Du kan deponera en del av hyran till länsstyrelsen också för att utöva lite mer påtryckning på hyresvärden.

• Gilla
Kjol och 3 till
  • Laddar…
D Divina Commedia skrev:
Hej igen!
Ber om ursäkt att jag inte hållit mig uppdaterad gällande era tips och råd här i forumet…
Uppe på allt annat elände med mitt vatten, fick vi även stopp i avloppet i badrummet i onsdags ‍.. så jag har fått lägga tid på att lösa det också, då min hyresvärd inte var behjälplig i det ärendet heller.
Eftersom stoppet satt mycket längre ner än vad jag kunde hantera på egen hand försökte jag få tag i min hyresvärd först på telefon men även via sms för att om inte annat iaf få hans godkännande så jag själv kunde kontakta Ragnsells för att lösa problemet.
Jag bad även att han skulle höra av sig antingen till mig eller direkt till Ragnsells så snart som möjligt för att det inte skulle bli något problem om de kom och spolade rent systemet utan att han själv hade beställt spolningen.
Han hörde dock inte av sig till varken dem eller mig….( och har fortfarande inte svarat på mitt SMS ) trots att han körde förbi här två gånger medan slamsugaren var här i fredags.
Antar att han kommer hävda att jag får stå för kostnaden då han gjort så vid ett tidigare akut tillfälle, två dagar innan jul när alla mina sex döttrar med partners skulle komma och det var helt stopp i toaletten
Får ta det som det kommer men nu riskerar jag iaf inte att det blir några vattenskador pga översvämning i badrummet om vi använder duschen.
Jag inser naturligtvis att det troligtvis inte kommer att bli bättre gällande min hyresvärds nonchalans att åtgärda ens de mest extrema bristerna i huset och att vi måste flytta, även om det i sig innebär andra jobbigheter för i synnerhet barnens skull.
Har verkligheten gjort allt i min makt för att hitta lösningar för att undvika att behöva slita upp mina yngsta döttrar från den trygghet de har här, med bra kompisar, grannar och skolor…
Det är enda anledningen att jag inte vågat vara hårdare mot min hyresvärd, och istället för att ”bråka” har lärt mig att hantera och lösa problem genom att ta hjälp från alla upptänkliga utomstående sakkunniga
Försöker samla på mig så mycket konkret underlag som möjligt, ex genom att begripa vilken typ av vatten analys som täcker upp de risker och/eller annan direkt negativ påverkan överlag både för mig, mina yngsta hemmaboende döttrar, våra djur, vitvaror, och även skador som kan ha, eller kommer att kunna utgöra en risk för skada på själva bostaden.
Eftersom jag upplever att min hyresvärd bryr sig mindre för varje bekymmer jag tar upp med honom, samtidigt som han börjat ställa fler orimliga krav på mig som hyresgäst är jag orolig för hur jag ska kunna hantera situationen om jag fortsätter ställa, vad jag anser är ”normala krav”, på ett fungerande boende som jag faktiskt betalar 8.000:- / mån i kallhyra för. Är rädd för att han ska försöka köra över mig helt om jag sätter hårt mot hårt,( då han redan försökt lägga över ansvar på mig ex genom att kräva att jag själv ska stå för nya vitvaror bla. trots att de gått sönder pga att han inte åtgärdade vattnet från början, )
För att kunna känna mig trygg och våga stå på mig har jag därför dokumenterat (tagit foton och filmklipp löpande, men även sparat sms/mejl - kontakt med hyresvärden) på och tänker att ett eget vattenprov som täcker det mesta och kan påvisa riktigheten i de div olika områden jag hävdar är ”allvarliga brister”.
Kom på att min hemförsäkring kanske kunde täcka upp för en egen vatten analys , eller iaf del av den kostnaden så jag ska ringa och fråga i morgon.
I annat fall är det kanske läge att prata med miljökontoret och se om jag kan få hjälp därifrån.
Tänker att om jag kan ladda upp några bilder här på hur det ser ut, kanske det kan vara till nytta om någon utifrån dem har tips på vad jag bör vara extra noga med att få med när jag lämnar in ett eget vattenprov?
Är tacksam för alla tips och råd jag kan få

Det är väl bara att flytta om det inte blir någon förbättring?

D DuckDuck skrev:
Det är väl bara att flytta om det inte blir någon förbättring?
Du verkar inte ha läst tråden överhuvudtaget.

• Gilla
Michael2 och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du verkar inte ha läst tråden överhuvudtaget.

Tillräckligt för att dra en slutsats att det är ett "lost cause" och livet är för kort att hålla på att tampas med folk som hyresvärden.....

• Gilla
HBerggren och 1 till
  • Laddar…
Kontaka miljöförvaltningen! De kan kräva åtgärder av fastighetsägaren om denne har brister i sin egenkontroll. Kommunen har troligen en taxa där fastighetsägaren får betala för kommunens tillsyn vid konstaterade brister. Fastighetsägaren har ett stort ansvar gällande att ha kontroll på vattnets kvalitet och tillgång på vatten med mera. Gå in på kommunens hemsida, där finns säkert mer information.

D Divina Commedia skrev:
Jag behöver akuta råd om hur jag ska lösa mitt problem med katastrofalt dålig vattenkvalitet i kombination med en oengagerad hyresvärd.
Jag hyr en villa på landet med en djupborrad brunn, som varit ett bekymmer under en längre tid.
De uppenbara bristerna är i första hand att det är extremt mycket järn i vattnet, men även förekomst av större partiklar, slam och div annat jag inte har full koll på.
Det enda filter som är installerat är litet ”Röda Björn”-filterhus, där jag provat div olika filterpatroner för att hantera eländet.
Använder jag ett filter som hindrar den värsta geggan, orkar inte hydropressen hålla trycket och då får vi inget vatten i kranarna.
Sätter jag i ett filter som bara tar större partiklar från vi förvisso vatten, men på bekostnad att både disk- och tvättmaskiner kraschat för mig.
Bortsett från det blir det även blå-svarta beläggningar på porslin osv och även mörkt brunfärgat smetigt vatten med bubblor i toaletten, kopparrören ärgar och vattnet har en oljig yta som gör att det inte går att få disken helt ren även om jag använder extremt mycket yes- handdiskmedel.
Det värsta är att hela familjen fått mag/tarm problem och därför varken dricker, eller duschar vi hemma längre.
Har fått hyresvärden att ta två vattenprover, men jag får inte veta resultaten och funderar nu på att skicka in ett eget prov.
Rörmokaren nämnde ev att det fanns indikation på bly i första provet, vilket min värd inte vill kännas vid.
Eftersom jag inte är super rik, vill jag gärna ha tips och råd för att veta exakt vad jag behöver ta prover på.
Har även bilder om det hjälper för att kunna få hjälp att begripa vad som är vad.

Detta med vattenprover så vet analyserarna bra vilka prover som skall tas om du frågar vad duger mitt vatten till.

Vattenanalys, kommunen eller flytt låter som enda vägarna framåt om det inte nämns gångbara alternativ i de två länkade posterna ovan.

Hör med företaget som nämns och när du ska ta proverna för att kunna få det testat så snabbt så fort som möjligt därefter.

Jag betalar lätt halva summan för 1995kr-paketet om du lägger upp resultatet här efteråt och orkar slåss för att få tjänligt vatten, som är en rättighet.

Bara att PM:a bild på kvitto isåfall (första inlägget, men antar att det finns PM/direkta meddelanden)

• Gilla
TorbjornP och 3 till
  • Laddar…
P
Hejsan!

Har ganska mycket erfarenhet ang djupborrad brunn då vi köpte hus på landet för några år sedan med både egen brunn och avlopp (minireningsverk).

Allt var fel.. feldimensionerad pump i brunnen, inga filter någonstans, igensatta maskiner och dåligt tryck på vattnet samt förhöjda värden av bakterier och uran efter test hos Eurofins.

Finns en separat tråd om hela projektet ifall den kan hjälpa dig, slutade iaf med att allt byttes ut.. pumpar, maskiner mm.

Olika filter installerades dels för skiten som pumpen tar med sig upp (grovfilter) samt automatisk regenerande filter för uranet.

Tipset om Eurofins har du redan fått av andra medlemmar och det är steg 1 för att veta vad du krigar emot, sen nämner du att pumpen drar med sig en massa slam upp i huset och täpper igen dina maskiner bl a.

Det kan vara så att din sänkpump sitter för långt ner i borrhålet och drar med sig massa jord/partiklar som sätter igen all din utrustning.

Man bör alltid ha ett grovfilter på inkommande vattenledning som skyddar husets rörsystem samt eventuella efterkommande filter exempelvis järnfilter mm samt dina maskiner såsom varmvattenberedare, diskmaskin, tvättmaskin ja allt som egentligen använder vatten!

När vi gjorde om våran brunn med hjälp av en lokal brunnsfirma så satte han våran sänkpump på ca 40 m djup trots att våran brunn är cirka 85 m djup, detta dels för att inte dra upp onödigt med partiklar från botten och för att vårat rör är aningen bredare än normalt så vi skulle ändå ha väldigt mycket vatten per meter rör.

Så ett tips kanske vore för er att kolla hur djup eran brunn är och även kolla vilket djup pumpen ligger på, att eventuellt dra upp eran pump exempelvis 5-10 m samt sätta ett filter på inkommande vattenledning kan vara en bra start tills ni får resultaten från Eurofins och gå vidare med eventuella tillkommande filter därifrån när ni vet vad ni har för mycket av i vattnet.

Att mäta djupet på brunnen kan man enkelt göra genom att exempelvis ta en skiftnyckel i normal storlek och fästa ett murarsnöre i öglan på nyckeln sen sänka ner den försiktigt i borrhålet tills den stannar, markera på snöret och dra sen försiktigt upp den igen (akta så den inte hakar fast i pumpen).

Sen lägger ni ut hela snöret på marken och stegar upp brevid så vet ni ganska säkert hur djup brunnen är, då kan ni ha det måttet i beaktning om ni ska justera om pumpens djup!

• Gilla
prebbs_se
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Åter igen kontakta Kommunen
De har skyldigheter om Du har små barn
Jag trodde de hade skyldigheter att se till att vatten fylls på (begränsad mängd; typ varje vecka för det nödvändigaste.. i de fall brunnen sinat.. torka osv. I övrigt är det husägarens ”problem” ? De står ju inte för borrning av vatten bara för man flyttar till ett hus som inte har vatten..?

Läser gärna mer om saken om du har en länk (har redan pratat med vår kommun om vatten, så det mesta att läsa är av intresse i frågan) (y)

D Divina Commedia skrev:
Jag behöver akuta råd om hur jag ska lösa mitt problem med katastrofalt dålig vattenkvalitet i kombination med en oengagerad hyresvärd.
Jag hyr en villa på landet med en djupborrad brunn, som varit ett bekymmer under en längre tid.
De uppenbara bristerna är i första hand att det är extremt mycket järn i vattnet, men även förekomst av större partiklar, slam och div annat jag inte har full koll på.
Det enda filter som är installerat är litet ”Röda Björn”-filterhus, där jag provat div olika filterpatroner för att hantera eländet.
Använder jag ett filter som hindrar den värsta geggan, orkar inte hydropressen hålla trycket och då får vi inget vatten i kranarna.
Sätter jag i ett filter som bara tar större partiklar från vi förvisso vatten, men på bekostnad att både disk- och tvättmaskiner kraschat för mig.
Bortsett från det blir det även blå-svarta beläggningar på porslin osv och även mörkt brunfärgat smetigt vatten med bubblor i toaletten, kopparrören ärgar och vattnet har en oljig yta som gör att det inte går att få disken helt ren även om jag använder extremt mycket yes- handdiskmedel.
Det värsta är att hela familjen fått mag/tarm problem och därför varken dricker, eller duschar vi hemma längre.
Har fått hyresvärden att ta två vattenprover, men jag får inte veta resultaten och funderar nu på att skicka in ett eget prov.
Rörmokaren nämnde ev att det fanns indikation på bly i första provet, vilket min värd inte vill kännas vid.
Eftersom jag inte är super rik, vill jag gärna ha tips och råd för att veta exakt vad jag behöver ta prover på.
Har även bilder om det hjälper för att kunna få hjälp att begripa vad som är vad.
vattnet e ett lösbart problem,
hyresvärd som inte inser sina skyldigheter ett mkt värre.
riskerar du att använda vattnet till mat eller dryck???? jag hade hellre flyttat..

• Gilla
DuckDuck
  • Laddar…
D Divina Commedia skrev:
Hej och tack för att du försöker hjälpa mig!
De vattenprover som jag ”tvingat” min hyresvärd att ta analyserades av AquaExpert - via Comfort butiken där jag bor, så det är säkert helt korrekt analyserade, men eftersom det är min hyresvärd som fått står för kostnaden för analysen har jag inte rätt att själv få info om vad proverna visade utan att gå genom hyresvärden ( som inte vill ge mig den infon )…
Dock fick jag genom rörmokaren veta att det första av de två prover som togs hade indikerat på förhöjda halter av bla bly….. vilket inte känns så kul, men har ju inget underlag att isf gå vidare för att få min hyresvärd att ta problemet på allvar.
Begriper att om det är så illa, hjälper det ynka filtret som är installerat inte på långa vägar utan att det behövs väldigt mycket större insatser för att vattnet ska kunna bli tjänligt.
Som det varit en längre tid, (snart i över tre år) har jag varit tvungen att byta filtret minst 1 gång i månaden och däremellan skura rent det varje vecka för att överhuvudtaget ha tillgång till något vatten alls.
Både tvätt- och diskmaskin som hör till huset har gett upp för länge sedan och efter att jag krävde att hyresvärden skulle åtgärda problemet, och han till slut tog mig på allvar och borrade upp brunnen, (som faktiskt hade rasat in och skadat pumpen) samt bytade ut den gamla hydrofortanken som var helt slut, vilket kostade honom en del…. kontrade han med att jag själv skulle stå för nya vitvaror.
Då han är medveten om att jag inte direkt har möjlighet att bara flytta pga mitt behov av att skydda mina döttrar som blivit utsatta för allvarliga brott och en kvarstående hotbild, som min hyresvärd är väl medveten om, har jag försökt hantera läger så gott jag kunnat och ex stått för en egen ny tvättmaskin bla.
Då även min egna tvättmaskin nu gett upp och jag inte riktigt vågar säga ifrån pga vår utsatta situation som min hyresvärd spelar på, har jag varit i kontakt med hyresgästföreningen och fått rådet att dokumentera missförhållandena, ex genom att lämna in ett eget vattenprov för analys.
Då jag inte har så gott om pengar och det kostar en del att analysera vattnet, söker jag efter tips utifrån de brister jag upplever så jag vet vad som är relevant att lämna för analys.
Att järn-slammet orsakar skador på vitvaror och även påverkar den vattenburna värmen pga beläggning är ju solklart, men i vilken utsträckning det vattnet som kommer ur kranen kan påverka mig och ungarna rent fysiskt är jag mer osäker på.
Om det är så att järnbakteriena i vattnet, förutom att bryta ner vårt eget järn i blodet, även skulle kunna påverka negativt genom att vara bärare av andra typer av bakterier som gör oss sjuka?
Eller om det är som rörmokaren ”hintade om” och det verkligen är så att det är för höga nivåer av bly (eller ev andra tungmetaller) i vattnet som utgör just den risken gällande vår hälsa och om jag ska fokusera på analys för det i första hand?
Det sista jag hörde från min hyresvärd var att han misstänkte att det ev kunde ha blivit en spricka i berggrunden under brunnen och därför började han gräva upp en damm som ligger nedanför / lägre än den djupborrade brunnen samtidigt som han informerade mig om att det isf skulle bli för kostsamt för honom att åtgärda och jag då antagligen fick leta efter ett nytt boende.
Detta var för flera månader sedan och han har varken slutfört eller informerat mig vidare i ärendet.
I tillägg kan jag säga att jag varken har vågat dricka eller använda vattnet till matlagning, utan hämtar vatten för det ändamålet och duschar både mig och ungarna hos en granne det senaste året efter vi börjat på fysiska symtom allihop.
Det enda jag använder vattnet till är för att kunna handdiska….
Börjar bli aningen desperat då jag numera inte ens kan tvätta hemma sedan tvättmaskinen kraschat…
Känner att alla tips jag kan få för att kunna lösa situationen och/eller veta vad jag pratar om för att kunna bemöta min hyresvärd så han inte bara nonchalerar mig skulle vara till stor nytta.
Har även flera bilder på eländet om det skulle vara till hjälp för att reda i vilken ände jag ska prioritera fokus på för att hitta en så snabb och smidig lösning som möjligt.
Tråkigt att höra att den djupborrade brunnen har sådana problem. Det brukar oftare vara grävda brunnar som får in sånt. Hur djupt är det borrat? Har ni barn kan ni (så var det förr) få hjälp av kommunen med vattenanalys. Då kommer det hem folk till er och tar vattenprov och ni får reda på resultat och föreslås åtgärder. Givetvis ska ni ha drickbart vatten! Är ni med i hyresgästföreningen kan ni få hjälp av dem att ev hålla inne hyra tills vattenfrågan är löst.

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Hade jag varit du hade jag beställt ett vattenprov. Finns några som är gratis. Då har du ordentligt underlag gentemot din hyresvärd för att tvinga honom att åtgärda felet.

[länk]
I det här läget där det riskerar bli en juridisk process bör rådet vara att använda sig av ett oberoende ackrediterat företag och inget annat.

EDIT: Livsmedelsverket har en bra lista på vilka delar ett prov bör innehålla: https://www.livsmedelsverket.se/liv...atten/egen-brunn/testa-brunnens-dricksvattnet

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Lucky2015
mexitegel mexitegel skrev:
I det här läget där det riskerar bli en juridisk process bör rådet vara att använda sig av ett oberoende ackrediterat företag och inget annat.
Jo, men en bra början att beställa ett gratis vattenprov. I detta fall lär det inte behövas en juridisk process. Bara att kontakta kommunen som kan förelägga hyresvärden att ordna detta. En juridisk process kan kosta en hel del pengar.

1. Anmäl detta till kommunen.
2. Deponera del av hyran till länsstyrelsen.
2. Beroende på vad som sker. Om ej önskat resultat. Gå vidare till hyresgästföreningen.

Man behöver inte alltid välja den dyraste vägen för att uppnå resultat. Här ett exempel då en kommun agerat på dåligt dricksvatten genom vite. https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresvard-kan-fa-vite-for-otjanligt-vatten/

Eller vänd dig till hyresnämnden som också är kostnadsfritt. Ett exempel här https://www.hemhyra.se/nyheter/bara-annorlunda-vardens-svar-om-daligt-vatten/

Men vill han såklart lägga en slant på att få detta löst är som du skriver en ackrediterad analys viktigt.

Redigerat:
P
Vart i landet bor du?

Att eventuellt justera djupet på din sänkpump och installera ett ordentligt grovfilter är ju bara ett par timmars arbete!

Tänker att det kanske finns någon snäll kunnig medlem i din närhet som kan hjälpa dig!?

Annars kan det vara värt att ringa dina lokala brunnsföretag och förklara din akuta situation och höra vad dom säger ang pris och tidsåtgång.

Dock SKA ju hyresvärden stå för alla dina kostnader, så spara varenda kvitto för framtiden!

Det viktiga nu är att ni får vatten ni åtminstone kan duscha i, dricksvatten ska ni nog kunna få från eran kommun utkört på vagn annars får ni köpa dunkar och fylla på någonstans tills erat vatten är drickbart!

Lider med er men ge inte upp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.