59 806 läst · 230 svar
60k läst
230 svar
Hjälp - har jag en strömtjuv, eller hur snålkör jag värmesystemet?
Hej!
Orparn: Jag gillar verkligen din ide. Men jag vet inte om det funkar utan att strula och jag vet inte om det går att "räkna hem" Men det ingår i en del finlir som man kan göra om man vill.
Nu tror Anders att han tappar tusentals kwh och var tror du att han kan hitta dom?
Urban
Orparn: Jag gillar verkligen din ide. Men jag vet inte om det funkar utan att strula och jag vet inte om det går att "räkna hem" Men det ingår i en del finlir som man kan göra om man vill.
Nu tror Anders att han tappar tusentals kwh och var tror du att han kan hitta dom?
Urban
Stora Energijakten ja...
Vet inte riktigt hur HERU aggreggatet körs.... Jag tänker så här: suger den ut luft även på den icke uppvärmda övervåningen så kommer ju utluften från nedervåningen att blandas med kallare luft innan den når återvinningsaggregatet och inte särskilt mycket går att återvinna. Visst en "minimal" luftväxling behövs även på övervåningen men det måste räcka med ett väldigt strypt utsug.
Sker det någon inblåsning av tilluft från HERU aggregatet till övervåningen? Verkar vara onödigt med det tycker jag.
Alternativet att helt stänga av det under ett eller ett par dygn vet jag inte riktigt hur bra det är för aggregatet men skulle ju direkt svara på OM det i sig är energitjuven. Manualen varnar dock för skador på det om det stängs av! men det kanske sitter frostfritt ändå?
Nu när TS minskat på tempen i acktanken så pass mycket borde verkningsgraden på pumpen öka så där tror jag inte det finns så mycket att hämta. Varmvattenberedning med Värmepumpen och omkoppling för det skulle spara lite men bara under de delar av året som systemet klarar sig helt utan tillskott från elpatronerna.
Är systemets eltillskott kopplat så det styrs av VP eller helt fristående? På TS första bilder var strömbrytaren till den tillslagen, är det uteslutet att den inte drar nått (även om termostaterna är nedställda)?
Sen tror jag som även Urban påtalat att du bör låta systemet "stabilisera sig" något/några dygn mellan varje justering.
Vet inte riktigt hur HERU aggreggatet körs.... Jag tänker så här: suger den ut luft även på den icke uppvärmda övervåningen så kommer ju utluften från nedervåningen att blandas med kallare luft innan den når återvinningsaggregatet och inte särskilt mycket går att återvinna. Visst en "minimal" luftväxling behövs även på övervåningen men det måste räcka med ett väldigt strypt utsug.
Sker det någon inblåsning av tilluft från HERU aggregatet till övervåningen? Verkar vara onödigt med det tycker jag.
Alternativet att helt stänga av det under ett eller ett par dygn vet jag inte riktigt hur bra det är för aggregatet men skulle ju direkt svara på OM det i sig är energitjuven. Manualen varnar dock för skador på det om det stängs av! men det kanske sitter frostfritt ändå?
Nu när TS minskat på tempen i acktanken så pass mycket borde verkningsgraden på pumpen öka så där tror jag inte det finns så mycket att hämta. Varmvattenberedning med Värmepumpen och omkoppling för det skulle spara lite men bara under de delar av året som systemet klarar sig helt utan tillskott från elpatronerna.
Är systemets eltillskott kopplat så det styrs av VP eller helt fristående? På TS första bilder var strömbrytaren till den tillslagen, är det uteslutet att den inte drar nått (även om termostaterna är nedställda)?
Sen tror jag som även Urban påtalat att du bör låta systemet "stabilisera sig" något/några dygn mellan varje justering.
Måste bara säg att det är extremt fascinerande att följa denna thriller och se hur många kunniga personer som totalt går loss och spånar fel, vägar framåt, analyserar bilder, med mera. Roligare än Beck.
hej!
inegg1 9144kwh pa 6 manader
inlegg7 21000kwh per normal ar
inlagg 38 vat siprex isolerar ej
kan det vara att du har en nastan normal forbrukning?
(svanska tecke funkar inte i mobilversion)
urban
inegg1 9144kwh pa 6 manader
inlegg7 21000kwh per normal ar
inlagg 38 vat siprex isolerar ej
kan det vara att du har en nastan normal forbrukning?
(svanska tecke funkar inte i mobilversion)
urban
Roligare än Beck säger väl inte så mycket. Jag hoppades ändå på Mission Impossible- eller Bondspänning.elpaco skrev:
Och jag är extremt tacksam för alla som spånar och hjälper till att söka fel!
Tänkte ligga lite lågt ett par dagar nu och se vad som händer med systemet. Är väl medveten om utvecklingsarbete måste få ta tid (en förändring i taget, invänta resultat etc), särskilt när man inte har tillgång till vettig mätutrustning. Men jag hoppades på att se lite resultat redan första dagen egentligen... Inatt ändrades dessutom temperaturen från att ha legat stabilt kring 6 grader, till att plötsligt vara -6 grader. Så nu är det svårare att se vad förändringarna ger.
Nästa steg blir till att koppla en vanlig JULA-elmätare på HERUn. Har tänkt göra detta hela tiden, men uttaget sitter ganska dumt till för avläsning. Hittade dock på en lösning till det igår.
Bra poäng det där med ventilationen på ovanvåningen dock... Ska fundera lite på det...
Lurar även lite på om man skulle ta och köpa sig en Eliq för att kunna förstå bättre vad det är som händer.
Än en gång, tack för all respons i tråden!
Bit inte för mycket på naglarna till nästa uppdatering...
hej!
sitter uttaget dumt till for avlasning?
med 2 langa forlangningssladdar kan du lasa mataren vid koksbordet om du vill.
urban
sitter uttaget dumt till for avlasning?
med 2 langa forlangningssladdar kan du lasa mataren vid koksbordet om du vill.
urban
hej igen!
orparn: 3vags ventil till vv ger 50 grader i hela vv=dubbelt sa mycket vv. om inte vv kan ta all effekt sa far man schunta resten till acc tank. en 50 graders termostat och ett rela borde kunna sla over schunten mot tank. men man far lata bli legionellakorning fran vp.
kul med myckt meck. men gar det att rakna hem?
lite intressant med rakna hem.
varmepannor ska alltid raknas hem.
hur ar det med bilar och hembioanlaggningar. stall fragan till en saljare hur manga ar det att rakna hem hembion eller bilen
urban
orparn: 3vags ventil till vv ger 50 grader i hela vv=dubbelt sa mycket vv. om inte vv kan ta all effekt sa far man schunta resten till acc tank. en 50 graders termostat och ett rela borde kunna sla over schunten mot tank. men man far lata bli legionellakorning fran vp.
kul med myckt meck. men gar det att rakna hem?
lite intressant med rakna hem.
varmepannor ska alltid raknas hem.
hur ar det med bilar och hembioanlaggningar. stall fragan till en saljare hur manga ar det att rakna hem hembion eller bilen
urban
Som jag förstår det har pumpen inbyggd styrning för växlingsventil.
Termostat kopplas till VP.
Vet inte vad ventil o termostat kostar men bör inte ta många timmar att koppla om.
Besparing eller inte beror ju på hur mycket varmvatten som går åt.
Termostat kopplas till VP.
Vet inte vad ventil o termostat kostar men bör inte ta många timmar att koppla om.
Besparing eller inte beror ju på hur mycket varmvatten som går åt.
Hej Anders!
Ditt värmesystem får ju ganska mycket uppmärksamhet av kunniga experter, så jag tänkte försöka bidra lite till ventilationen.
I höstas installerade jag ett FTX system på egen hand, med en HERU 100 S placerad på kallvinden. Med en kryphöjd på max 60 cm och mycket gammalt damm i ett 50-årigt hus var det ingen trevlig upplevelse, men härligt med fräsch luft inomhus denna vinter!
Min var också 'digitalt felvänd' vid leverans. Det tog några dagar av slitet hår att komma på det. Klantigt av CA Östberg! Men, jag tror inte tempgivarna satt felplacerade. Såvida du inte har eftervärme på så ska inkommande luft (siffran uppe till höger) vara lägre än utgående (nere till höger), åtminstone på vintern.
Jag har ungefär samma 'offset' på tempen som du. Ca 5 grader för varmt på inkommande kalluft, några grader för lågt på 'varmsidan', både in och ut. Nu då det varit runt -10 ute har det indikerats +13 som inblåsningsluft på varmsidan, men jag kan mäta upp +15 vid inblåsventil. Och då går kanalen på kallvinden, med bristfällig isolering (5cm).
Ett önskemål; kan du på fjärren gå in på "Version info" på servicemenyn och kolla de två versionsnummer som finns där (en för fjärren, en för aggregatet)?
I övrigt tycker jag om systemet. Tyst och strömsnålt. Jag har mitt snurrande på 53% i normalfall. Ökar till max vid braseldning, matlagning eller många gäster. Lite stolt är jag också, jag gjorde allt från planering, inköp och arbete själv, helt utan förkunskaper.
Hälsningar,
NW
Ditt värmesystem får ju ganska mycket uppmärksamhet av kunniga experter, så jag tänkte försöka bidra lite till ventilationen.
I höstas installerade jag ett FTX system på egen hand, med en HERU 100 S placerad på kallvinden. Med en kryphöjd på max 60 cm och mycket gammalt damm i ett 50-årigt hus var det ingen trevlig upplevelse, men härligt med fräsch luft inomhus denna vinter!
Min var också 'digitalt felvänd' vid leverans. Det tog några dagar av slitet hår att komma på det. Klantigt av CA Östberg! Men, jag tror inte tempgivarna satt felplacerade. Såvida du inte har eftervärme på så ska inkommande luft (siffran uppe till höger) vara lägre än utgående (nere till höger), åtminstone på vintern.
Jag har ungefär samma 'offset' på tempen som du. Ca 5 grader för varmt på inkommande kalluft, några grader för lågt på 'varmsidan', både in och ut. Nu då det varit runt -10 ute har det indikerats +13 som inblåsningsluft på varmsidan, men jag kan mäta upp +15 vid inblåsventil. Och då går kanalen på kallvinden, med bristfällig isolering (5cm).
Ett önskemål; kan du på fjärren gå in på "Version info" på servicemenyn och kolla de två versionsnummer som finns där (en för fjärren, en för aggregatet)?
I övrigt tycker jag om systemet. Tyst och strömsnålt. Jag har mitt snurrande på 53% i normalfall. Ökar till max vid braseldning, matlagning eller många gäster. Lite stolt är jag också, jag gjorde allt från planering, inköp och arbete själv, helt utan förkunskaper.
Hälsningar,
NW
Kanske bör du tänka på att den energi du tillför byggnaden omvandlas till värmeenergi. Du har centralvärme, vilket är bra. Mindre bra är att du låter undervåningen värma övervåningen. Principen för bostaduppvärmning är att man eftersträvar att värma golv, väggar och tak. En lämplig tempdiff mellan golv och tak är < 1 grad Celsius. När preferrerad lufttemperatur är uppnådd så bör energitillförseln balanseras på "tomgåmg".
Men du har valt att låta en hel del av den energi som tillförs omvandlas till rörelseenergi!
Varför gör du på detta viset?
Analogt vill jag bara nämna att själv värmer jag 170 kvm i 2 plan till behagliga +22 grader. Vi är också 2 personer i hh. Byggnadsår 1980. Luft/vatten - FTX. Totalförbrukningen var 8200 kWh el för 2013. Med nuvarande subsuboptimerade värmeanläggning så prognosticerar jag för maximalt 7000 kWh innevarande år. Fram till nu (2014-01-15 13:15) så ligger faktisk förbrukning på 400 kWh, vilket kan anses vara enligt plan. Dock något förhöjd temperatur (23 grader) i svinkylan.
Ha det gôtt, och glöm inte att dra på tofflorna
Men du har valt att låta en hel del av den energi som tillförs omvandlas till rörelseenergi!
Varför gör du på detta viset?
Analogt vill jag bara nämna att själv värmer jag 170 kvm i 2 plan till behagliga +22 grader. Vi är också 2 personer i hh. Byggnadsår 1980. Luft/vatten - FTX. Totalförbrukningen var 8200 kWh el för 2013. Med nuvarande subsuboptimerade värmeanläggning så prognosticerar jag för maximalt 7000 kWh innevarande år. Fram till nu (2014-01-15 13:15) så ligger faktisk förbrukning på 400 kWh, vilket kan anses vara enligt plan. Dock något förhöjd temperatur (23 grader) i svinkylan.
Ha det gôtt, och glöm inte att dra på tofflorna
Redigerat:
Hur mycket värmeeffekt du tillsätter i golvvärme respektive vatten radiatorer kan du få en uppskattning av genom att titta på temperaturdifferensen mellan matarvatten och returvatten för respektive värmeslinga. Ingen temperaturdifferens betyder ingen tillförd energi. Stor temperaturdifferens betyder hög energitillförsel. Du kan till och med beräkna hur mycket energi varje slinga avger och jämföra detta med den totala energiförbrukningen (elförbrukningen) Problemet blir att kunna mäta flödet i varje värmeslinga. Tillförd energi är proportionellt mot delta temperatur gånger flöde.
Men varför mäta något över huvud taget? Med facit i hand! Övervåningen värms av undervåningen, där den övre är 3-4 grader kallare än den undre som håller 19 grader, Som var och en vet så är varm luft lättare än kall luft. Och, som var och en tror sig veta så går värme uppåt, I min värld som är rund, så går däremot värmen i alla riktningar. Ja, till och med solen är skapligt rund och sprider sin värme i alla riktningar, Således inte bara uppåt, vad som nu kan anses vara "uppåt" i universum.phälle skrev: