Har hittat en C6BU2 på Prevex för 1495 + moms, fast jag tror nog det blir en PKS190 på Axminster. Inkl två extra klingor kostar den 99 pund plus frakt. Till det jag använder cirkelsåg funkade ju min B&D (som jag tappade i golvet så handtaget gick sönder) helt OK. Antar att en blå Bosch duger. Klyvkniv är ett absolut måste på en stationär såg, men jag antar att det funkar utan på en cirkelsåg om nu Bosch har valt att göra den bedömingen. Broms är väl också ett plus, men kanske lite viktigare på t ex en elhandhyvel.

Mikael_L
Jag köpte en Hitachi C6MFA som ju är utan klyvkniv.
Jag ångrar djupt min snålhet, det blir så småningom att köpa en riktig såg med klyvkniv och kasta denna skitsåg i Östersjön.
Och OBS, det är endast avsaknaden av klyvkniv som får mig att hata den.

C6BU2 var rätt billig på Hornbach i Slagsta söder om Stockholm häromdagen. Typ 1690 eller 1790 eller nåt, minns inte exakt. Är man på jakt efter den kan det nog vara idé att kvista dit och kolla.

Jaså har de Hitachi??
Jag tycker deras sortiment är lite begränsat när det gäller elverktyg, t ex har de bara gröna och aldrig blåa Bosch.

Mikael_L skrev:
Jag köpte en Hitachi C6MFA som ju är utan klyvkniv.
Jag ångrar djupt min snålhet, det blir så småningom att köpa en riktig såg med klyvkniv och kasta denna skitsåg i Östersjön.
Och OBS, det är endast avsaknaden av klyvkniv som får mig att hata den.
Men när och hur märker du konkret att du saknar klyvkniven?

Mikael_L
När det jag sågar klämmer till klingan i bakkant.
Detta händer ibland vid klyvning av reglar med spänning i (vridna?) eller då man kapar/klyver upp någon skiva där inte båda delarna ligger perfekt uppstöttade.
T.ex. hänger den 20cm-bit som ska bort från en spånskiva utanför arbetsbänken när jag kapar, mitt i kaparbetet så börjar denna bit hänga ner ner och klämmer åt klingan i bakkant (vilket inte skulle varit möjligt med en klyvkniv där)
Resultatet blir att sågen börjar hoppa och kasta. Jag har än så länge inte haft något direkt farligt kast. Effekten är trots allt endast 1000W och begränsad rörlig massa i en 165mm klinga. Men det syns definitivt på kapsnittet som blir fult och helt kasst ibland, och det är väldigt irriterande också.
Dessutom kan olyckan trots allt komma någon dag, t.ex. då man av någon anledning sågar med en hand.

Nä, helt klart känner jag mig dumsnål idag. Dumstrut på.

Jaha där ser man. Nu känns det väl inte som att jag kommer att använda sågen för att klyva reglar, det har jag en annan såg till.

Men det är förstås märkligt att så många fabrikat idag skippat klyvkniven om det blir så dåligt resultat utan den.

Mezzner skrev:
Jaha där ser man. Nu känns det väl inte som att jag kommer att använda sågen för att klyva reglar, det har jag en annan såg till.

Men det är förstås märkligt att så många fabrikat idag skippat klyvkniven om det blir så dåligt resultat utan den.
Kan man inte tillverka en sänksåg så ger man på sig en sänksågwannabe

Mikael_L
Det är ju inte regelmässigt det krånglar, det händer ju bara då och då. Men det är fullt tillräckligt irriterande för att åtminstone jag känner att jag borde lagt en 600-900:- extra (till en C6BU2) för att slippa eländet.
Då hade jag dessutom fått några till mysiga finesser såsom motorbroms och längre sladd.

Mikael_L
Nimajneb skrev:
Kan man inte tillverka en sänksåg så ger man på sig en sänksågwannabe
För min del tror jag att det är så eländigt att tillverkaren ser möjligheten att spara typ 4 kronor per såg. Ynkligt ... särskilt ifrån tillverkare som Hitachi och Bosch som verkligen borde veta bättre.

Danne78 skrev:
C6BU2 var rätt billig på Hornbach i Slagsta söder om Stockholm häromdagen. Typ 1690 eller 1790 eller nåt, minns inte exakt. Är man på jakt efter den kan det nog vara idé att kvista dit och kolla.
Hornbach hade sågen, men tog en bra bit över 2000 för den, när jag kollade förra veckan. Nu ser det ut att bli en därifrån i alla fall, de har ju lägstaprisgaranti och jag har hittat en del rätt OK erbjudanden som ligger lite längre bort.

Då blev det en C6BU2, 1680 på Hornbach med lägstaprisgarantin. Få se om den är bättre till det jag ska ha den än min gamla B&D...

XL-Bygg har nu C6BU2 med en extra klinga 24T för 2095.

Mezzner skrev:
Då blev det en C6BU2, 1680 på Hornbach med lägstaprisgarantin. Få se om den är bättre till det jag ska ha den än min gamla B&D...
Allt annat skulle förvåna. Det är en supertrevlig såg, och till det priset så är det bara att gratulera.

Nja, det är ju i viss mån också en fråga om hur jag använder den.
Jag har aldrig betraktat handhållna cirkelsågar som nåt särskilt förfinat instrument...

Nåja, konstaterade dock att det var ganska ont om klingor med 30 mm-hål.
Till sågen kan man dock som tillbehör köpa ett extra "nav" som innebär att 16-hål också funkar.
Skulle dock kanske lika gärna köpa ett 30-nav och svarva ned till 20, men får väl se hur jag gör. På Clas Ohlson finns en fintandad klinga, 165x30. Det är dock i princip den enda klingan med rätt diametrar jag hittat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.