Hur varmt är det i rummet där. Nu är det en blank grej som hänger tillvänster och känner av värmen i rummet. Strax nedanför termostaten så är det en refflad ring. Lossa den och ta bort termostaten, se hur piggen under är,den ska vara ute och tryck på den med ett verktyg, ska gå hyfsat lätt att trycka in och gå ut av sig själv. Nästa stegsom sägs, är att känna om pumpen snurrar.
Okej ska kolla på detta.J jonaserik skrev:Hur varmt är det i rummet där. Nu är det en blank grej som hänger tillvänster och känner av värmen i rummet. Strax nedanför termostaten så är det en refflad ring. Lossa den och ta bort termostaten, se hur piggen under är,den ska vara ute och tryck på den med ett verktyg, ska gå hyfsat lätt att trycka in och gå ut av sig själv. Nästa stegsom sägs, är att känna om pumpen snurrar.
Systemet är i trappan ner till källaren och inte i närheten av där slingorna är.
Har gjort detta och fick ut ca 3 dl vatten. Borde väl komma ut flera liter om jag förstått rätt? Oavsett gav de inget resultat. Det är som att slingorna är tomma på vatten. Hur fyller jag på dem?
Det ser ut som det endast är 1st slinga inkopplad, på en pusch 12 så är max längd på 1 slinga ca 70-80m och det täcker ca 15m2, så jag tror inte den är kopplad till källaren utan endast för rummet som är innanför väggen den sitter på, vad är bakom väggen? Ser ut som ett avlopp kommer ut nedanför pumpen?P Philleking1000 skrev:
Vad har du för uppvärmning? Någonstans har du säkert ett expansionskärl som visar tryck i systemet, du säger att du avluftat 3dl vatten sen tog det slut? Tog det slut eller avslutade du? När man avluftar så sjunker trycket och man måste fylla på vatten för att hålla trycket uppe så man kan avlufta.
Någonstans i källaren borde du ha något/några slangar eller rör som kommer upp ur golv som är till golvvärmen, vart går de?
På din första bild så är de högra rören inkommande värmerör till puschen, de vänstra är till en slinga golvvärme. Känns de högra rören varma?
Exakt, trycket går ner direkt vid bergvärmepumpen när jag luftar. Då förstår jag att jag behöver fylla på vatten, tack.
Det finns inget rum bakom utan det är bara skåp.
De högra rören är något varma ja, inte glödheta men inte kalla heller.
Vad ska jag ställa in pushen på med termostat och ventiler mm? Finns en massa inställningar.
Stor tack för svaren, alla.
Det finns inget rum bakom utan det är bara skåp.
De högra rören är något varma ja, inte glödheta men inte kalla heller.
Vad ska jag ställa in pushen på med termostat och ventiler mm? Finns en massa inställningar.
Stor tack för svaren, alla.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur byta äldre termostat till vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Hjälp med besiktning äldre hus
Köpa & Sälja hus -
Lufta äldre vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Behöver hjälp med koppla in dubbeltrapp från en äldre till Elko 6+6
Belysning -