5 290 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Hjälp! Badrumsrenovering via stambyte
Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Tack för tips! Har nu mätt och kan inte se någon skillnad på storlek i områden där fog är ojämn. Här är det ju bara slarv givet slutet av golvet..BirgitS skrev:
Försök med hjälp av ex skjutmått att mäta upp fogsprång och lägsta/högsta fogbredd. Det underlättar nog i kommunikation med både konsult och förening framöver.
Utifrån bilder tycker jag inte det ser acceptabelt ut, men det finns som sagt standard för vad som ska vara acceptabelt och förhoppningsvis står det i föreningens kontrakt att detta ska gälla.
Utifrån bilder tycker jag inte det ser acceptabelt ut, men det finns som sagt standard för vad som ska vara acceptabelt och förhoppningsvis står det i föreningens kontrakt att detta ska gälla.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Nu är jag ingen plattsättare men är yrkesman, och det där ser inte ut som ett arbete en yrkesman gjort.
Har beställt klinkers och kakel med montering några gånger i livet och inte sett något liknande.
Skulle aldrig godta en ersättning utan hade krävt åtgärd.
Sen om jag fått vad jag velat är en annan sak 😅
Lycka till, stå på dig men var trevlig så brukar det lösa sig.
Har beställt klinkers och kakel med montering några gånger i livet och inte sett något liknande.
Det var väldigt försiktiga röster härifrån. Personligen vill jag mena att det var något av det mest bedrövliga jag har sett. Den som har lagt det där är inte plattsättare. Sannolikt inte hantverkare överhuvudtaget. Det där ska reklameras. Det spelar ingen roll om varje fog är inom toleransen. Ingen kan komma och påstå att det där är fackmannamässigt utfört. Om besiktningsmannen påstår det, så är han i maskopi med de som har gjort det. Påstår de att det är korrekt gjort, så ska du anlitaven egen besiktningsman och ta det till ARN.
Här syns ett annat problem och det är att det inte finns något uppvik mot trösklen. Är det handikapp anpassat eller brukar det finnas en tröskel? Undantaget är om du har minst 2cm höjdskillnad mellan brunnen och dörren.A Annanellyham skrev:
Ser ut att vara avsatt för tröskel. De har ju lämnat en en uppvikt kant på ca 5cm vid dörröppningen. Badrummet var ju inte helt klart😇N niblom skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Tack för support! Känns skönt att höra att jag inte är ensam i mina tankar, men jag hoppas att besiktningsmannen ser allt slarv också. Återkommer med status i tråden när jag hör från diverse!A AG A skrev:Det var väldigt försiktiga röster härifrån. Personligen vill jag mena att det var något av det mest bedrövliga jag har sett. Den som har lagt det där är inte plattsättare. Sannolikt inte hantverkare överhuvudtaget. Det där ska reklameras. Det spelar ingen roll om varje fog är inom toleransen. Ingen kan komma och påstå att det där är fackmannamässigt utfört. Om besiktningsmannen påstår det, så är han i maskopi med de som har gjort det. Påstår de att det är korrekt gjort, så ska du anlitaven egen besiktningsman och ta det till ARN.
Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Tack för stöd!!!V Vedeldat skrev:Nu är jag ingen plattsättare men är yrkesman, och det där ser inte ut som ett arbete en yrkesman gjort.
För övrigt, ser för jävlig ut. Hade det varit en hyresrätt så hafe jag varit extremt missnöjd. Men bostadsrätt eller privat bostad hade jag gått på krigsstigen på riktigt, om inte entreprenören inser och gör rätt för sig frivilligt. Detta kommer ju dock vara mycket kostsamt, så risk att dom slingrar sig. Särskilt som det känns som en firma som kanske inte har den yttersta yrkesstoltheten med tanke på kvalitetssäkringen.A Annanellyham skrev:
Har du kollat med grannar om de har samma resultat?? Här kan det vara viktigt att gå i samlad trupp. Eskalera snarast till föreningen så betalning inne om det blir nedslag på besiktningen.
Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Tack, jag håller med! Har kontaktat förening och konsult nu - pratade med en bekant som jobbar som besiktningsman och menar att det kan gå igenom om de håller sig inom riktlinjerna, men jag har så svårt att se att någon kan känna sig nöjd med badrummet i dagens skick. Nej har inte kollat - men bra idé! Drar ett varv i föreningen och ser om de upplevt samma problematik.M mojjen skrev:För övrigt, ser för jävlig ut. Hade det varit en hyresrätt så hafe jag varit extremt missnöjd. Men bostadsrätt eller privat bostad hade jag gått på krigsstigen på riktigt, om inte entreprenören inser och gör rätt för sig frivilligt. Detta kommer ju dock vara mycket kostsamt, så risk att dom slingrar sig. Särskilt som det känns som en firma som kanske inte har den yttersta yrkesstoltheten med tanke på kvalitetssäkringen.
Har du kollat med grannar om de har samma resultat?? Här kan det vara viktigt att gå i samlad trupp. Eskalera snarast till föreningen så betalning inne om det blir nedslag på besiktningen.
Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 992 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 992 inlägg
Det knepiga här är ju att om företaget som renoverar inte böjer direkt så är TS inte motpart. Företaget kan helt ignorera TS, inte svara på email o s v: "Du är inte kund hos oss."
Avtalspartner är ju bostadrättsföreningen och i praktiken är det styrelsen och dess ledamöter som kan agera. Så de måste vinnas över på TS sida. Och detta är inte idealt, här ska alltså folk som ofta känner ett visst offerskap för de gör detta ideellt för att ingen annan vill i grannskapet ta rollen att slåss för TS rätt. Väljer de att inte ta fighten är det bara TS som drabbas så enklast är ju att låtsas bråka lite med företaget inför TS och sen lämna frågan därhän.
Jag skulle således hoppas på att företaget ger sig eller att besiktningsman sätter stopp för detta. Störst chans att få ny kakling då. Om besiktningsman säger OK så får ju TS troligen heller inget stöd från styrelsen. Om någon ledamot inte är vän med TS.
Avtalspartner är ju bostadrättsföreningen och i praktiken är det styrelsen och dess ledamöter som kan agera. Så de måste vinnas över på TS sida. Och detta är inte idealt, här ska alltså folk som ofta känner ett visst offerskap för de gör detta ideellt för att ingen annan vill i grannskapet ta rollen att slåss för TS rätt. Väljer de att inte ta fighten är det bara TS som drabbas så enklast är ju att låtsas bråka lite med företaget inför TS och sen lämna frågan därhän.
Jag skulle således hoppas på att företaget ger sig eller att besiktningsman sätter stopp för detta. Störst chans att få ny kakling då. Om besiktningsman säger OK så får ju TS troligen heller inget stöd från styrelsen. Om någon ledamot inte är vän med TS.
Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Jag har signat offerten för alla tillval, om det eventuellt kan räknas som ett avtal? Men där fanns inga avtalsbestämmelser etc utan det ligger hos styrelsen dessvärre. Med det sagt har jag haft bra kontakt med styrelsen, och de har varit rätt kritiska till en del av arbetet som föreningen gör. Det finns dessutom en oberoende konsult anställd som en del av stambytet, har såklart kontaktat båda för att förstå vad jag har för rättigheter/möjligheter att driva igenom detta vidare. Inväntar svar!Claes Sörmland skrev:Det knepiga här är ju att om företaget som renoverar inte böjer direkt så är TS inte motpart. Företaget kan helt ignorera TS, inte svara på email o s v: "Du är inte kund hos oss."