9 790 läst · 52 svar
10k läst
52 svar
Hittar inte mina mätarsäkringar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 652 inlägg
Brand. Man riskerar att belasta ledningar med mer ström än de tål.
I detta fall sitter elcentralen kloss i kloss med elmätaren, så det handlar där om den korta ledningen däremellan, och om de interna förbindningarna i elcentralen. 50 A ska dock inte vara ett problem i en normal elcentral. Troligen kommer elräkningen att sätta stopp för denna överbelastning innan något börjar brinna.
I detta fall sitter elcentralen kloss i kloss med elmätaren, så det handlar där om den korta ledningen däremellan, och om de interna förbindningarna i elcentralen. 50 A ska dock inte vara ett problem i en normal elcentral. Troligen kommer elräkningen att sätta stopp för denna överbelastning innan något börjar brinna.
Har ni verkligen ingen säkringslåda någon annan stans? Typ ute på fasaden eller uppe på en kattvind?I Ikaroess skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 652 inlägg
Endast servisledningen, och i detta fall inte ens den då den saknar överlastskydd (servissäkring, normalt densamma som mätarsäkring). Den är endast kortslutningsskyddad av servisledningssäkringen i skåpet på gatan, 50 A. Interna huvudledningar inom fastigheten saknar ju då än mer skydd.Alfredo skrev:
Var uppe och kröp på kattvinderna idag utan att hitta nått och tog hit en gammal elektriker som har varit här tidigare och gjort arbeten. Inga mätarsäkringar hittades.V ViktorHg skrev:
Ser att jag har en 20amp 3 fas säkring i min elcentral till min ctc ecoair luft vattenpump/vattenberedare. Kan man ens ha det om man har 16 amp mätarsäkring som jag betalar för i dagsläget?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Och jag känner till rätt många fall där nätägaren gått in och "sponsrat" om man flyttat ut mätaren till en fasadmätare. Tom betalat kela kalaset. Men kontakta en elinstallatör som i sin tur kontaktar nätägaren. Som privatperson har du högst troligt en ordentlig uppförsbacke i kontakten med nätägaren.
Ja, det finns väl i princip inget hinder. Nackdelen är att mätarsäkringarna (om du haft några) troligen löser ut före den säkringen, så funktionen blir lite begränsad.I Ikaroess skrev:
Hos mig ordnade Eon detta på eget initiativ då de önskade byta matning till min fastighet från luftledning till nergrävd kabel. Professionell och lyhörd planering och ett arbete som utfördes exakt som avtalat! De stod för alla kostnader, fasadmätarskåp, grävning, kabel och invändig dragning från skåp till tidigare mätarplacering/central. Kostade inte mig en krona mer än lite mailväxlingstid och en mindre snygg gräsmatta en säsong och det är naturligtvis helt oundvikligt.E elmont skrev:
Vad är skillnaden (för ett småhus)?tommib skrev:
Så vitt jag minns har jag bara en uppsättning säkringar i mätarskåpet.
Jag är lite motvalls just nu mot att gå ut i blötan och verifiera det. Skåpet sitter på en ledningsstolpe på grannens fastighet.
Huvudsäkring borde kanske heta huvudledningssäkring.P pmd skrev:
Om huvudledningen är elbolagets servis kan den kallas servis-säkring.
De säkringar som begränsar till abonnerad effekt är mätarsäkringar och sitter som regel närmast mätaren. Det är vanligt att dessa säkringar även agerar säkringar för att skydda en huvudledning, dvs man sätter inte dubbel uppsättning säkringar nästan bredvid varandra.
Jag kan skissa en bild ikväll som förklarar pedagogiskt.
Om du har ett mätarskåp, med endast en uppsättning säkringar i, så är dessa med nästan 100% säkerhet både mätarsäkring och huvudsäkring (huvydledningssäkring (men så kallar ingen det)) och de brukar väl ofta bara kallas huvudsäkringar, av både elektriker och i folkmun.
Men har man bägge och, så blir det viktigare att hålla reda på vad som är vad, och att använda rätt namn.
Kan inte uteslutas att säkring funktionen sitter i den smarta elmätare du har där. Dvs den är helt elektronisk och styrs av nätägare.I Ikaroess skrev:Verkar som husen här i kvarteret saknar mätarsäkringar och går enbart på säkringen elskåpen. Är detta ett problem eller ska man bara gilla läget? Eller ska man ringa sin nätägare och eventuellt åka på massor av kostnader för elarbeten.
i princip betalar man för 16A och kan använda mycket mer? Kabelarean på kabeln från skåpet in till huset va 3x10mm2 så den lär ju klara en del?
Har sommarhus från 60-talet där elen går in i torpargrunden till huvudsäkringar (25 A tror jag, omöjligt att krypa ner dit numera) (lådan är inte nätägares, då är det inte servissäkringar?) därefter upp till mätarskåpet, inomhus,15 m bort där mätarsäkringar sitter (16A). Vad var avsikten med att en ”extra” avsäkring?Mikael_L skrev:Huvudsäkring borde kanske heta huvudledningssäkring.
Om huvudledningen är elbolagets servis kan den kallas servis-säkring.
De säkringar som begränsar till abonnerad effekt är mätarsäkringar och sitter som regel närmast mätaren. Det är vanligt att dessa säkringar även agerar säkringar för att skydda en huvudledning, dvs man sätter inte dubbel uppsättning säkringar nästan bredvid varandra.
Jag kan skissa en bild ikväll som förklarar pedagogiskt.
Om du har ett mätarskåp, med endast en uppsättning säkringar i, så är dessa med nästan 100% säkerhet både mätarsäkring och huvudsäkring (huvydledningssäkring (men så kallar ingen det)) och de brukar väl ofta bara kallas huvudsäkringar, av både elektriker och i folkmun.
Men har man bägge och, så blir det viktigare att hålla reda på vad som är vad, och att använda rätt namn.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 652 inlägg
Det kan visst vara din anslutningspunkt där servissäkringen sitter. Lådan är din, men nätägaren bestämmer storleken på servissäkringen. Kabeln efter denna låda är då en huvudledning som du äger, så servissäkringen agerar även huvudsäkring för den ledningen.D Dr Jumping Jack skrev:Har sommarhus från 60-talet där elen går in i torpargrunden till huvudsäkringar (25 A tror jag, omöjligt att krypa ner dit numera) (lådan är inte nätägares, då är det inte servissäkringar?) därefter upp till mätarskåpet, inomhus,15 m bort där mätarsäkringar sitter (16A). Vad var avsikten med att en ”extra” avsäkring?
Om det vore så i TS fall som saknar säkring direkt före elmätaren så agerar denna säkring även mätarsäkring.
Placeringen i torpargrunden talar dock emot detta. Mer normalt på landsbygd är att lådan sitter på en stolpe.
Den enda praktiska nytta en sådan låda innebär är att ledningen efter lådan kan vara klenare. I de allra flesta fall gör den dock ingen nytta då man inte har så mycket att spela med. Jag vet faktiskt inte hur man tar reda på vad lådan har för funktion. Kanske kan nätägaren svara på det ifall det har sådan detaljinformation.