D Dublin skrev:
Får du tag på den tidigare ägaren kan det vara idé att intervjua honom och glöm inte att skriva ner hur saker funkar, det kan ju ta flera år innan man behöver informationen igen och då kanske man har glömt igen...
Det finns ju en del saker att ta reda på. Om pumphuset är 100m bort och delas av flera så kanske det finns nån sorts gemensam pumpanläggning? I så fall kanske du inte har en egen pump, men det kan ju vara bra att veta och även vem som ansvarar för den gemensamma anläggningen. Det verkar ju vara så att det frusit någonstans där rören går in i ditt hus - det kanske finns möjlighet att förbättra isoleringen av rören där vid tillfälle.
Vi märkte att vattnet plötsligt försvann IGEN alldeles nu för en halvtimme sen och kände oss gråtfärdiga. Då kom en granne som tydligen också bott i vårt hus förut! Det visade sig att vi alla grannar också har något gemensamt proppskåp och att två proppar gått som hör till pumpen, så vi var flera hushåll utan vatten men det hade inget att göra med våra tidigare frusna rör . Så nu har vi vatten IGEN. Och grannarna är så fina här, vi får ställa alla dumma frågor till dem. ❤️ känns himla tryggt för oss som aldrig ägt ett hus förut.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Nighthawk Nighthawk skrev:
Hej!
Förhoppningsvis har du hittat en lösning redan, men annars kan du prova samma metod jag kom på när samma sak hände mig för länge sen. Dvs om även du har en liten trädgårdsfontän. Jag ställde en sån i diskhon som jag fyllde med vatten (jag tog in och smälte snö) som fick koka upp på ett Trangiakök. Öppnade kökskranen och sen riktade jag bara strålen upp och in i kranen. Inget skruvande alls, alltså. Vattnet gick alltså runt och till slut lossnade proppen nånstans långt ner.
Lycka till!
vilken gullig lösning ❤️. Nu är vårat vatten igång igen men jag ska minnas den om det händer igen. ❤️

• Gilla
Nighthawk
  • Laddar…
Nu när frågan är löst får man kanske komma med lite generella råd om vatten (och annat) på landet.

Jag blev förvånad när du skrev att ni hade enskilt vatten och inte kommunalt, men inte hade koll på var pump, hydrofor eller ens inkommande vatten i huset var. Efter det senaste inlägget om trasiga säkringar får man anta att ni är med i någon form av vattensamfällighet. Att ta reda lite mer om den, hur den funkar, hur mycket ni betalar osv. är nog lämpligt.

Likaså blev jag (med dagens elpriser) förvånad att ni har inte bara ett, utan två hus som står med underhållsvärme. Nu vet jag inget om er situation, och kanske nyttjar ni båda året runt, men att lära sig kallställa ett hus och dränera rörsystemen på vatten kan vara värdefull kunskap. Att veta var huvudkranen för inkommande vatten för respektive hus är också viktigt. Hade rören brustit hade ni ju exempelvis i värsta fall haft vatten sprutande från rören utan möjlighet att stänga av det.

Så passa på och lär er lite mer om era hus och er fastighet. Det kommer ni alltid ha nytta av.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Tack för matnyttiga tips! Det är nog lättare för en med stor erfarnenhet att säga ”det där ska man såklart ha koll på” än för en nybörjare att veta exakt vad som är viktigt att hålla reda på. Har aldrig tidigare bott i hus och ja, mina kunskaper är minimala, men ”alla är barn i början” och tycker att vi har löst det så bra vi bara kunnat efter våra förmågor. Också därför jag ställer frågor här ju, för att lära mig. Vi har ett rum uppvärmt i uthuset, det är våran tvättstuga, så två fastigheter är väl kanske att ta i. Vi är här ca var tredje vecka så att tömma vatten och kallställda och sånt låter lite väl omständligt för såna åtgärder, men vi kanske är tvungna, vi ska prata med grannarna som bott här i huset förr. Tidigare har alla bott här året-om dock.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Verkligen inget fel att inte kunna allt från början, avsikten var mer att få er att fundera på vad ni borde ta reza på nu än att racka ner på att ni inte redan vet allt. Och n

Nyttjar ni stället året runt ska ni förstås inte kallställa det. Att behöva värma upp flera hus (även om det ena då bara var ett mindre uthus) är lite synd, men det är inget ovanligt att man byggt moderna hygienutrymmen där man kunnat allt eftersom man moderniserat. Ibland är saker bara som de är.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkligen inget fel att inte kunna allt från början, avsikten var mer att få er att fundera på vad ni borde ta reza på nu än att racka ner på att ni inte redan vet allt. Och n

Nyttjar ni stället året runt ska ni förstås inte kallställa det. Att behöva värma upp flera hus (även om det ena då bara var ett mindre uthus) är lite synd, men det är inget ovanligt att man byggt moderna hygienutrymmen där man kunnat allt eftersom man moderniserat. Ibland är saker bara som de är.
Ja, kåken är från mitten av 1700-talet nångång, och har använts bland annat som kasern för bruksarbetare (förmodligen var det på 1700-talet tills bruket lades ner), och sen var det lanthandel i början av 1900-talet, och sedan en konsumbutik fram till 40-talet och sen bostad. Så har väl saker byggt på efter behov liksom, det är lite konstigt planerat med en megastor hall vilket känns lite ologiskt, och tror uthusbyggnaden har stått sen
70-talet. Men vilket hus det är! Älskar det verkligen.

• Gilla
Nighthawk och 3 till
  • Laddar…
X
Har inte orkat läsa hela tråden men:
När vi lämnar stugan har vi alltid vattnet av. ALLTID. Trots stödvärme av såväl element samt värmepump. Vi stänger inkommande på utsidan (den kranen har dräneringsfunktion) och öppnar alla kranar för att tömma så mycket vatten som möjligt och sedan stänger vi även inkommande kran på insidan.
När vi kommer slår vi på inkommande på utsidan och sedan på insidan öppnar man och märker ju då direkt om något är fel eftersom att man är inne i huset.
Ha skåp till under köksbänk och liknande öppet när ni åker därifrån.

Tidigare stuga hade ingen värme alls på vintern så där var det egentligen samma koncept.

Om det frusit så ha vattnet av(!) och sedan värm. Öpna köksskåp. Värm där ledningar går. Vänta.
Sedan provöppna och se om det börjar sippra.
Om det sipprar så låt sippra, det tinar snabbare då. Men håll stenkoll på eventuella läckor. Det kan pysläcka så bra om man vet var alla ledningar går.
Har man egen vattenpump med manometer på så när det släppt, ha alla kranar stängda och observera manometern. Den skall sjunka exakt Ingenting om allt är tätt. Vänta i många timmar. Gärna en hel dag för att se eventuella småläckor.

Och som sagt: Stängt ALLTID vatten, helst från utsidan, när du lämnar ett hus obevakat vintertid. Alltid! Även om du tänker på sommaren att "Men vi kommer tillbaka i höst igen". Något kan hända och då måste du helt plötsligt åka hela vägen för att bara stänga en kran...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det kan ju innebära att det börjar tina. Men som flera andra skriver är det vanskligt att inte stänga av pumpen. Om ett rör i väggen gått sönder kommer det ju börjar spruta vatten där så snart proppen tinat. Så om inte grannen kan vara på plats i huset och övervaka så tycker jag du ska be honom stänga av strömmen till pumpen. Sen kan ju han sätta på den igen för att testa nästa gång han tittar till huset.
Jag kan rekommendera den här lösningen från min egen personliga erfarenhet (jag är inte en rörmokare).

https://vetter.de/branchenloesungen/gefahrgutprogramm/abdichten-von-leckagen/rohr-dichtmanschetten/

• Vattenläcka i badrum, sprucken röranslutning, väggskada, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläcka, rostig rörledning, skadad infrastruktur, fukt, korrosion, behov av reparation, byggnadsmaterial, underhållsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.