125 349 läst · 142 svar
125k läst
142 svar
Hittade ett till rum bakom källarvägen
Tanken från början var vattenburen golvvärme men har skrotat den idén just för att jag skall köra med såpass lite EPS och är lite orolig att jag kommer elda åt kråkorna, lutar åt vvs radiatorer.O OTGI skrev:Kanon. vaket initiativ att hitta rummet! gjorde i höstas ett nytt golv i ett rum som hade en 70 år gammal möglig uppreglad konstruktion. underlaget var makadam(med lite betong). Körde då eps+flyt med elgolvvärme. Anledningen till att jag körde eps var att underlaget var ojämnt, men i retrospekt hade jag "kanske" gjort lite annorlunda.
Vad ska du ha för uppvärmning? Om du ska ha någon form av golvvärme, så vill man ju ha så bra isolering som möjligt på liten bygghöjd. Sanningen är att den bästa cellplasten ger dubbelt så bra isolering som eps (=halverad bygghöjd).
I mitt projekt jag beskrev ovan så hade jag ca 12 cm att jobba på(10 eps + ca 2 flyt), och då är eps bra eftersom undergolvet var väldigt ojämnt. Hade jag haft några fler cm så hade jag gjort om så hade jag lagt eps(eller leca?) i botten för att jämna ut jämna ut, och sedan lagt cellplast på det resterande utrymmet. 10cm cellplast = 20cm eps.
I mitt fall så är ju isolervärdet i minsta laget. Kostnaden för komfortgolvvärme blir ca 75 kr / mån i snitt för 16 m2. Men elgolvvärmen är händelsestyrd och går bara igång enligt ett schema. Om det är ett rum med golvvärme som du ska va i mycket så kör minimum 10cm cellplast/20 cm eps.
EPS har ju fördelar med att det är diffussionsöppet, du slipper fuktvandring i väggarna för att ditt golv är för tätt, så ska du ha ett klinkersgolv är det ett bra alternativ. Ska du ha trägolv så stänger du ju ändå golvet med folie, så då försvinner den fördelen kontra cellplast. I mitt hus så ligger tjärpapp mellan kantbalk och uppmurad bentonghålsten, men trots att huset är från 47 så såg man tydligt att den fortfarande gjorde sitt jobb(putsen hade släppt under men inte över pappen). Tänk på att kolla förutsättningarna för fuktvandring när fu väljer ytskikt på väggarna men då också golvkonstruktion.
Jag skulle rekommendera att lägga så mycket cellplast du får in, och sen vattenburen golvvärme. smacka upp puts på väggarna Sen har du ett kanonrum.
Lycka till!
Blir inget trägolv där nere, kör hela utrymmet med så lite organiskt material som möjligt, lutar åt klinkers i tvättstugan och i det större utrymmet har jag inte bestämt mig ännu.
Cellplasten tål att funderas på, får se hur mycket jag måste gräva ut och framförallt hur mycket jag kan träna ut, hoppas man inte stöter på berg
Medlem
· Blekinge
· 10 476 inlägg
Kanske läge att bygga en trappa ut i trädgården med källardörr.
Jag bilade upp golvet ( i kända källarutrymmen) och gjöt med skumbetong och sedan flytspackel på det. Isolerar och är kapillärbrytande. Innan gjutning la jag ut en byggfolie på underlaget för att det inte skulle dra för mycket vatten från betongen. Man slipper att ordna ett helt jämnt underlag för isodränskivor. Skumbetongen är billigare/volymsenhet än vanlig betong.
Grävde ur ca 3 dm för att få ett tillräckligt bra isolering för att lägga vattenburen golvvärme. Blev en schysst tvättstuga och ett stort badrum med bastu. Skumbetong är fantastiskt smidigt, har det även under poolen och i ett växthus/uterum samt i ytterligare ett badrum.
Grävde ur ca 3 dm för att få ett tillräckligt bra isolering för att lägga vattenburen golvvärme. Blev en schysst tvättstuga och ett stort badrum med bastu. Skumbetong är fantastiskt smidigt, har det även under poolen och i ett växthus/uterum samt i ytterligare ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Hallands
· 39 inlägg
inga problem så länge man är öppen mot köparna i ’blanketten’ där man deklarerar om det finns bygglov på allt.fhssvensson skrev:
sen kan det vara värt gräva i orginalbygglovet, om det ändrats under byggets gång..
..fast lite av mystiken försvann när grannar redan inrett det..
Intressant, hade jag inte en aning om att det fanns ens!B Brabättre skrev:Jag bilade upp golvet ( i kända källarutrymmen) och gjöt med skumbetong och sedan flytspackel på det. Isolerar och är kapillärbrytande. Innan gjutning la jag ut en byggfolie på underlaget för att det inte skulle dra för mycket vatten från betongen. Man slipper att ordna ett helt jämnt underlag för isodränskivor. Skumbetongen är billigare/volymsenhet än vanlig betong.
Spännande tråd. Synd att den förstörs av folks okuvliga vilja att ifrågasätta ts för allt från att han är tokig till alla lov han måste söka.
Håll er till ämnet för i h-e
Det enda han frågade om var vilket golv han ska gjuta.
Håll er till ämnet för i h-e
Det enda han frågade om var vilket golv han ska gjuta.