5 106 läst · 45 svar
5k läst
45 svar
Hittat gamla verktyg i huset ...
En anledning är väl om man inte vet hur man ska kunna ge verktygen till någon som pysslar med kolmilor och som skulle kunna ha nytta av dem. Om alternativet är att det blir oanvänt platskrävande skräp hos TS är det väl bättre att järnskrotet kan återanvändas?H heimlaga skrev:
Den översta på sista bilden skulle hinna vara en lie med avsågat träskaft.
Den mittersta kan det kanske vara någon typ av krok som man plockade upp kärvar med när man skördar?
Den nedersta har jag ingen gissning på.
Den mittersta kan det kanske vara någon typ av krok som man plockade upp kärvar med när man skördar?
Den nedersta har jag ingen gissning på.
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Drillborr är för mig en väldigt mycket mindre sak för små hål. Med ordentlig uppväxling på bortet.
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Mycket tråkigt! Om inte annat kan du hänga upp det som deko mot en vitrappad vägg. På en loppis i Storstan skulle du få några hundralappar kanske mer.Davidbagare skrev:
Ha i alla fall så mycket respekt att lämna det till Röda Korset eller någon annan andrahandsbutik.
Om jag hänger upp det på väggen hemma, så blir min nästa tråd väldigt lik den som han som hängde en router på väggen hemma..T Thomas_Blekinge skrev:
Fast hur stor är sannolikheten att drillborren som smälts ned blir använd som råmaterial till en ny lika bra drillborr?Alfredo skrev:
Jag som reparerar träbåtar vet hur svårt det var att få tag i en sådan i fungerande skick i dagens värld. För varje drillborr som smälts blir det en mindre och vi närmar oss sakta men säkert en situation där den som vill reparera en träbåt först måste bygga en drillborr åt sig för hand.
Samma sak gäller navare i dimensionerna 1 1/2 och 1 3/4 och 2 tum. Vi närmar oss en situation där timmermannen själv måste kunna smida navare åt sig.
Allt finns inte att köpa för pengar!
Skall man tillverka de där verktygen själv blir de verkligen dyra. Där går det åt tid som man kunde ha gjort någonting mer produktivt på. Jag tror inte att någon bygger en drillborr åt sig på mindre än en vecka.
Det kan vara ett mordvapen!Davidbagare skrev:
https://polismuseet.se/veta-mer/kriminalhistoria/alfred-ander---den-sista-avrattningen2/
H heimlaga skrev:Fast hur stor är sannolikheten att drillborren som smälts ned blir använd som råmaterial till en ny lika bra drillborr?
Jag som reparerar träbåtar vet hur svårt det var att få tag i en sådan i fungerande skick i dagens värld. För varje drillborr som smälts blir det en mindre och vi närmar oss sakta men säkert en situation där den som vill reparera en träbåt först måste bygga en drillborr åt sig för hand.
Samma sak gäller navare i dimensionerna 1 1/2 och 1 3/4 och 2 tum. Vi närmar oss en situation där timmermannen själv måste kunna smida navare åt sig.
Skall man tillverka de där verktygen själv blir de verkligen dyra. Där går det åt tid som man kunde ha gjort någonting mer produktivt på. Jag tror inte att någon bygger en drillborr åt sig på mindre än en vecka.
Just drillborren är en av grejerna jag behåller. Även navarna. Om det nu inte bor någon båtbyggare i trakterna som vill hämta dem. Ser ju såklart helst att de blir använda..H heimlaga skrev:Fast hur stor är sannolikheten att drillborren som smälts ned blir använd som råmaterial till en ny lika bra drillborr?
Jag har redan de där verktygen men någon annan behöver dem säkert någon gång.T Taxture skrev:
Förra paketet är inte taget i drift ännu. Fast det ser ut att kunna bli i vinter.