackade dock vårt golv, så jag har ingen aning om hur resultatet blir med lut och olja. Jag antar att lut tar bort kaffet.

Bild på golvet före behandling:
[bild]

Bild på golvet idag:
[bild]
Tack för bilderna! Det blev ju jättebra. Ska kolla hur det blir hos mig. Tror du man skulle kunna testa med kaffet efter de har lutat och sedan lacka över?

Ulltand Ulltand skrev:
Timbrexoja med brytning kan få det ljusa golvet att landa som det gamla.
Låter bra. Vad ska man ha brytning då?

• Gilla
FixarLars
  • Laddar…
A AnnW skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar.
när väggen var borta borde man kunna sett ner under golvet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.