elmont skrev:
Men det lustiga är att det brukar (oftast) vara så att om man får nog mycket pengar i stället så kan man lätt "svälja" att bergknallen eller vad det är försvinner. :confused:
ehhm hur återställer man en bergsknalle då? Det går väl såvitt jag vet inte att återställa en bergsknalle, berghäll till hur den såg ut innan nån sprängde bort den och då är väl enda alternativet att få ekonomisk kompensation att då säga att man lätt "sväljer" att närområdet är förstört bara för att det är det enda sättet att bli kompenserad är väl att ta i lite väl mycket.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Men det lustiga är att det brukar (oftast) vara så att om man får nog mycket pengar i stället så kan man lätt "svälja" att bergknallen eller vad det är försvinner. :confused:
"How 'bout you Jimmie? You an oak man?" ;) (http://www.imdb.com/title/tt0110912/?ref_=nv_sr_1)
 
Det gäller inte specifikt bergknallen i det här fallet utan gäller nästan alla som anser sig förfördelade, får man en slant så blir det genast OK. Och inte blir väl närområdet bättre om man får pengar så det kan väl inte kompensera den skadade utsikten.
Ett typexempel var när vår firma skadade en golvmatta i ett kök, då ville lägenhetsägaren (rätt aggressivt) få några tusenlappar i ersättning för att själv fixa mattan. När jag då erbjöd att vi skulle byta ut mattan mot en ny och stå för hela kostnaden (och h*n inte skulle få ett öre) började h*n mumla om att det nog blev billigare för oss att låta h*n laga den. Vi bytte ut mattan och "kunden" surade för dom uteblivna slantarna. Skadan på mattan var bara en "hävstång" för att komma över kontanter.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Tack för all feedback, verkligen uppskattat. Det är inte löst än utan vi har istället fått vårt första barn och det har tagit lite av tiden..

Vad som är sagt mellan oss och byggföretaget (och grannen) är att vi ska kolla på det nu när de har fyllt upp grannens tomt igen (suteräng) moy vår för att se nivåerna.

Har dock kollat mer och det är stora delar så spm jag ser det som är borta och som kommer ställa till det rätt mycket för oss. Det ligger en del block nu som de säger kommer ligga kvar men som jag är rädd för åker tillslut. Kanske inte nu, men kanske om 10 år när någon annan granne spängt och de hoppat till. Vem står då för om block från vår sida förstör grannens stödmur/entre eller ännu värre....?

Jag ska försöka ta lite bilder och lägga upp.

Vi vill inte vara omöjliga men detta har förstört en del för oss i våra drömmar och tankar kring ytan och det känns viktigt att det blir en bra lösning så att man inte blir butter varje gång man är ute på altanen.

Ska försöka återkomma med bilde inom kort.
 
elmont skrev:
Det gäller inte specifikt bergknallen i det här fallet utan gäller nästan alla som anser sig förfördelade, får man en slant så blir det genast OK. Och inte blir väl närområdet bättre om man får pengar så det kan väl inte kompensera den skadade utsikten.
Har du något bättre förslag än pengar för att kompensera för skador som inte kan göras ogjorda?
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Det gäller inte specifikt bergknallen i det här fallet utan gäller nästan alla som anser sig förfördelade, får man en slant så blir det genast OK. Och inte blir väl närområdet bättre om man får pengar så det kan väl inte kompensera den skadade utsikten.
Ett typexempel var när vår firma skadade en golvmatta i ett kök, då ville lägenhetsägaren (rätt aggressivt) få några tusenlappar i ersättning för att själv fixa mattan. När jag då erbjöd att vi skulle byta ut mattan mot en ny och stå för hela kostnaden (och h*n inte skulle få ett öre) började h*n mumla om att det nog blev billigare för oss att låta h*n laga den. Vi bytte ut mattan och "kunden" surade för dom uteblivna slantarna. Skadan på mattan var bara en "hävstång" för att komma över kontanter.
Är ju inte bara golvet som blir problem i ditt fall utan även att ha hantverkare hemma och allt vad det innebär.
Det jag inte förstår är varför ni inte betalade de där tusenlapparna och så hade alla varit nöjda?
Om jag tolkar dig rätt så blev det dyrare nu och kunden blev mindre nöjd - Jag förstår inte varför ni löste det på detta vis?
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
För om skadan inte var värre än h*n kunde "laga" den själv och vara nöjd med det borde h*n även varit nöjd om vi lagat skadan. Det var alltså inte skadan som var var problemet utan h*n såg en möjlighet att få pengar av oss. Och eftersom vi av princip i första hand "lagade" det som vi ev. skadade och inte "köpte oss fria" var valet mycket enkelt. Det var i princip ett försök till utpressning.
 
elmont skrev:
För om skadan inte var värre än h*n kunde "laga" den själv och vara nöjd med det borde h*n även varit nöjd om vi lagat skadan. Det var alltså inte skadan som var var problemet utan h*n såg en möjlighet att få pengar av oss. Och eftersom vi av princip i första hand "lagade" det som vi ev. skadade och inte "köpte oss fria" var valet mycket enkelt. Det var i princip ett försök till utpressning.
Ni förstör något för en kund och den andra parten har funderat på en rimlig kompensation som den framför.
Ni väljer en dyrare lösning som kunden ej vill ha:thumbdown:
Att blanda in andra fakta än skadan ni orsakat och hur den bäst löses för kunden i första hand och för leverantören i andra hand är bara dumt och oproffesionelt, enligt mig.

Dock tog firman ansvar för sitt fel och fullgjorde sina åtaganden, vilket är bra.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Ollegbg skrev:
Tack för all feedback, verkligen uppskattat. Det är inte löst än utan vi har istället fått vårt första barn och det har tagit lite av tiden..

Vad som är sagt mellan oss och byggföretaget (och grannen) är att vi ska kolla på det nu när de har fyllt upp grannens tomt igen (suteräng) moy vår för att se nivåerna.

Har dock kollat mer och det är stora delar så spm jag ser det som är borta och som kommer ställa till det rätt mycket för oss. Det ligger en del block nu som de säger kommer ligga kvar men som jag är rädd för åker tillslut. Kanske inte nu, men kanske om 10 år när någon annan granne spängt och de hoppat till. Vem står då för om block från vår sida förstör grannens stödmur/entre eller ännu värre....?

Jag ska försöka ta lite bilder och lägga upp.

Vi vill inte vara omöjliga men detta har förstört en del för oss i våra drömmar och tankar kring ytan och det känns viktigt att det blir en bra lösning så att man inte blir butter varje gång man är ute på altanen.

Ska försöka återkomma med bilde inom kort.
Grattis till lilla bebisen! :) När du får tid blir det intressant att se bilder på det förstörda berget. Stora stenblock går att fästa eller dela och ta bort.
 
elmont skrev:
Men det lustiga är att det brukar (oftast) vara så att om man får nog mycket pengar i stället så kan man lätt "svälja" att bergknallen eller vad det är försvinner. :confused:
Fast vad är det för konstigt med det? De flesta säljer sig för pengar. Att ta emot pengar för att glömma bergknallen är väl inte konstigare än att ta emot pengar av en arbetsgivare för att utföra ett jobb som man antagligen aldrig hade haft en tanke på att göra ifall man inte köptes för att göra det.
 
Man är ju lite olika, men folk som bara har dollartecken i sina ögon och försöker att "sno åt sig" pengar i alla lägen ser jag ner på och skulle aldrig ge dom pengar oavsett vad det kostar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
elmont skrev:
och skulle aldrig ge dom pengar oavsett vad det kostar.
Känns inte helt affärsmässigt... ;)
 
elmont skrev:
Man är ju lite olika, men folk som bara har dollartecken i sina ögon och försöker att "sno åt sig" pengar i alla lägen ser jag ner på och skulle aldrig ge dom pengar oavsett vad det kostar.
Tur att du inte är arbetsgivare då, då skulle dom flesta stå utan lön.
 
elmont skrev:
Men det lustiga är att det brukar (oftast) vara så att om man får nog mycket pengar i stället så kan man lätt "svälja" att bergknallen eller vad det är försvinner. :confused:
Med nog mycket pengar kan du få köpa hela mitt hus .. =)
 
n_sandstrom, jag tror att du har lite fel där. Jag har i ca 15 år framgångsrikt drivet företag MED anställda. Men man behöver inte sälja sin skäl bara för att man driver företag. Och en förutsättning för att man ska slippa det är att företaget är just lönsamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.