Hej!

Jag går igenom ett stambyte via min förening, och har precis fått plattsättning färdig. När jag tar en närmre titt på det, ser det i mina ögon ut som att de har slarvat - plattor är ojämna, fogen är ojämn och det är ser överlag slarvigt ut. Vad har jag för rättigheter? Besiktning kommer om två veckor men då kommer de redan ha monterat toalett osv.

• Närbild på nylagt klinkergolv med ojämna plattor och fogar, resultatet ser slarvigt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ojämnt monterade plattor med ojämn fog på golv under stambyte i badrum.
    Skapa konto
  • Gråa kakelplattor på en vägg med ojämna fogar; bilden visar nyligen utförd plattsättning som upplevs som slarvig av betraktaren.
    Skapa konto
  • Ojämn plattsättning och fogar på ett nylagt golv, med fokus på en golvbrunn.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Wow
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Har du eller föreningen avtalat med plattsättarens företag?
Som konsument har man mer rättigheter (konsumenttjänstlagen) än när en organisation avtalar om något.
Men om besiktningsmannen anser att det finns fel så ska företaget antingen åtgärda felet eller om det är orimligt dyrt att åtgärda jämfört med felets storlek så ska du få en ekonomisk kompensation.

Vid besiktning ska man i ett badrum normalt stå mitt i rummet och ljuset ska vara riktat rakt mot den yta som besiktigas. Alltså inte krypa omkring på golvet och inte ha släpljus t.ex. Det finns en regel om maximalt fogsprång, jag kommer inte ihåg exakt vad det är men typ 1-2 mm.

• Gilla
Lanzen
  • Laddar…
Första jag funderar på om det bara är estetiska problem eller om det kan tänkas finnas andra saker som inte syns men ang olika nivå på plattor så:

"Fogsprång, det vill säga nivåskillnad mellan plattor i en fog, kan uppstå vid det hantverksmässiga monteringsarbetet. Tillåtna fogsprång beror på plattans storlek.

Till detta finns ett antal maximalmått.

• För platta med kantlöngder större än 15 cm beräknas fogsprång enligt formel, se Riktlinjer för färdigt utförande. Dock max 2,0 mm.
  • För platta med största kantlängd 15 cm ska fogsprång ej vara över 1,0 mm
  • För platta med största kantlängd 10 cm ska fogsprång ej vara över 0,7 mm
Exempel:

• 10 x 10 cm, max 0,7 mm fogsprång
  • 20 x 10 cm, max 1,0 mm fogsprång
  • 20 x 20 cm, max 1,4 mm fogsprång
  • 30 x 60 cm, max 1,9 mm fogsprång
  • 60 x 60 cm, max 2,0 mm fogsprång
Mosaik på nät täcks inte av dessa krav utan kräver ännu lägre fogsprång, då keramiken är liten till storlek och fogsprång märks tydligt."

https://www.bkr.se/vanliga-fragor

• Gilla
boihus123 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du eller föreningen avtalat med plattsättarens företag?
Som konsument har man mer rättigheter (konsumenttjänstlagen) än när en organisation avtalar om något.
Men om besiktningsmannen anser att det finns fel så ska företaget antingen åtgärda felet eller om det är orimligt dyrt att åtgärda jämfört med felets storlek så ska du få en ekonomisk kompensation.

Vid besiktning ska man i ett badrum normalt stå mitt i rummet och ljuset ska vara riktat rakt mot den yta som besiktigas. Alltså inte krypa omkring på golvet och inte ha släpljus t.ex. Det finns en regel om maximalt fogsprång, jag kommer inte ihåg exakt vad det är men typ 1-2 mm.
Det är föreningen som avtalat, jag har skrivit till den oberoende konsulten som är anställd i samband med stambytet som förhoppningsvis ger lite vägledning..

Purre Purre skrev:
Första jag funderar på om det bara är estetiska problem eller om det kan tänkas finnas andra saker som inte syns men ang olika nivå på plattor så:

"Fogsprång, det vill säga nivåskillnad mellan plattor i en fog, kan uppstå vid det hantverksmässiga monteringsarbetet. Tillåtna fogsprång beror på plattans storlek.

Till detta finns ett antal maximalmått.

• För platta med kantlöngder större än 15 cm beräknas fogsprång enligt formel, se Riktlinjer för färdigt utförande. Dock max 2,0 mm.
  • För platta med största kantlängd 15 cm ska fogsprång ej vara över 1,0 mm
  • För platta med största kantlängd 10 cm ska fogsprång ej vara över 0,7 mm
Exempel:

• 10 x 10 cm, max 0,7 mm fogsprång
  • 20 x 10 cm, max 1,0 mm fogsprång
  • 20 x 20 cm, max 1,4 mm fogsprång
  • 30 x 60 cm, max 1,9 mm fogsprång
  • 60 x 60 cm, max 2,0 mm fogsprång
Mosaik på nät täcks inte av dessa krav utan kräver ännu lägre fogsprång, då keramiken är liten till storlek och fogsprång märks tydligt."

[länk]
Ja vi får se vad besiktningen säger.. det är förutom fogsprång lite överallt, också olika bredd på själva fogen, men osäker på vad regelverket säger.. ser ju inte toppen ut!

• Närbild av grå kakelplattor med oregelbundna fogsprång och varierande fogbredd mellan plattorna.
    Skapa konto
  • Närbild av kakelplattor med ojämna fogar och fogbredd. Kakelplattorna är av gulbrun nyans och visar tecken på slitage och ojämn installation.
    Skapa konto
A Annanellyham skrev:
Hej!

Jag går igenom ett stambyte via min förening, och har precis fått plattsättning färdig. När jag tar en närmre titt på det, ser det i mina ögon ut som att de har slarvat - plattor är ojämna, fogen är ojämn och det är ser överlag slarvigt ut. Vad har jag för rättigheter? Besiktning kommer om två veckor men då kommer de redan ha monterat toalett osv.
Tråkigt, troligtvis får du (dom) ett nedslag på att det sticker upp för mycket. Du kan skada dig på den vassa kanten. Estetiken (hantverkarens skicklighet och yrkesstolthet är en annan sak). Jag skull protestera, vore jag köpare av din lägenhet skulle jag fråga om den som gjort arbetet hade utbildning för det..

Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Tråkigt, troligtvis får du (dom) ett nedslag på att det sticker upp för mycket. Du kan skada dig på den vassa kanten. Estetiken (hantverkarens skicklighet och yrkesstolthet är en annan sak). Jag skull protestera, vore jag köpare av din lägenhet skulle jag fråga om den som gjort arbetet hade utbildning för det..
Ja men visst! Tack för bekräftelsen, jag känner mig vilse när det kommer till vad som är rätt och fel, men känns skittråkigt när det ser ut som det gör just nu - det ser slarvigt ut och upphöjningar samt ojämn bredd på fogar lite här och var..

Oj 😢

A Annanellyham skrev:
Ja men visst! Tack för bekräftelsen, jag känner mig vilse när det kommer till vad som är rätt och fel, men känns skittråkigt när det ser ut som det gör just nu - det ser slarvigt ut och upphöjningar samt ojämn bredd på fogar lite här och var..
Förvänta dig ett professionellt utfört jobb, rakt och estetiskt bra. Min uppfattning kanske inte håller i längden då det anses vara "tillräckligt" bra.. Lycka till och stå på dig!

Har du valt plattor eller föreningen ? Har de lagt på frihand eller med nivelsystem , såg riktigt tråkigt ut när ljuset låg på ,

Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Förvänta dig ett professionellt utfört jobb, rakt och estetiskt bra. Min uppfattning kanske inte håller i längden då det anses vara "tillräckligt" bra.. Lycka till och stå på dig!
Tack för stöttning!!

R Rickard.lj skrev:
Har du valt plattor eller föreningen ? Har de lagt på frihand eller med nivelsystem , såg riktigt tråkigt ut när ljuset låg på ,
Jag har betalat en heeel del extra för egna plattor, vet inte hur de lagt plattorna då jag var borta under tiden plattorna las dessvärre. Ja även om ljuset inte ska vara släpande när man bedömer, ser man (och känner) tydliga skillnader inte bara vid fallet utan också där det ska vara plant..

BirgitS
När det gäller varierande fogbredder kan du mäta om det beror på att plattorna har lite olika storlek. Om storleken varierar kan man ju inte komma ifrån att fogen också måste variera.

• Gilla
  • Haha
tergo och 2 till
  • Laddar…
Har du skrivit ett separat avtal med entreprenören rörande dina tillval? Vad står i så fall i det?

Om du inte har något separat avtal så är det föreningen som är beställare och som får sköta kommunikationen med entreprenören. Det är också föreningen (beställaren) som kommer vara med och förhandla med entreprenören om hur fel som upptäcks i besiktningen ska hanteras.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Har du skrivit ett separat avtal med entreprenören rörande dina tillval? Vad står i så fall i det?

Om du inte har något separat avtal så är det föreningen som är beställare och som får sköta kommunikationen med entreprenören. Det är också föreningen (beställaren) som kommer vara med och förhandla med entreprenören om hur fel som upptäcks i besiktningen ska hanteras.
Jag har inte separat avtal, men har kontaktat förening och konsult för vägledning! Hoppas de kan vara matnyttiga i diskussionen som kommer uppstå…

• Gilla
Himmelsfararen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.