163 läst · 0 svar
163 läst
0 svar
Hjälp! För och nackdelar med dessa 3 pumpar?
Hej alla pumpproffs!
Vi ska skicka på jordvärme till vårat hus och jag har tre offerter på fyra olika pumpar. Problemet är att jag inte har någonkoll på värmepumpar och behöver lite hjälp.
Dom pumpar jag har offert på är:
CTC GSI 616
Thermia Atlas 18 med inbyggd 180lit rostfri TWS beredare med hetgasväxlare eller en Thermia 16kw
Nibe 1256-18 kw
Oavsett val av pump så kommer det kopplas med automat styrning till befintlig vedpanna för stödeldning.
Bor i en gammal Hälsingegård på 300 kvadrat som ska värmas upp.
Pumpen kommer att stå i pannrum som ligger intill bostadshuset med en kulvert in på ca 6m. Det är räknat på 2x500m kollektor slang på alla offerter.
Nu till min fråga. Vad skulle ni som har någon form av koll erfarenhet valt för pump och varför just den istället för någon av de andra?
Tacksam för svar
Vi ska skicka på jordvärme till vårat hus och jag har tre offerter på fyra olika pumpar. Problemet är att jag inte har någonkoll på värmepumpar och behöver lite hjälp.
Dom pumpar jag har offert på är:
CTC GSI 616
Thermia Atlas 18 med inbyggd 180lit rostfri TWS beredare med hetgasväxlare eller en Thermia 16kw
Nibe 1256-18 kw
Oavsett val av pump så kommer det kopplas med automat styrning till befintlig vedpanna för stödeldning.
Bor i en gammal Hälsingegård på 300 kvadrat som ska värmas upp.
Pumpen kommer att stå i pannrum som ligger intill bostadshuset med en kulvert in på ca 6m. Det är räknat på 2x500m kollektor slang på alla offerter.
Nu till min fråga. Vad skulle ni som har någon form av koll erfarenhet valt för pump och varför just den istället för någon av de andra?
Tacksam för svar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med utfärda kontrakt för byta fönster och dörr
Juridik -
Jämföra solceller? HJÄLP!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hjälp av dig med intresse för planlösning?!
Utbyggnad och tillbyggnad -
För och nackdelar med bygga nytt? (Behöver massa hjälp)
Hustillverkare -
Hjälpas åt rabbla för- och nackdelar???? Kom igen!
Hustillverkare