Hej, har köpt en lägenhet där detta golvet ligger, säljaren sa att det är ett trägolv från kährs som är slipbart. Han har själv även lagt på ett lager högblank lack på det för han hade en hund.
Jag tycker både färgen och blankheten ser förjäkligt ut.
Tanken är att slippa detta så jag får fram ljusare träfärgen igen å sen lägga på nån matt lack. Problemet är att skarvarna är fasade så det kommer bli mörka ränder mellan plankorna där slipmaskinen inte når ner ?
Går detta att lösa på något sätt ? Handslipa skarvarna med något eller någon annan lösning ?
( Golvet är väldigt smutsigt då det renoveras lite )
Tack på förhand
Jag tycker både färgen och blankheten ser förjäkligt ut.
Tanken är att slippa detta så jag får fram ljusare träfärgen igen å sen lägga på nån matt lack. Problemet är att skarvarna är fasade så det kommer bli mörka ränder mellan plankorna där slipmaskinen inte når ner ?
Går detta att lösa på något sätt ? Handslipa skarvarna med något eller någon annan lösning ?
( Golvet är väldigt smutsigt då det renoveras lite )
Tack på förhand
Redigerat:
Jag tycker det ser ut som om det är ek och att den är borstad/antikbehandlad på något vis. Ytan ser inte så slät ut så det kommer nog att behöva slipas rätt mycket för att komma ner så det svarta försvinner helt. Då finns risk för att du kommer att få väldigt lite trä kvar men det är svårt att säga.
Jag tror att du har rätt i att skarvarna, som ser fasade ut, kommer att behöva handslipas. Kloss med slippapper på kan funka. Om det är 45 graders fasningar så kan det kanske gå att slipa båda sidorna på en gång
Jag tror att du har rätt i att skarvarna, som ser fasade ut, kommer att behöva handslipas. Kloss med slippapper på kan funka. Om det är 45 graders fasningar så kan det kanske gå att slipa båda sidorna på en gång
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ångbastu ägare, se hit och hjälp mig få ångigt
Bastu -
HJÄLP!! Omöjliga råttor - hur fånga ??
Miljö & Hälsa -
Hjälp med planer för uterum/orangeri – var börjar vi?
Altan & Uteplats -
Hjälp med att hänga av vattenburet element tillfälligt
Vatten & Avlopp -
Hjälp: Lutning golv i badrum, 60x120 plattor med rektangulär golvbrunn
Badrum