Hemmakatten
Är inte tråden väldigt OT? Kan inte vara kul för TS som vill glädja sig åt sin nyfödde och dessutom ha råd om hur han ska göra med berget och vilka åtgärder som är rimliga att kräva.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Några "vettiga" råd lär nog inte komma efter 60+ inlägg om dom inte kommit än, så tycker TS att det blir jobbigt kan h*n ju avstå från att läsa. I alla fall tills "orken" kommer tillbaka.
 
Utan bilder är det nog svårt att komma längre.
 
Hemmakatten skrev:
Är inte tråden väldigt OT? Kan inte vara kul för TS som vill glädja sig åt sin nyfödde och dessutom ha råd om hur han ska göra med berget och vilka åtgärder som är rimliga att kräva.
Inte så OT som den kan bli:

Screen Shot 2015-05-27 at 20.49.51.png

444 - The number of the Cat ??
 
Fixat
Hemmakatten.jpg

:)
 
Hemmakatten
Knasbollar! ;)
 
Mikael_L
Fåår fåår fåår, the number of the vuxet lamm ...

Lika bra att det blev 445 sörru ... :)
 
Mikael_L skrev:
Fåår fåår fåår, the number of the vuxet lamm ...

Lika bra att det blev 445 sörru ... :)
Om 221 gillanden blir det het katt igen ..
 
KjellT skrev:
Nu har jag upptäkt att jag råkat ur för en liknande situation, med en grannen som sprängt bort och annekterat delar om min tomt, dock mindre "bitar" än TS. Så jag följer denna diskussion ivrigt.

Jag sprängde själv på min tomt för nästan ett år sedan och gjorde en rätt noggrann undersökning av rättsläget utifall en skada skulle uppstå på någon av grannarnas egendom. Det jag kom fram till var följande.

Så länge sprängaren håller sig under gränsvärdena för "skakningar" har han ingen skyldighet att rätta till skador som uppkommer. Han kan dock ta på sig rollen som byggherre för sprängningarna och då får han byggherrens skyldigheter, detta bör/skall var skriftligt. Om sprängaren är byggherre bör/skall han ha en separat byggherreförsäkring, den skall man be att få se. Har han inte tagit på sig rollen som byggherre skall han ha en ansvarsförsäkring, den skall man be att få titta på, den brukar täcka skador för upp till 10 miljoner.

I normalfallet är du som beställer jobbet byggherre. Då finns det lite olika scenarion.

Säg att grannens grund spricker.

..och skakningarna ligger under gränsvärdena, kan hända om berget du spränger i har en spricka som forsätter till grannen. Då är det du som byggherre som ansvarar för skadan. I mitt fall så skaffade jag en hemförsäkring som täckte detta scenario. Hittar man bara rätt person på rätt försäkringsbolag är detta inte något problem.

..och skakningar ligger över gränsvärdena. kan hända om sprängaren laddar för mycket. Då har grannen rätt att rikta skadeanspråken mot dig eller mot sprängaren. Se till att du är fattigare än sprängaren. Riktar han skadeanspråken mot dig så kan du skicka anspråk mot sprängaren.


Detta med reservation för att jag inte är jurist.
Från ett nyligen avgjort hovrättsfall (HD beviljade inte prövningstillstånd) har konstaterats att endast hålla sig inom gränsvärdena för vibrationer inte är en tillräcklig försiktighetsåtgärd från sprängarens sida för att undgå skadeståndsansvar. .

Högsta domstolen T 2146-15 för den som vill läsa mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.