7 693 läst · 34 svar
8k läst
34 svar
Hjälp att tyda takstolsboken
nee, iofs behövs inget lim om du kör med riktiga spik, men ska man limma sådana här konstruktioner så är det sättlim som gäller, det funkar på ytor som inte är 100% dikt an.V vectrex skrev:
Upplagstryck i måttligt belastade träkonstruktioner blev ett problem när vi bytte byggnorm. I senare revideringar har reglerna lättats upp, kanske är ditt program inte uppdaterat med dessa ändringar. Det finns också olika typer av brottmoder, i det här fallet handlar det nog om en sammanpressning av träet som blir större än tillåtet, men inte att något rasar.
Inte något att bekymra sig om i ett hemmabygge, men inga regler som kan kringgås i tex en sporthall eller ett tiovåningshus.
Inte något att bekymra sig om i ett hemmabygge, men inga regler som kan kringgås i tex en sporthall eller ett tiovåningshus.
Programmet är från från 2010 och man kan välja mellan eurokod och BKR 13. Man skriver lite om just det du säger.
Problemet med 50 mm spik är i så fall inte längden utan diametern. Till spikplåtar föreslå programmet 35 mm ankarspik men den ju grövre. Vet inte om det finns något motsvarande till spikpistol.
Mats
Problemet med 50 mm spik är i så fall inte längden utan diametern. Till spikplåtar föreslå programmet 35 mm ankarspik men den ju grövre. Vet inte om det finns något motsvarande till spikpistol.
Mats
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Om jag skulle välja att spika med hammare är inte 50 mm ankarspik ett bättre alternativ än vanlig tre tum. Den är 4 mm i diameter. I det här fallet är det väl i stort sett enbart sjuvkrafter som belastar spiken.
Har kollat lite och det finns även 50x4 mm ankarspik till spikpistoler.
Mats
Har kollat lite och det finns även 50x4 mm ankarspik till spikpistoler.
Mats
Tog mig för att räkna ihop antal skruv/spik till samtliga takstolar och fick det till den nätta summan av 4256 spik eller om man väljer att skruva. På ett sätt känns det som att det drar ihop lite bättre när man skruvar. Säg den träregel som inte är lite vriden på något vis. Jag får väl i så fall köpa skruv i storförpackning. Vad har ni för erfarenhet av om det går snabbare att skruva eller spika.
/Mats
/Mats
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp med att tyda deklaration
Övrigt Off Topic -
Önskar hjälp med att tyda försäkringsvillkor
Försäkringar -
Kan någon hjälpa mig att tyda Serienummer på min spis: serie 04012102. PNC 947941058, TAck
Kök -
Hjälp Att tyda ritning,,
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp att tyda kompressorns luftflöde
Verktyg, Maskiner & Fordon