tommib tommib skrev:
Varifrån kommer den missuppfattningen? Det krävs definitivt bygglov, oavsett om byggnaden är ovanpå eller helt under marken. Det avgörande är om det just är en byggnad.
Det är ju olika i olika kommuner.

Det är väl samma lagar i alla kommuner?

Osten86 Osten86 skrev:
Bor i radhus och kikade igenom ritningar häromdagen och hittade ett utrymme i källaren som står som "outgrävt" på ritningen. Blev lite nyfiken så jag och kollegan hyrde en bilmaskin och gjorde ett hål i väggen.

Bakom källarvägen finns det ett utrymme på ca 40 kvm, färdiggutna väggar men med ett jordgolv.

Min tanke är att jag krattar ur massorna och vid behov även gräver ut ifall det skulle behövas.

Vad är dom bästa alternativen för golvet? Min tanke är en isodränskiva sedan gjuta upp med eps och flytspackel. Tror ni att detta är ett bra alternativ eller finns det någon bättre idé?
Glöm inte radon spärren :)

BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad betyder detta?
Genetivform av hen, alltså hennes/hans.

• Gilla
Husbuset och 1 till
  • Laddar…
tommib
K Jaburek12 skrev:
Det är ju olika i olika kommuner.
Som useless sa, lagen är lika i alla kommuner. Att en byggnad är helt under mark undantar den inte från bygglov.

Mikael_L
Det som möjligen går att hävda är att utrymmet redan finns på ritningarna som är godkända i tidigare bygglov.

Om det finns ett utrymme benämnt "oinrett" så brukar väl kutym vara att man inreder det när man vill utan ny lovprocess.
Och det kanske går att utvidga till att även gälla "outgrävt".

Jag skulle nog köra på rakt av, och hävda att det är den rimliga tolkningen ifall det blir något sen.
Oinrett är benämningen på ett vindsutrymme och outgrävt i källare/sutteräng.
(min tolkning)

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Är väl inget att diskutera kring. Kommunen har ju redan sagt att det räcker med en bygganmälan.

• Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det uppenbart att TS är en karl, eller en bilande transvestit.
Det är ändå märkligt hur olika vi tänker. Själv hade jag inte tänkt tanken att anmäla någonting till någon, utan gjort vad jag ville med utrymmet. Dvs. en verkstad. Mancave, som föreslagits är en utmärkt ide som med fördel kan kombineras med såväl arbetsbänk, Whiskeysamling, samt den obligatoriska strippstången.

När det gäller grundmuren, är det en god tanke att gräva ett provhål för att se hur djupt muren går, för det vore ju en oönskad bieffekt ifall huset rasade ihop under urgrävandet.

Staffan

• Gilla
kimtommy och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som möjligen går att hävda är att utrymmet redan finns på ritningarna som är godkända i tidigare bygglov.

Om det finns ett utrymme benämnt "oinrett" så brukar väl kutym vara att man inreder det när man vill utan ny lovprocess.
Och det kanske går att utvidga till att även gälla "outgrävt".

Jag skulle nog köra på rakt av, och hävda att det är den rimliga tolkningen ifall det blir något sen.
Oinrett är benämningen på ett vindsutrymme och outgrävt i källare/sutteräng.
(min tolkning)
Kan man nog om man, som jag tidigare nämnt, tar hänsyn till ventilationen och brandavskiljningen!

BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis men det är väl bra om TS och andra vet om att det är en risk i stället för att tro att det inte finns några nackdelar därför att ingen skriver det i tråden..
Det framgår väl tydligt i en del inlägg att sanktionsavgift eller andra följdverkningar kan uppstå om bygglov inte föreligger. Men som jag tidigare nämnt är det upp till fastighetsägarens omdöme att avgöra om det verkligen är motiverat att upprätta handlingar eller på annat vis söka bygglov.
När det gäller den överbefolkade administrativa offentliga sektorn så gäller det inom alla verksamheter. Du nämner bygglovshanterare och där finns också övertalighet i dom flesta kommuner. Om alla brukade allvar och verkligen ansträngde sig, så skulle säkert personalstyrkan kunna reduceras avsevärt.
Ber om ursäkt för att jag halkat ur lite från TS inlägg.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Misstänkte att det var någon igenomkorkat.

• Gilla
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
Spännande projekt! Har du testat sondera djupet med spett eller liknande? Om det är mycket jord kan jag rekommendera grävsug/vacuumschaktning. Lennart kommer förbi med skitbilen och suger ur all jord medan du petar naveln. Han kan även blåsa in makadam åt dig innan du ska gjuta.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…

Bästa svaret

Grävde själv ur ett källargolvet för några år sedan. Avloppsrör (Höganäs-keramik) hade spruckit och läckt, troligen i decennier. Marken är gammal sjöbotten/lera så det var lagom geggigt under lagret av sprängsten som cementgolvet låg på.
Pga dålig takhöjd grävde vi ut ca 40 cm, bytte rör och lät leran torka i ca tre månader innan vi fyllde igen med EPS, golvvärme och lägga nytt golv.

Tyvärr visade det sig att tre månader var för kort tid. Den eländiga leran hade inte torkat tillräckligt. Ca ett år senare small det till. Cementgolvet (ca 6-7 cm, armerat) knäcktes pga leran dragit ihop sig ytterligare och lämnat golvet hängandes på kanterna (sulan).

Nu verkar förutsättningarna hos dig vara lite mer gynnsamma men ville dela med mig av erfarenheten och hoppas det kan hjälpa någon att slippa göra samma misstag.

• Gilla
  • Wow
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
B Brevduva skrev:
Eller så köper man färdig "snigeldynamit" och häller i borrhålen, väntar 2 dagar sen är det bara grus kvar
Det är bara att har man mycket att bryta upp så krävs det mycket och det kostar en hel del medan ingredienserna är jättebiliga. Är det billigt kan man ta och borra rejäla håll och fylla dem lätt och bra.

Sockerhög Sockerhög skrev:
Och jättevarmt. 90 grader i hörnen...
Men nyhus är väl värre? 100 grader i hörnen ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.