7 692 läst · 34 svar
8k läst
34 svar
Hjälp att tyda takstolsboken
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Fackverkskonstruktioner följer helt andra principer än traditionella konstruktioner. Teoretiskt ska stängerna i ett fackverk vara momentlösa och då spelar skarvens läge ingen roll. Detta förutsätter dock friktionslösa leder, vilket inte inträffar i praktiken eftersom bjälkarna för det mesta är genomgående. Det är nästan omöjligt att säga vad som är bäst. Om inte programmet ger olika dimensioner som svar på gjort val, spelar det nog ingen roll.
Jag testade lite olika värden för läget men då la programmet till 3 skarvar. Kryssar jag bara för att underramen ska skarvas men lämnar 0 i rutan för läge lägger programmet skarven i mitten. Kryssar jag inte för skarvrutan alls protesterar programmet. Det gör det så fort virket överstiger en viss längd som programmet anser inte går att få tag på. Tror 4,8 är gränsen.
Intressant med lite teorier runt fackverkskonstruktioner. Jag har byggt ett antal fackverkskonstruktioner genom åren men dock i mindre format. Jag håller på med modellfyg och bygger modellerna enbart efter ritning. Jag har alltid fascinerats av vilken styrka och styvhet dessa lätta balsakonstruktioner besitter. Eftersom låg vikt är A o O så måste varje lite balsabit bidra till maximal styrka. Lite förståelse har man också fått för konstruktionsteknik rent praktiskt och vad en regel hit eller dit kan göra för skillnad vas som är helt onödigt. Ett honörsord är att sprida lasterna och undvika brottanvisningar på fel ställen.
Vet inte om jag förstod helt och hållet din förklaring men jag ska grunna vidare på det. Förstår att detta är vardag för dig och väldigt kul att du delar med dig.
/Mats
Intressant med lite teorier runt fackverkskonstruktioner. Jag har byggt ett antal fackverkskonstruktioner genom åren men dock i mindre format. Jag håller på med modellfyg och bygger modellerna enbart efter ritning. Jag har alltid fascinerats av vilken styrka och styvhet dessa lätta balsakonstruktioner besitter. Eftersom låg vikt är A o O så måste varje lite balsabit bidra till maximal styrka. Lite förståelse har man också fått för konstruktionsteknik rent praktiskt och vad en regel hit eller dit kan göra för skillnad vas som är helt onödigt. Ett honörsord är att sprida lasterna och undvika brottanvisningar på fel ställen.
Vet inte om jag förstod helt och hållet din förklaring men jag ska grunna vidare på det. Förstår att detta är vardag för dig och väldigt kul att du delar med dig.
/Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att studera modeller är ett väldigt pedagogiskt sätt att lära sig konstruktionsteknik. Det kan rekommenderas.
Om kilen fyller hela vägen upp blir den för spetsig och spricker i överkant, därför använder man sig av "för lång kil".S senmathal skrev:
Mvh P-A
Jag tänker använda plywood istället för spikplåtar till takstolarna. Nu blev jag dock lite osäker då jag fick med mig 12 mm k plywood från bygghandeln. Det var han som jag handlade av som föreslog det och han vet vilka takstolar jag ska bygga. Funkar det med 12 mm plywood till W takstolar med 7m spv ?
Det har påpekats att plywooden ska vara större än spikplåtar men hur mycket är större egentligen. Ska man till exempel i nocken och vid takfot kapa till plywooden efter takstolens form eller bruka man bara göra fyrkanter lite större än spikplåtarna? Vissa knutar är det väl mera påkänning på än andra som är ganska självstabiliserande gissar jag.
/Mats
Det har påpekats att plywooden ska vara större än spikplåtar men hur mycket är större egentligen. Ska man till exempel i nocken och vid takfot kapa till plywooden efter takstolens form eller bruka man bara göra fyrkanter lite större än spikplåtarna? Vissa knutar är det väl mera påkänning på än andra som är ganska självstabiliserande gissar jag.
/Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
12 mm har lite sämre hållf värden än 15 mm, men det är inte någon avgörande skillnad. De har lika många faner. Det går nog bra det också. Spik- och skruvhål bör kanske inte sitta så tätt som på en spikplåt, det är ett sätt att räkna fram en lämplig förstoring. Figursåga inte för mycket. Trianglar eller rektangulära bitar blir bäst.
Kan det här fungera eller ska jag frisera om den på något sätt. Är det dumt att lägga den ändå längst ut mot takfoten som jag gjort. Jag tänkte lite på det här med upplagstrycket mot hammarbandet att plywooden får vara med och bära. Sedan kanske det behövs en lask ändå. Plywooden är inte fastspikad så den är lått att ändra. Räcker det om jag sätter lika många spikar som om det vore spikplåtar? Fast glesare då förstås utan att komma för nära kanterna på takstolen.
Jag har lagt ner rätt mycket tid på att få till en första takstol med så bra passning som möjligt. Har sedan med dom tillkapade bitarna som mall kapat till i stort sett allt till åtta takstolar. Fick äntligen besked av firman som ska hjälpa till att gjuta och dom kommer till veckan. Dom sköter även kontakten med betongbilen. Problemet är att den enda plana yta jag hade att snickra ihop takstolarna på är där betongbilen ska stå. Det blev med andra ord bråttom i takstolsfabriken. Men med allt kapat tror jag att jag ska klara att spika ihop alla på en dag. Bara dom håller ihop kan man ju fortsätta att spika mer sen.
/Mats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lagt ner rätt mycket tid på att få till en första takstol med så bra passning som möjligt. Har sedan med dom tillkapade bitarna som mall kapat till i stort sett allt till åtta takstolar. Fick äntligen besked av firman som ska hjälpa till att gjuta och dom kommer till veckan. Dom sköter även kontakten med betongbilen. Problemet är att den enda plana yta jag hade att snickra ihop takstolarna på är där betongbilen ska stå. Det blev med andra ord bråttom i takstolsfabriken. Men med allt kapat tror jag att jag ska klara att spika ihop alla på en dag. Bara dom håller ihop kan man ju fortsätta att spika mer sen.
/Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker det ser bra ut. Det är antalet spikar som är det primära. Framgick inte det av programmet?
Jo det är väldigt tydligt angett men för spikplåt då. Men antalet är väl kanske detsamma med plywood. Funderar på att köpa en spikpistol och många här på forumet berömmer Biltemas. Jag gissar att 50 mm spik blir lämplig. Regel plus en plywood blir 57 mm.
Mvh Mats
Mvh Mats
50 mmm spik ... verkar ju sjukt klentS senmathal skrev:
Sätt plyfa på bägge sidorna och kör med 3 tums spik.
Behövs ingen spikpistol. lägg pengarna på en seriöst BRA hammare istället, typ Vaughan:
https://www.verktygshandlarn.se/product/vaughan-hammare-24to
Den kommer att tjäna dig troget livet ut, släng alla skithammare på tippen . 16 oz räcker gott, sjukt bra driv i den där hammaren så 4 tum är inga problem att driva in.
mvh // Mats
50mm spik blir bra! Men limma plywooden mot takstolarna också. Kör med D3 klassat trälim sä får du ett mycket starkare förband. Trälim är billigt.S senmathal skrev: