svartöra skrev:
Måste fråga... hur klamrar en fackman?
Förutom det som redan skrivits brukar jag, när jag använder clips som på bilderna, vända klamret så att spiken är på undersidan av kabeln. Det blir mycket svårare att råka riva ner kabeln då.

Det roligaste/hemskaste jag har hört var när en elektriker kopplade i våran central på jobbet och han lyckades jorda en av dom ingående faserna (huvudsäkringen är på minst 100 A) Han var rätt skakig efteråt. Mindre populärt med tanke på allt stannade på bygget. Sen fanns det inga nya säkringar i kåken så han fick sätta en mindre för att sedan byta den en kväll. :)

Rikard Ågren skrev:
Förutom det som redan skrivits brukar jag, när jag använder clips som på bilderna, vända klamret så att spiken är på undersidan av kabeln.
Aha. Var lite orolig ett tag att det finns ett hemligt elektriker-brödraskap som kommit överens om ett klammeravstånd på exakt 147 mm, allt för att snabbt kunna identifiera ett hempul :)

Dert brukar synas om det är en elektriker eller inte som klamrat. Men det finns såklart sådana som inte heller gör det snyggt.

Min gamle far (elektriker 1950-98) sa alltid, ska du klamra en längre sträcka, håll 23,3 cm klammeravstånd så stämmer det oftast vid nästa avvinkling. Det var hans "hemliga" mått och han hade alltid det måttet inristat i hammarskaftet.

"ska du klamra en längre sträcka, håll 23,3 cm klammeravstånd så stämmer det oftast vid nästa avvinkling"

Sån't där är intressant, old school saker. Måste undersöka den saken närmare vid nästa klamring. När det ändå skrivs om klamring, 20-25cm kör jag, lite beroende på var kabeln förläggs etc.

Vad är en snygg böjradie för EKRK 3G1,5?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.