16 029 läst · 52 svar
16k läst
52 svar
Hjälp en nybörjare i kris!
Vi är på väg dit och landar där om några timmar. Vill lyda era råd så länge jag bara kan! Ska jag stänga av pumpen även när vi håller på med fläkt osv? Men inte vattnet väl när vi är där? Är så förvirrad nu . Min plan är: åka dit. Sätta igång full fräs med kupévärmare ich hårtork. Ha kranen lite öppen nära propp så vatten kommer ut någonstans? Ha koll hela tiden såklart. Vara beredd att stänga av huvudkranen om det skulle börja läcka vatten någonstans. Tänker jag fel nu? Ska jag stänga av pumpen? Fattar jac hur jag gör det? Vill ge er massor av julklappar!
Ja, att få fram vatten i kranen är faktiskt tyvärr sekundärt för er.
I första hand måste ni säkerställa att allt är helt. Det kan ni inte göra utan att vara på plats och övervaka vattenmätaren och kolla överallt där ni tror ledningarna går.
Senaste gången jag tinade upp ett fruset hus så såg det först ut som att vi hade haft löjlig tur och att det bara bildats isproppar. Sedan hittade vi att en av ispropparna skjutit isär en kläm-koppling.
Hade pumpen stått på när den tinat så hade det blivit läckage. Nu behövde vi bara koppla in röret igen.
Dvs, stäng av pumpen och fokusera på att få huset varmt.
Därefter kolla så att allt synligt är okej.
Slå på pumpen, med stängda kranar.
Kolla om *något* vatten öht förbrukas under några timmar.
Om det ser bra ut kan ni börja använda vattnet igen.
I första hand måste ni säkerställa att allt är helt. Det kan ni inte göra utan att vara på plats och övervaka vattenmätaren och kolla överallt där ni tror ledningarna går.
Senaste gången jag tinade upp ett fruset hus så såg det först ut som att vi hade haft löjlig tur och att det bara bildats isproppar. Sedan hittade vi att en av ispropparna skjutit isär en kläm-koppling.
Hade pumpen stått på när den tinat så hade det blivit läckage. Nu behövde vi bara koppla in röret igen.
Dowser4711 skrev:Ja, att få fram vatten i kranen är faktiskt tyvärr sekundärt för er.
taaaaaack!
Dowser4711 skrev:Ja, att få fram vatten i kranen är faktiskt tyvärr sekundärt för er.
Det är nog bra att ta reda på hur du bryter strömmen till pumpen - i alla fall för andra situationer i framtiden. Sen kan du ju också fundera på om du ska ha som rutin att stänga huvudkranen när du lämnar stugan. Jag stänger alltid av min pump när jag lämnar mitt fritidshus - bara ifall något skulle hända så är vattenskador så himla kostsamma att åtgärda och att stänga av pumpen blir då en väldigt enkel försäkring mot vattenskador.N neurosa skrev:Vi är på väg dit och landar där om några timmar. Vill lyda era råd så länge jag bara kan! Ska jag stänga av pumpen även när vi håller på med fläkt osv? Men inte vattnet väl när vi är där? Är så förvirrad nu . Min plan är: åka dit. Sätta igång full fräs med kupévärmare ich hårtork. Ha kranen lite öppen nära propp så vatten kommer ut någonstans? Ha koll hela tiden såklart. Vara beredd att stänga av huvudkranen om det skulle börja läcka vatten någonstans. Tänker jag fel nu? Ska jag stänga av pumpen? Fattar jac hur jag gör det? Vill ge er massor av julklappar!
Ja för, beroende på hur inkommande koppel ser ut, skulle man kunna ha oturen att frosten skjuter en koppling mellan pumpen och inkommande avstängningsventil och då kan pumpen (om den är tryckstyrd) glatt börja pumpa vatten. Tråkigt att mötas av en fontän/isbana/tom brunn/blöt kåk men nu håller vi tummar och tår för att din situation bara behöver lite värme för denna gång
Det gör vi också. Varje gång vi lämnar stugan så vinterställer vi den. Stänger av vattenpumpen, tömmer vatten i ledningarna, tömmer cisternen i toastolen, tömmer tvättmaskinen, öppnar alla kranar, lägger duschmunstycket på golvet, sätter VVB i minläge, sätter radiatorer/VP i minläge, ser till att värmekabeln för inkommande vatten är aktiverad.D Dublin skrev:Det är nog bra att ta reda på hur du bryter strömmen till pumpen - i alla fall för andra situationer i framtiden. Sen kan du ju också fundera på om du ska ha som rutin att stänga huvudkranen när du lämnar stugan. Jag stänger alltid av min pump när jag lämnar mitt fritidshus - bara ifall något skulle hända så är vattenskador så himla kostsamma att åtgärda och att stänga av pumpen blir då en väldigt enkel försäkring mot vattenskador.
Mycket bra råd. Jag stänger till och med av pumpen här hemma även om det bara är för trädgårdsvatten. Mest för att det är gamla grejor som kanske är mer i riskzonen än annat och om det går läck kan det ta tid innan det upptäcks. Hade en läcka på inkommande vatten i en koppling i krypgrunden som inte upptäcktes på en hel dag. Trots att vi var hemma hela dagen.D Dublin skrev:Det är nog bra att ta reda på hur du bryter strömmen till pumpen - i alla fall för andra situationer i framtiden. Sen kan du ju också fundera på om du ska ha som rutin att stänga huvudkranen när du lämnar stugan. Jag stänger alltid av min pump när jag lämnar mitt fritidshus - bara ifall något skulle hända så är vattenskador så himla kostsamma att åtgärda och att stänga av pumpen blir då en väldigt enkel försäkring mot vattenskador.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Det sägs att om man låter vattnet i någon kran rinna lite så ska det inte frysa. Om det fungerar vet jag inte. Så länge det inte är för kallt. Men kan nog vara smart och låta det rinna där vattnet gör minst skada.
Jag vet inte om det fungerar... Eller om det är ett bra tips...
Jag vet inte om det fungerar... Eller om det är ett bra tips...
nåja i förra huset hade jag rir och dom gånger det lyckades frysa tinade jag det genom att köra luft genom röret emd kompressorn och sen höll jag koll att det inte kom vatten i nån ände.
men lesson learned är att om du har en LVP så ska du även ha elraddar inkopplade som är ställda några grader under LVP'n så att om den isar ihop så händer inte det här.
men lesson learned är att om du har en LVP så ska du även ha elraddar inkopplade som är ställda några grader under LVP'n så att om den isar ihop så händer inte det här.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 716 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 716 inlägg
Det fungerar men bara inom rimliga gränser. Så länge det tillförs flytande vatten från kommunala ledningarna några meter ner (här runt 2 m) så blir det ju en form av uppvärmning så länge vattnet rör sig. Det behöver inte vara jättemycket, en mycket tunn stråle brukar räcka, men det beror som så mycket annat på omständigheterna i övrigt. För dålig isolering och för låg innetemperatur så fryser det ändå till slut.Bananskalare skrev:
Vi hade problem i vårat nybyggda hus med att kallvattnet frös när det var rejält kallt ute, vi pratar under -20 flera dagar. Vi satte isolering runt inkommande vattenrör då vi misstänkte att det var klen isolering eller hål i vindplasten eller vad det nu heter. Det har aldrig hänt igen efter detta och vägg samt plast såg bra ut när vi tittade.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 119 inlägg
Stäng av vattnet. Ring försäkringsbolaget. Sedan rörmokaren.
Om du fått igång värmen igen så tinar saker ju av sig själv.
Risken är mycket stor att rör mm fått sprickor och deformerats om det frusit, så du får räkna med att det kan börja läcka på oväntade ställen när systemt tinar.
Det kan alltså vara så att det bara är att såga av och kasta allt.. Man håller inte på och reparerar rör och annat som deformerats av frost, de är förstörda..
hoppas pump och tsnk klarat sig, men om det frusit även där är grejorna slut.
Töm alltid systemet om du inte är där på vintern.
Om du fått igång värmen igen så tinar saker ju av sig själv.
Risken är mycket stor att rör mm fått sprickor och deformerats om det frusit, så du får räkna med att det kan börja läcka på oväntade ställen när systemt tinar.
Det kan alltså vara så att det bara är att såga av och kasta allt.. Man håller inte på och reparerar rör och annat som deformerats av frost, de är förstörda..
hoppas pump och tsnk klarat sig, men om det frusit även där är grejorna slut.
Töm alltid systemet om du inte är där på vintern.
N neurosa skrev:Okej. Husägare till året-runt-fritidshus. Nu har vattnet frusit efter att luftvärmepumpen inte satt igång efter ett strömavbrott . Har läst på att man kan försöka lösa upp propparna via kupevärmare och hårtork och eventuellt gå in med slang i röret för att spruta in varmt vatten och på så vis lösa upp proppen, och hoppas inte skiten har spruckit.
hur som helst: VAR/HUR går vi in i röret? Vad behöver vi för verktyg? Är alltså helt grön på detta. Tar vi bort blandaren och går in den vägen, eller går vi in ”var som helst” under diskbänken? Vattnet är påslaget men det kommer inget; varken i dusch, kök eller badrum. Avloppet har ej fryst, det funkar att spola. Snälla hjälp med tips, tänk som att ni pratar med en treåring, vet inte vad ett enda rör har för speciellt namn eller så .
tack på förhand! mvh Förkyld Super Mario
Det viktiga nu är att stänga av inkommande vatten om ni inte gjort detta. Annars får ni vattenskada om det släpper och rören är trasiga någonstans.N neurosa skrev:Uppdatering: nu har grannen gått in i huset igen. Det är fortfarande rätt kyligt och luftvärmepumpen fungerar inte (misstänker att vi måste avlägsna is från den, samt kanske någon säkring gått vid strömavbrottet). Vattnet funkar fortfarande ej men nu sprakade det lite i handfatets kran, sa han! Igår var det helt tyst. Kan det innebära att det börjar tina?! Känner ändå visst hopp nu
Jag har själv en ontech så jag får larm om strömmen går. Kollar tempen i stugan varje dag på vintern via den.