32 513 läst · 137 svar
33k läst
137 svar
Hjälp ensamstående mamma med elfråga
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 518 inlägg
Såja, vem säger att ingen JFB löser eller redan är bruten av andra skäl? Om den ursprungliga kopplingen är korrekt avritad så kommer endera eller båda att lösa. Så vad som helst kan ha hänt här. Omständigheterna är oklara.
Då skulle nog TS nämnt den omständighet att elen i huset inte fungerar. Det är uppenbarligen felritat.
Pratar vi om hur TS säger att det är kopplat?
Eller pratar vi om hur Bo säger att det inte går att koppla så utan att lösa ut jordfelsbrytaren i huset?
Om inkommande nolla har avbrott ut till uthuset ? Riskeras 400v som gjorde att Tv gick sönder?
Oavsett orsak till avbrottet på noll ledaren!
Eller pratar vi om hur Bo säger att det inte går att koppla så utan att lösa ut jordfelsbrytaren i huset?
Om inkommande nolla har avbrott ut till uthuset ? Riskeras 400v som gjorde att Tv gick sönder?
Oavsett orsak till avbrottet på noll ledaren!
Jag pratar om att du tycks basera dina svar på en uppenbart felaktig ritning från TS.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 518 inlägg
Visst, så här efter 110 inlägg kan det vara på plats att backa till #1 och reda ut omständigheterna och hur läget är just nu. Den har ju endast handlat om teori efter det. TVn kan ha gått sönder av flera anledningar, t.ex under de millisekunder som det tar för en JFB att lösa.
@MonicaochPatrik Har jordfelsbrytaren i huset löst ut någon gång?
Frågan har ställts men inte besvarats.
Löste JFB i huset ut när TVn gick sönder?
Frågan har ställts men inte besvarats.
Löste JFB i huset ut när TVn gick sönder?
Upprepar Bo. S i #86:Mikael_L skrev:Japp nu stämmer det.
Det krävs säkringar som skyddar kabeln på 2,5mm2, troligen blir 16A bra och rätt (men inte 100% säkert)
De säkringarna ska vara innan matningen går ner till denna area, och kan alltså sitta vid/i husets elcentral.
edit: lite sen på den bollen såg jag nu, jag hade inte läst ikapp ...
"Det är ett av flera korrekta sätt att lösa det på, det sätt som rekommenderas."
(syftar på det jag gjort kursivt ovan)
Rent tekniskt kan (om omständigheterna i övrigt är rätt) säkringar till skydd mot överlast sitta på valfri plats längs ledningen. OM förimpendans och matning ger att 25A huvudsäkring klarar att utgöra kortslutningsskydd för 2,5 mm² den aktuella sträckan kan 16A "huvudsäkring för garaget" lika gärna sitta i garaget. (Här kommer de beräkningar som också nämnts tidigare in...)
Eftersom det inte är "vad man väntar sig" är det inte förstahandslösning för bostäder/hemmiljö, men en variant som ibland kan vara bra att ha i verktygslådan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 518 inlägg
Tycker du verkligen det finns motiv för att nämna en sådan udda lösning i detta fall?
Efter 2 tvärsäkra, och felaktiga påståenden om motsatsen vill jag nämna den. TS vill ju lära sig, och då tycker jag inte att direkta fel behöver stå oemotsagda.
Grunden i tråden handlar om JFB, och den har avhandlats väl...
Grunden i tråden handlar om JFB, och den har avhandlats väl...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 518 inlägg
Jo det är viktigt bra att påpeka fel, speciellt när de leder tråden i fel/farlig riktning. Men jag vet inte vad du syftar på och ser inte vad som är allvarligt fel som behöver tillrättaläggas för denna tråds ämne. Ordet ska används på många ställen i elinstallationsreglerna men utesluter inte att det finns undantag i en senare paragraf för speciella ändamål. Dessutom sitter säkringar före ledningen i de allra flesta fall, det handlar nog om 99.99%.
Den procenten stämmer INTE!Bo.Siltberg skrev:Jo det är viktigt bra att påpeka fel, speciellt när de leder tråden i fel/farlig riktning. Men jag vet inte vad du syftar på och ser inte vad som är allvarligt fel som behöver tillrättaläggas för denna tråds ämne. Ordet ska används på många ställen i elinstallationsreglerna men utesluter inte att det finns undantag i en senare paragraf för speciella ändamål. Dessutom sitter säkringar före ledningen i de allra flesta fall, det handlar nog om 99.99%.
Jag vill påstå att 99,99% av alla huvudledningar (från gatan/stolpen till mätartavlan) har säkring för överlast efter ledningen.
Typiskt är 35A i gatuskåpet, 6 mm² in till huset och 16/20/25A huvudsäkring i mätartavlan.
Finns i praktiskt taget varje villa!
Är helt rimligt att även tillämpa för Attefallshus som matas från husets servis, där attefallaren hyrs ut till någon som inte har tillträde till stora huset vid ev. elfel. i stugan.
Jag kan inte bidra med el-kunskap, men kanske en s.k alexanderhuggs-lösning.M MonicaochPatrik skrev:
Om ni inte har direktverkande el som uppvärmning låter 25A mycket, ta dit en elektriker och säkra ned till 16A och som samtidigt kan gå igenom elsystemet. Kostnadsskillnaden i nätavgift mellan 16A och 25A kommer att betala igen kostnaden för elektrikern relativt snabbt (hög ROI: Return On Investment).
Med EON som nätägare skulle ni exempelvis spara nästan 3400 kr / år på en nedsäkring (https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-sthlm-190701.pdf).
Tummen upp för din vetgirighet Patrik!
Det beror på vad man har för avtal och förbrukning. Jag sparade pengar på att säkra upp från 16A eftersom det är lägre överföringsavgift på abonnemang med större säkringsstorlek...K kalle55 skrev: