M MonicaochPatrik skrev:
Och finns det andra skäl, än praktiska, att ha två separat JFB?

Idealiskt vill man ju inte att huset ska slockna för att något är fel i garaget. Men det är väll inte "fel" i sig. Men som sagt, inte önskvärt tänker jag.
Om du läser och förstår lösning i #59 så får du idealet. Har du diazed=vanliga proppar så får man sätt en mini kapsling vid sidan om HC.
Men har du en normcentral så kan man ibland klämma in en3-säkring.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som din bild i #51 (y)
Alright.

Men om jag förstår det hela rätt då så lägger man in PE och N från utehus-matningen först på PE skenan i huset, i utehuset en separat PE-skena direkt från PE-ledaren, N-ledaren på JFB ingående i utehuset och utgående N från utehusets JFB blir utehusets N-skena.

Stämmer detta?

M MonicaochPatrik skrev:
Alright.

Men om jag förstår det hela rätt då så lägger man in PE och N från utehus-matningen först på PE skenan i huset, i utehuset en separat PE-skena direkt från PE-ledaren, N-ledaren på JFB ingående i utehuset och utgående N från utehusets JFB blir utehusets N-skena.

Stämmer detta?
Ja.
Men då kabeln bara är 2,5 mm² så måste den säkras max 16A.
5G6mm² hade tålt inkommande huvudsäkring och kunnat kopplas som i #51.

Redigerat:
Jag kör till med en ny bild som bättre illustrerar kopplingarna i min hjärna än ritningarna jag gjort hittils.

Är det såhär det ska se ut? Om man har möjlighet att göra om och göra rätt, så att säga.

• Schematisk bild av elektriska kopplingar mellan ett hus och ett uthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja. Med nuvarande ledning funkar samma sak med tillägg av en trepolig säkring i matande central.

M MonicaochPatrik skrev:

Stämmer detta?
Men nu var det ett TN-C-system du frågade efter i #71...det var vad jag svarade på.
Det du skriver om här och nu är ett TN-S-system mellan huset och uthuset, vilket du korrekt ritat i #79.

L Leif i Skåne skrev:
Om du läser och förstår lösning i #59 så får du idealet.
Det är inget ideal, det är en nödlösning för att kunna behålla den klena befintliga kabeln.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja. Med nuvarande ledning funkar samma sak med tillägg av en trepolig säkring i matande central.
Men det är då det blir svårt för mig att förstå.

Ska dessa säkringarna vara efter husets JFB eller före JFB i huset på något sätt?

Om någon kan/vill/orkar. Ta gärna min bild ovan med kabeln och redigera i Paint så kanske det blir mer förståeligt för mig hur jag gör om jag börjar blanda in säkringar i husets central.

Här inringat i bild.

Ritning med inringat område som visar detalj av husanslutning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men nu var det ett TN-C-system du frågade efter i #71...det var vad jag svarade på.
Det du skriver om här och nu är ett TN-S-system mellan huset och uthuset, vilket du korrekt ritat i #79.
Ja det är mer ett sätt för mig att förstå :D För jag greppar inte riktigt än det andra vi pratat om. Men jag ska läsa igenom igen imorgon och se om jag får rätt på tankarna. Börjar bli lite mycket för idag haha :D

Men om det ska vara korrekt utfört enligt konstens alla regler så ska det alltså vara som i #79?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är ett av flera korrekta sätt att lösa det på, det sätt som rekommenderas.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Eftersom det inte är något räknat på kabeldimensioneringen så kan vi inte säga något om ifall den klarar det eller inte
Om arean är tillräcklig för att klara villkoren i uthuset så är det enklaste att ta matningen till den i HC innan HB och att ta nolla från PE skenan tillsammans med PE ledaren
Ska vi vara övertydliga så sätt en separat N-plint i HC som byglas till PE-skenan och plocka nolla till uthuset från den
Då blir inte JFB:er seriekopplade

I princip som #79
Få gjort en uträkning på kabeln så vet du om den behöver bytas ut eller inte

Måste tillägga att jag inte tycker att det är något arbete du ska göra själv.
Det krävs mer kunskap och insikt än vad som kan inhämtas på ett internetforum, även om kunskapsnivån hos många av skribenterna här är väldigt hög

På slutet har nivån på svaren blivit vettig. Men i början var det mesta tämligen galet.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Eftersom det inte är något räknat på kabeldimensioneringen så kan vi inte säga något om ifall den klarar det eller inte
Om arean är tillräcklig för att klara villkoren i uthuset så är det enklaste att ta matningen till den i HC innan HB och att ta nolla från PE skenan tillsammans med PE ledaren
Ska vi vara övertydliga så sätt en separat N-plint i HC som byglas till PE-skenan och plocka nolla till uthuset från den
Då blir inte JFB:er seriekopplade
Något i den här stilen alltså? Bara för att vara övertydlig.

Tack alla för ert engagemang i frågan. Det är jätteskoj att få information från er som kan det här. Jag är en kunskapstörstig 18-åring som INTE har för avsikt att göra några delar av jobbet själv. Jag vill veta vad som är rätt och/eller fel för att veta. Aldrig negativt att ha kunskap om så viktiga saker som ellära. Någon dag är det dags för mig att köpa lya också. Då kan det vara bra att veta hur saker och ting ska se ut så man kan hålla koll :)

• Schema som visar kabeldragning mellan hus och uthus markerat med färger för olika kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.