23 097 läst · 86 svar
23k läst
86 svar
Hjälp - extremt dåligt vatten!
Vattenprover har vi tagit tre stycken på de 8 år vi bott, trots att vi eg inte haft synliga problem det kostar en liten slant, men vatten är det viktigaste vi har och man dricker varje dag av det.. har man små djur eller barn behövs inte mycket för att det ska bli fel! Förstår mig inte på de jag pratat med ibland som aldrig tagit ett vattentest (trots att de själva ibland sagt att det är missfärgat).D Divina Commedia skrev:Jag behöver akuta råd om hur jag ska lösa mitt problem med katastrofalt dålig vattenkvalitet i kombination med en oengagerad hyresvärd.
Jag hyr en villa på landet med en djupborrad brunn, som varit ett bekymmer under en längre tid.
De uppenbara bristerna är i första hand att det är extremt mycket järn i vattnet, men även förekomst av större partiklar, slam och div annat jag inte har full koll på.
Det enda filter som är installerat är litet ”Röda Björn”-filterhus, där jag provat div olika filterpatroner för att hantera eländet.
Använder jag ett filter som hindrar den värsta geggan, orkar inte hydropressen hålla trycket och då får vi inget vatten i kranarna.
Sätter jag i ett filter som bara tar större partiklar från vi förvisso vatten, men på bekostnad att både disk- och tvättmaskiner kraschat för mig.
Bortsett från det blir det även blå-svarta beläggningar på porslin osv och även mörkt brunfärgat smetigt vatten med bubblor i toaletten, kopparrören ärgar och vattnet har en oljig yta som gör att det inte går att få disken helt ren även om jag använder extremt mycket yes- handdiskmedel.
Det värsta är att hela familjen fått mag/tarm problem och därför varken dricker, eller duschar vi hemma längre.
Har fått hyresvärden att ta två vattenprover, men jag får inte veta resultaten och funderar nu på att skicka in ett eget prov.
Rörmokaren nämnde ev att det fanns indikation på bly i första provet, vilket min värd inte vill kännas vid.
Eftersom jag inte är super rik, vill jag gärna ha tips och råd för att veta exakt vad jag behöver ta prover på.
Har även bilder om det hjälper för att kunna få hjälp att begripa vad som är vad.
Nåja, det jag tänkte säga var.. att ta ett eget vattentest .. vänta in rapporten från labbet (brukar gå ganska snabbt). I ditt fall kan det vara värt att ta det mer fullständiga testet/analysen.. så du får så mycket info som möjligt.
Sedan när du väl har rapporten.. så har du något att ”bevisa” ev fel med för din hyresvärd - för jag har en känsla av att vatten ska ingå i hyran?
HAr du ett hyreskontrakt.. ta och kolla det med - så du har lite ”på fötterna” om du ska prata med hyresvärden. Vad kom ni överens om från början? Vad ingår och inte?
Tex om tvättmaskin o torktumlare ska ingå.. ja då ska de göra det!
Tyvärr försätter du dig i allt sämre position genom att hela tiden låta hyresvärden komma undan sitt ansvar.. det är klart som korvspad att hen kommer låta dig betala allt plus hyran om hen kan (det ser vi ju tydligt).
Så länge du visar en svagheter kommer hen utnyttja det
I normala fall skulle du troligen inte ens behöva betala hyra under de månader som hen inte står för sin del av kontraktet.
Tillägg länkar:
https://svenskvattenanalys.se/vattenanalys/
https://www.vattenlab.se/
https://www.livsmedelsverket.se/liv...atten/egen-brunn/testa-brunnens-dricksvattnet
Redigerat:
Det kan man självklart göra, men de analyserna är inte ens värda pappret de är skrivna på. TS vet redan att vattnet inte är bra så en sådan analys tillför inget alls mer än att han får en massa samtal från en säljare.Lucky2015 skrev:Jo, men en bra början att beställa ett gratis vattenprov. I detta fall lär det inte behövas en juridisk process. Bara att kontakta kommunen som kan förelägga hyresvärden att ordna detta. En juridisk process kan kosta en hel del pengar.
1. Anmäl detta till kommunen.
2. Deponera del av hyran till länsstyrelsen.
2. Beroende på vad som sker. Om ej önskat resultat. Gå vidare till hyresgästföreningen.
Man behöver inte alltid välja den dyraste vägen för att uppnå resultat. Här ett exempel då en kommun agerat på dåligt dricksvatten genom vite. [länk]
Eller vänd dig till hyresnämnden som också är kostnadsfritt. Ett exempel här [länk]
Men vill han såklart lägga en slant på att få detta löst är som du skriver en ackrediterad analys viktigt.
Det behövs heller inget bevisunderlag för att deponera hyran eller kontakta miljökontoret. Däremot är det bra att ha ett dokumenterat utgångsläge.
1. Vatten är ett livsmedel. Givetvis finns det regler om kvaliteten på vatten skall vara: Livsmedelsverkets föreskrifter (SLVFS 2001:30) om dricksvatten
2. Dock så gäller de föreskrifterna endast för
1. i genomsnitt tillhandahåller 10 m³ dricksvatten eller mer per dygn, eller
2. försörjer 50 personer eller fler med dricksvatten. Dricksvatten som tillhandahålls eller används som en del av en kommersiell eller offentlig verksamhet omfattas alltid av dessa föreskrifter, oavsett verksamhetens storlek. (LIVSFS 2017:2)
Däremot så har Livsmedelsverket gett ut en råd om egna brunnar
https://www.livsmedelsverket.se/glo...nn/rad-om-enskild-dricksvattenforsorjning.pdf
Och vad det handlar om i TS fall, så är det en Enskild anläggning
Och jag skulle vilja säga att om inte vattnet uppfyller kraven enligt Bilaga 1, de råden så behöver hyresvärden fixa vattnet.
https://www.livsmedelsverket.se/liv...yck/dricksvatten/egen-brunn/rad-om-egen-brunn
Ta kontakt med kommunen! Miljökontoret, eller vad de döpt det till i din kommun
Att hålla inne med hyran är ingen bra lösning alls: https://www.alltomjuridik.se/nyhete...rund-av-brunt-dricksvatten-forlorar-lagenhet/
2. Dock så gäller de föreskrifterna endast för
1. i genomsnitt tillhandahåller 10 m³ dricksvatten eller mer per dygn, eller
2. försörjer 50 personer eller fler med dricksvatten. Dricksvatten som tillhandahålls eller används som en del av en kommersiell eller offentlig verksamhet omfattas alltid av dessa föreskrifter, oavsett verksamhetens storlek. (LIVSFS 2017:2)
Däremot så har Livsmedelsverket gett ut en råd om egna brunnar
https://www.livsmedelsverket.se/glo...nn/rad-om-enskild-dricksvattenforsorjning.pdf
Och vad det handlar om i TS fall, så är det en Enskild anläggning
Och jag skulle vilja säga att om inte vattnet uppfyller kraven enligt Bilaga 1, de råden så behöver hyresvärden fixa vattnet.
https://www.livsmedelsverket.se/liv...yck/dricksvatten/egen-brunn/rad-om-egen-brunn
Ta kontakt med kommunen! Miljökontoret, eller vad de döpt det till i din kommun
Att hålla inne med hyran är ingen bra lösning alls: https://www.alltomjuridik.se/nyhete...rund-av-brunt-dricksvatten-forlorar-lagenhet/
At inte betala hyran är ett snabbt och enkelt sätt att hyresvärden kan säga upp hyresrätten. Finns tydliga krav för att man skall få deponera hyran, så det gäller verkligen att man har torrt på fötterna innan man gör det.mexitegel skrev:
- Du anser att du har rätt till avdrag på hyran för att det finns problem med eller skador på bostaden eller lokalen som inte beror på dig själv. Exempelvis om hyresvärden brister i sin underhållsskyldighet.
- Du anser att du har rätt till skadestånd enligt hyreslagen.
- Du anser att du har rätt till ersättning för att du på egen bekostnad har rättat till brister.
- Du har ett ekonomiskt motkrav på hyresvärden, oavsett vad motkravet gäller.
- Du är inte överens med hyresvärden om storleken på hyresbeloppet, om beloppet inte är bestämt i hyresavtalet.
hsd skrev:
Nej, kommunen har ingen skyldighet/ansvar när det gäller enskilt vatten. Oavsett om det finns barn i hushållet eller inte.hsd skrev:
https://avloppsguiden.se/informationssidor/eget-dricksvatten/
[URL]https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/dricksvatten/egen-brunn/rad-om-egen-brunn[/URL]
[URL]https://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/enskild-vattenforsorjning/[/URL]
Inget bevisunderlag behövs för att deponera hyran??? Nej, det det behöver man inte. MEN om en hyresgäst deponerar ett belopp som är oskäligt riskerar man förlora sin hyresrätt. Man bör rådgöra med hyresgästföreningen eller annan kunnig INNAN man deponerar för att inte hamna i en sådan situation.mexitegel skrev:Det kan man självklart göra, men de analyserna är inte ens värda pappret de är skrivna på. TS vet redan att vattnet inte är bra så en sådan analys tillför inget alls mer än att han får en massa samtal från en säljare.
Det behövs heller inget bevisunderlag för att deponera hyran eller kontakta miljökontoret. Däremot är det bra att ha ett dokumenterat utgångsläge.
Nej, hyresvärden får inte vräka dig för att du deponerar hyran.D Dr.Mugg skrev:At inte betala hyran är ett snabbt och enkelt sätt att hyresvärden kan säga upp hyresrätten. Finns tydliga krav för att man skall få deponera hyran, så det gäller verkligen att man har torrt på fötterna innan man gör det.
- Du anser att du har rätt till avdrag på hyran för att det finns problem med eller skador på bostaden eller lokalen som inte beror på dig själv. Exempelvis om hyresvärden brister i sin underhållsskyldighet.
- Du anser att du har rätt till skadestånd enligt hyreslagen.
- Du anser att du har rätt till ersättning för att du på egen bekostnad har rättat till brister.
- Du har ett ekonomiskt motkrav på hyresvärden, oavsett vad motkravet gäller.
- Du är inte överens med hyresvärden om storleken på hyresbeloppet, om beloppet inte är bestämt i hyresavtalet.
Det är precis därför jag förespråkar att man tar ett riktigt vattenprov och rådgör med tex hyresgästföreningen.Lucky2015 skrev:
Läs tråden från början innan du börjar kommentera.
Jo, hyresrätten kan anses vara förverkad om man b.la deponerat ett oskäligt belopp.mexitegel skrev:
"Du kan dock bli uppsagd från din lägenhet om du deponerar en för stor del av hyran. Det kan till exempel vara om du deponerar hela månadshyran när det bara är ett rum i en trerumslägenhet som inte är användbart. Hyresvärden har också rätt att vräka dig om du deponerar pengarna efter hyrans förfallodag."
Ett exempel
https://www.hemhyra.se/nyheter/inte-riskfritt-deponera-del-av-hyran/
Akut kan du skaffa dig en Brita kanna eller för den delen en ZERO water kanna den senare tar mig veterligen all skit så du inte aktivt äter/dricker vatten som en akut sak då och visst sen får du foetsätta käbbleriet med hyresvärden men hälsan din först man hittar dessa på jeff besos sida, kör med en brita själv men mest mot missfärgning då de som bygger här glömmer smyga upp vattenventilen.D Divina Commedia skrev:Jag behöver akuta råd om hur jag ska lösa mitt problem med katastrofalt dålig vattenkvalitet i kombination med en oengagerad hyresvärd.
Jag hyr en villa på landet med en djupborrad brunn, som varit ett bekymmer under en längre tid.
De uppenbara bristerna är i första hand att det är extremt mycket järn i vattnet, men även förekomst av större partiklar, slam och div annat jag inte har full koll på.
Det enda filter som är installerat är litet ”Röda Björn”-filterhus, där jag provat div olika filterpatroner för att hantera eländet.
Använder jag ett filter som hindrar den värsta geggan, orkar inte hydropressen hålla trycket och då får vi inget vatten i kranarna.
Sätter jag i ett filter som bara tar större partiklar från vi förvisso vatten, men på bekostnad att både disk- och tvättmaskiner kraschat för mig.
Bortsett från det blir det även blå-svarta beläggningar på porslin osv och även mörkt brunfärgat smetigt vatten med bubblor i toaletten, kopparrören ärgar och vattnet har en oljig yta som gör att det inte går att få disken helt ren även om jag använder extremt mycket yes- handdiskmedel.
Det värsta är att hela familjen fått mag/tarm problem och därför varken dricker, eller duschar vi hemma längre.
Har fått hyresvärden att ta två vattenprover, men jag får inte veta resultaten och funderar nu på att skicka in ett eget prov.
Rörmokaren nämnde ev att det fanns indikation på bly i första provet, vilket min värd inte vill kännas vid.
Eftersom jag inte är super rik, vill jag gärna ha tips och råd för att veta exakt vad jag behöver ta prover på.
Har även bilder om det hjälper för att kunna få hjälp att begripa vad som är vad.
Nu handlade ju svaret om att deponera hyra som ett svar på din kommentar om just det. Du kanske också borde läsa igenom tråden innan du kommer med korkade kommentarer. Du svarade att man inte kan bli vräkt om man deponerar hyra. Så fel, så fel du har i den fråganmexitegel skrev:
Har tanken slagit dig att alla hyresgäster inte har råd att lägga tusenlappar på vattenanalyser och stora summor på rättsprocesser?
Flytta, vem vill bo med en sån hyresvärdD Divina Commedia skrev:Jag behöver akuta råd om hur jag ska lösa mitt problem med katastrofalt dålig vattenkvalitet i kombination med en oengagerad hyresvärd.
Exakt vad i mina inlägg är ”korkat”? Man kan ha olika åsikter men att påstå att en kommentarer är korkad utifrån ovanstående är mer än lovligt magstarkt och är inte det diskussionsklimat vi har på det här forumet.Lucky2015 skrev:Nu handlade ju svaret om att deponera hyra som ett svar på din kommentar om just det. Du kanske också borde läsa igenom tråden innan du kommer med korkade kommentarer. Du svarade att man inte kan bli vräkt om man deponerar hyra. Så fel, så fel du har i den frågan
Har tanken slagit dig att alla hyresgäster inte har råd att lägga tusenlappar på vattenanalyser och stora summor på rättsprocesser?
Jag kan se att jag kunde varit mer tydlig med att deponeringen handlar om del av hyran, det var bland annat för att få fram storleken på deponeringen som jag gav rådet att kontakta hyresgästföreningen.
Låt nu tråden handla om TS frågeställning istället.