P
Att varmare luft stiger uppåt och kallare luft sjunker nedåt (med jordens medelpunkt som referens) är nog svårt att argumentera emot. det är en gravitationsfråga. Däremot håller jag med om att det är oroväckande att temperaturen på övervåningen är flera grader lägre än på undervåningen. Det indikerar att det finns kallras någonstans. Det rör ju sig om ett modernt välisolerat hus men trots det kanske man skall ta en titt på vad som händer runt fönstren? Det finns en anledning till varför elemeneten placeras under fönstren.
 
Hej!
Gynteri:
Analogt vill jag bara nämna att själv värmer jag 170 kvm i 2 plan till behagliga +22 grader. Vi är också 2 personer i hh. Byggnadsår 1980. Luft/vatten - FTX. Totalförbrukningen var 8200 kWh el för 2013. Med nuvarande subsuboptimerade värmeanläggning så prognosticerar jag för maximalt 7000 kWh innevarande år. Fram till nu (2014-01-15 13:15) så ligger faktisk förbrukning på 400 kWh, vilket kan anses vara enligt plan. Dock något förhöjd temperatur (23 grader) i svinkylan.
Är detta totalt med hushållsel och all värme??? Jag skulle säga att det är omöjligt! Men jag är jätteglad om det faktiskt går:) .Det visar då att diverse energikalkyler inte är omöjliga. Även om många inte kan komma ner i dom.

Urban
 
Ja Gynteri har en snittförbrukning under min "sommarförbrukning" :surprised:
 
peternicklas
urbanandersson skrev:
Hej!
Gynteri:


Är detta totalt med hushållsel och all värme??? Jag skulle säga att det är omöjligt! Men jag är jätteglad om det faktiskt går:) .Det visar då att diverse energikalkyler inte är omöjliga. Även om många inte kan komma ner i dom.

Urban
Vissa har en total årsföbrukning på 5000 kWh, fattar inte hur de bär sig åt. bara vår hushållsel ligger på 7000 kWh/år.
 
Gynteri
urbanandersson skrev:
Hej!
Gynteri:


Är detta totalt med hushållsel och all värme??? Jag skulle säga att det är omöjligt! Men jag är jätteglad om det faktiskt går:) .Det visar då att diverse energikalkyler inte är omöjliga. Även om många inte kan komma ner i dom.

Urban
Totalt var ordet, sa Bull :) Historiken är följande: ca 12000 kWh/år (tot) med enbart LVP o FTX. Men så började jag köpa huggen ved och installerade ett par överblivna radiatorer bakom K-Rautan samt ett värmeflyttarpaket som anslöts till kåpa över BK. Så nu ersätter jag ca 5000 kwh/år med 4 kubik huggen á 400:-/kubik. Med lite fix och don som inte kommer att kosta skjortan så går det säkerligen att pressa ut ytterligare ett par tusen kWh off.

Tyvärr är byggnadsstommen i trä, så det finns en gräns där det inte längre är komfortabelt med ytterligare suboptimeringar. Dvs det skulle då krävas manuell passning, vilket inte ligger i människans natur att behöva ägna sig åt. Men att peta in några klabbar i brasan är inte alltför ansträngande.

Förresten! Vedvolymen räknas i stjälpt mått - inte staplat.
 
Redigerat:
  • Gilla
urbanandersson och 1 till
  • Laddar…
Gynteri
Och! Så här funkar det. Allt i enlighet med naturens lagar och vetenskapliga rön inom meteorologi.

Tänder man upp i braskaminen så får man ett internt värmeöverskott, luften runtom kaminen värms upp och stiger till "väders". Alltså skapas en uppåtgående luftström (rörelseenergi) som också för med sig värme. Genom att avleda så mycket som möjligt av överskottet till vattenburna systemet och genom värmeflyttarkanaler så uppnås en utjämnande effekt. Detta medför per automatik att en mindre del av värmeenergin åtgår för att underhålla den rörelseenergi som uppstår mellan varm och kall luft. Man ser helt enkelt till att energin så snabbt och med så små transmissionsförluster som möjligt hamnar där man vill ha den och där den gör mest nytta.
 
Gynteri skrev:
Men du har valt att låta en hel del av den energi som tillförs omvandlas till rörelseenergi!
Hur menar du här egentligen? Jag tolkar det som att du är ute efter att temperaturdifferenserna mellan våningarna skapar ett värmeflöde? Det är inte rörelseernergi. Eller all värme är ju molekyler (eller fotoner) i olika nivåer av rörelse/excitationsstadier, men vi brukar inte kalla det för rörelseenergi?

Det är klart att en förbommad del kommer att suga en del energi, som läcker dit, men den energin kan aldrig blir mer än vad det kostat att värma upp den delen "till balans". Det som den delen läcker ut genom husväggar/fönster måste nämligen alltid bli mindre vid låg temp, än hög (balans).
 
:confused: Men rörelseenergin kan inte omvandlas till annat än värme genom friktion mot ytor och möbler mm.
 
orparn skrev:
:confused: Men rörelseenergin kan inte omvandlas till annat än värme genom friktion mot ytor och möbler mm.
Nu är jag ju inte fysiker inom området, men jag kan rätt bestämt säga att detta inte är något man behöver fundera på. Att luft är uppvärmd betyder att molekylerna rör sig snabbare än annars, det betyder att de krockar oftare, och ger då ifrån sig energi. De behöver inte krocka mot (relativt sett) stillastående materia.

Fast oavsett den fysikaliska förklaringsmodellen man vill använda för att fundera på var energin finns och hur, så spelar det ändå ingen roll. Energi kan inte förstöras, eller hur? Bara omvandlas, och slutresultatet är i regel just - värme. Därför kan man inte heller ha "energibesparande" elelement. Så om du kallar energin i den flödande luften för rörelse-, läges- eller termisk energi, så kommer den i vilket fall inte gå förlorad, oavsett hur fel du råkar göra med terminologin.

Ett förtydligande - det jag kommenterar i ovan post gäller så klart bara energiåtgång och besparing, vi talar ju inte inomhusmiljö och tex drag.
 
Hej!
Gynteri:
Totalt var ordet, sa Bull [bild]

Historiken är följande: ca 12000 kWh/år (tot) med enbart LVP o FTX. Men så började jag köpa huggen ved och installerade ett par överblivna radiatorer bakom K-Rautan samt ett värmeflyttarpaket som anslöts till kåpa över BK. Så nu ersätter jag ca 5000 kwh/år med 4 kubik huggen á 400:-/kubik. Med lite fix och don som inte kommer att kosta skjortan så går det säkerligen att pressa ut ytterligare ett par tusen kWh off.
Teoretiskt skulle detta vara omöjligt. 5000kwh i en vp blir 10-15000kwh värme. Detta ersätter du med ca 3000kwh vedvärme!! :)
Fantastiskt vad lite varm luft på rätt ställe i rätt tid gör med människans komfort!

Hur varmt är huset när ni inte är hemma? Är det 10 timmar må-fr?
Stängs den andra värmen av i samma ögonblick som du börjar elda?
Hur får du ut kaminvärmen på vattensystemet? (det brukar vara svårt)

Urban
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Visserligen jätteintressant att folk som eldar med ved kan värma upp sina hus för 3000:-/år, men det hjälper inte mig så mycket. Självisk som jag är, hade jag varit tacksam om vi kunde fokusera på mitt hus i den här tråden. :D

Lite uppdatering kring hur det går då...
Det har blivit kallare sedan förra mätningarna. Var nere kring 70kWh/dygn när det var ca 6-7 grader ute. Nu är det 0-1 och minusgrader på nätterna, och då låg det på 83kWh/dygn. (Totalförbrukning, inkl hushållsel men dock vardagar = båda jobbar...)
Provade att stänga av slingan mellan VVB och ack.tanken för att försäkra mig om att inte elpatronen i VVB även värmde upp ack.tanken. Lät det gå några dagar för att det skulle stabilisera sig och efter tre dagar var förbrukningen stabil på 86kWh/dag med samma utomhusklimat. 3kWh skillnad på att köra den stand alone från ack.tanken.

orparn skrev:
Stora Energijakten ja...:)
Vet inte riktigt hur HERU aggreggatet körs.... Jag tänker så här: suger den ut luft även på den icke uppvärmda övervåningen så kommer ju utluften från nedervåningen att blandas med kallare luft innan den når återvinningsaggregatet och inte särskilt mycket går att återvinna. Visst en "minimal" luftväxling behövs även på övervåningen men det måste räcka med ett väldigt strypt utsug.
Ja, jaktsäsongen på el sträcker väl sig mellan oktober och april?:p
Tack för tipset. Har tänkt på det tidigare, men inte gjort slag i saken. Klantigt, med tanke på hur stor inverkan på elförbrukningen som det gjorde när FTXet rättkopplades. Nåväl, det här är alltså senaste förändringen - icke uppvärmda rum har fått ventilationen strypt.
Ska låta det gå någon vecka nu, så får vi se om det ger något.

I övrigt känner jag att det behövs noggrannare avläsning för att kunna förstå mer. I dagsläget läser jag av elmätaren en gång om dagen, men det finns för stora osäkerhetsfaktorer kring det tycker jag.
Funderar på en eliq-online-mätare (eftersom den är billigare än den separata modulen) för att kunna se förbrukning timme för timme.

Just nu i Skåne; +1°C och snålblåst. Kommit lite snö. Is på utedelen:confused:
Datorn är inte på humör heller märker jag. Går inte att infoga bilderna i posten.
Nåja; is på över halvan av utedelen och även inuti maskinen. Ställde upp T Start från -2 till 0°C (gick inte att ställa på plusgrader). Något annat som känns vettigt att ändra också?

Bifogar också en bild på golvvärmesystemet. Har i ärlighetens namn inte lagt jättemycket tid på detta mer än att kontrollera att sakerna funkar. 1,2,3,4,5,6,9 är igång, även om 4,5,6 för stunden råkade vara stängda.
 
  • _DSC9434.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC9433.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC9427.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC9431.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC9432.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
urbanandersson skrev:
hej!
inegg1 9144kwh pa 6 manader
inlegg7 21000kwh per normal ar
inlagg 38 vat siprex isolerar ej
kan det vara att du har en nastan normal forbrukning?
Ja, det är klart att någon form av straffaktor finns för blöta väggar, men jag har ingen aning om hur stor denna är? De 3000kWh jag hade i dec borde vara ca 2000kWh om ventilationen hade stått rätt från början.
2000kWh för ett hus med bottenvåningen på 19°C och ovanvåningen kring 17°C där kanske 500kWh är hushållsel i ett hus på 240 m2. Jag har ingen aning om jag ska vara nöjd, eller känna mig blåst. Alla andra med stora hus (typ 200) verkar ju ligga på strax över 1000kWh motsvarande månad inkl hushållsel.


nickwest skrev:
Min var också 'digitalt felvänd' vid leverans. Det tog några dagar av slitet hår att komma på det. Klantigt av CA Östberg! Men, jag tror inte tempgivarna satt felplacerade. Såvida du inte har eftervärme på så ska inkommande luft (siffran uppe till höger) vara lägre än utgående (nere till höger), åtminstone på vintern.

Jag har ungefär samma 'offset' på tempen som du. Ca 5 grader för varmt på inkommande kalluft, några grader för lågt på 'varmsidan', både in och ut. Nu då det varit runt -10 ute har det indikerats +13 som inblåsningsluft på varmsidan, men jag kan mäta upp +15 vid inblåsventil. Och då går kanalen på kallvinden, med bristfällig isolering (5cm).

Ett önskemål; kan du på fjärren gå in på "Version info" på servicemenyn och kolla de två versionsnummer som finns där (en för fjärren, en för aggregatet)?

I övrigt tycker jag om systemet. Tyst och strömsnålt. Jag har mitt snurrande på 53% i normalfall. Ökar till max vid braseldning, matlagning eller många gäster. Lite stolt är jag också, jag gjorde allt från planering, inköp och arbete själv, helt utan förkunskaper.
Snyggt jobbat om du drog ihop det där själv!
Mitt snurrade på 53% fram till idag. Sänkte det till 43% ut och 33% in. dessutom är veckotimer inställd (sedan i somras) med sänkning på natten, samt under arbetstid på vardagar. Dvs ventilationen går enbart när vi är hemma.

Mina givare var felvända, då utetemperaturen var lägre innan trumman och högre på väg ut hur huset.

Versioninfo:
Heru 2.18
RC 2.16

Funderar faktiskt på om det fortfarande kan vara så att det är något knas här? Gjorde jag kanske en tankevurpa när jag kopplade om givarna? De som har kopplats om är alltså de på nedersta raden, dvs före och efter rotationsgrunkan som återvinner värmen.
Inkommande 6° (1 i verkligheten), luft in i huset 16°C, luft ut hur huset 16°C ("borde" vara typ 19°) och luft ut ur huset 10°C.
 
  • _DSC9439.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC9438.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC9437.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göran.W
Där hade vi förklaringen.
Värmepumpen lider av gas brist med största sannolikhet för den är helt på isad på halva ute delen.
Som den ser ut nu går den väldigt o effektivt och det förklara den höga förbrukningen.
 
  • Gilla
Anders299
  • Laddar…
Internet är fan underbart!

Drar iväg ett mail till husleverantören omgående!
Hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas det är detta som är problemet!

Hur mycket gas brukar man ha i systemen mellan tummen och pekfingret? känns som att det borde finnas dokumenterat någonstans från någon kylinstallatörklåpare, även om jag inte riktigt känner att jag sett det bland papperna.

Stort tack!
 
Om det är en VP med någorlunda kvalite så bör du ha ett synglas där du kan se om det är tillräckligt med kylmedia.
Vid stillastående kan synglas vara halvt, vid start bubblar det och efter någon minuts drift så ska synglaset vara fullt utan bubblor om systemet är fyllt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.