Düsseldorff
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kanske, men rätt kort skaft för det?
Å andra sidan, när jag tittar igen ser det nästan ut som att skaftet har varit ledat. Kanske kan ha gått av. Men vad skulle man använda en ledad skrapa till?

Edit: TS kan du ta en närbild på skaftet på skrapan?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Å andra sidan, när jag tittar igen ser det nästan ut som att skaftet har varit ledat. Kanske kan ha gått av. Men vad skulle man använda en ledad skrapa till?

Edit: TS kan du ta en närbild på skaftet på skrapan?
Tycker det ser ut som ett "vanligt" fäste för ett trähandtag?
 
  • Rostigt metallfäste med en spik, fäst vid ett brutet trähandtag mot grusig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Düsseldorff
Och en sak till, nu har jag försökt hålla emot men jag måste.... Besman stavas med ett s.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Düsseldorff
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tycker det ser ut som ett "vanligt" fäste för ett trähandtag?
Ja, du har rätt nu när jag ser bilden närmare. Kanske är en askskrapa då.
 
Davidbagare
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Å andra sidan, när jag tittar igen ser det nästan ut som att skaftet har varit ledat. Kanske kan ha gått av. Men vad skulle man använda en ledad skrapa till?

Edit: TS kan du ta en närbild på skaftet på skrapan?
Rostig spade med brutet skaft som ligger på en grov asfaltyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Davidbagare
Här är lite mer grejer från gömman..
Gamla verktyg på betonggolv: tång, säckkniv och en stor hylsnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Düsseldorff
Davidbagare Davidbagare skrev:
[bild]
Från den vinkeln är det ju uppenbart att @Dan_Johansson har rätt, det har suttit ett träskaft där. Då håller jag helt med om att det mest sannolika, givet metallens utseende, är att det är fråga om en askskrapa.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Düsseldorff
TS, vad ska du göra med grejerna? Du får inte slänga, det hoppas jag är klarlagt.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Davidbagare
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
TS, vad ska du göra med grejerna? Du får inte slänga, det hoppas jag är klarlagt.
Ett par utvalda grejer kommer jag nog spara, men tanken var annars att tyvärr skrota det mesta av det.. är en hel drös med järn som jag inte vet vart jag ska förvara ens.. Kanske får lägga tillbaka det i gömman annars..
 
Düsseldorff
Davidbagare Davidbagare skrev:
Ett par utvalda grejer kommer jag nog spara, men tanken var annars att tyvärr skrota det mesta av det.. är en hel drös med järn som jag inte vet vart jag ska förvara ens.. Kanske får lägga tillbaka det i gömman annars..
Lägg åtminstone upp det på blocket, gratis mot frakt.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Venusberg borren i första inlägget använder vi faktiskt fortfarande rätt ofta på landet. Funkar fint med stora träborr på grund av sin vikt och utväxling.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Düsseldorff
T topmount skrev:
Venusberg borren i första inlägget använder vi faktiskt fortfarande rätt ofta på landet. Funkar fint med stora träborr på grund av sin vikt och utväxling.
Ah, du kör den mot skrevet? Det var väl så det var tänkt från början...
 
Ja firman östtysk heter egentligen ventusberg men en tidig kreativ formgivare slog samman T och U till en bokstav.
Gammal metallskylt med texten "VENTUSBERG" och "Made in Germany", slitet skick, fäst på blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
T topmount skrev:
Ja firman östtysk heter egentligen ventusberg men en tidig kreativ formgivare slog samman T och U till en bokstav.
[bild]
TS borr var ju en Eskilstuna men jag gillar ditt skrevfokus. Om det är något jag tror att varje tråd skulle behöva mer av så är det könshumor.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
På sista bilden finns två krokar av den sorten som användes för att riva upp kolmilor. Den lilla kroken i mitten vet jag inte vad det är.

Varför skrota bort gångbara verktyg som knappt finns att köpa som nya? Det är ju bara meningslös förstörelse.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.