mattiasp skrev:Skulle någon kunna posta en bild på hur det normalt skall se ut i ett kopplingsutrymme?
Hur en pedantkoppling ser ut kan jag föreställa mig, men vad är en acceptabel nivå?
De centraler jag har tittat in i har sett ut som skatbon allihopa, och i elskåp på större maskiner brukar det vara mycket prydligt med alla trådar i någon sorts skenor med lock och "fingrar" på sidorna.
Verkar inte som om det finns något svar på detta.........
Kanske det är så att det inte finns nått som är "normal-utseende".
Långa trådar i central ger möjlighet att "ändra och flytta" men ser risigt ut inte minst för dom "oinvigda", korta kablar som är klippt exakt så långa som behövs, gör det besvärligare att arbeta i centralen senare men ser "snyggare" ut. Och det är inte ovanligt att man får gå in i en befintlig anläggning och göra ändringar, ett exempel då långa trådar är guld värd är vid centralbyte, är dom korta får dom bytas.
Långa trådar i central ger möjlighet att "ändra och flytta" men ser risigt ut inte minst för dom "oinvigda", korta kablar som är klippt exakt så långa som behövs, gör det besvärligare att arbeta i centralen senare men ser "snyggare" ut. Och det är inte ovanligt att man får gå in i en befintlig anläggning och göra ändringar, ett exempel då långa trådar är guld värd är vid centralbyte, är dom korta får dom bytas.
Vissa större elcentraler (förra kontoret t.ex) hade alla inkommande ledare skarvade via en plintrad där de kom in och gick vidare med FK inom centralerna. De interna ledningarna var dragna i kanaler och klippta till exakt längd.
Där fanns ett visst mått av automation, så förmodligen räknade man med att behöva göra ändringar lite då och då.
Där fanns ett visst mått av automation, så förmodligen räknade man med att behöva göra ändringar lite då och då.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Men det betalar inte Svenson för, och då det krävs en extra rad i centralen så kommer frågan från fru Svensson: Måste elskåpet vara så stort och fult??
Prototypen
Elskåp är vackra.
Prototypen
Elskåp är vackra.
Vid bättre placering i huset så skulle min central gärna få va större men där den nu sitter från orginal mitt i synfältet ner till källaren vill man hålla den liten.
När jag bodde i ett hyreshus var jag inne hos grannen som köpt en golvlampa och material till en förlängningssladd, han visade stolt upp installationen där han av någon anledning klippt av kontakten på golvlampan och av lyckats sätta dit en honkontakt, således hade förlängningskabeln fram till lampan tillverkats med en hankontakt i varje ände för att passa......
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Så ovanligt kan det inte vara... Just detsamma har min fru lyckats göra. När vi flyttade ihop så hade hon en fönsterlampa där hon hade skarvat kabeln med kontakter. Framåt jul så skulle jag byta lampan mot en julstjärna och särade på skarven. Hankontakt i strömförande delen :eek:
Detta får hon pikningar på än idag, 17 år senare. (Fast hon använder det mot mig ibland också. Vill hon ha upp en lampa så är det bäst att göra det snabbt, annars finns risk att hon försöker själv)
Detta får hon pikningar på än idag, 17 år senare. (Fast hon använder det mot mig ibland också. Vill hon ha upp en lampa så är det bäst att göra det snabbt, annars finns risk att hon försöker själv)
Har sett samma sak.
Matningen till en liten bod kom upp i garaget, där satt ett vägguttag. Sedan en sladd med stickpropp i bägge ändar från uttaget till ett annat uttag...
Matningen till en liten bod kom upp i garaget, där satt ett vägguttag. Sedan en sladd med stickpropp i bägge ändar från uttaget till ett annat uttag...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Det är att tillföra spänning i livet.
Prototypen
Prototypen
I min farmors förr-förr-förra(?) lägenhet hade någon fiffig hemmapulare varit i farten i köket. Det saknades uttag ovanför diskbänken och händige herrn hade spikad dit kabel från ett elluttag en bit bort. Kabeln var sådan där bandkabel för 300ohms antenner. Jorden till extrauttaget bestod av en bit FK virad runt kranen.
Med tanke på hur tunna ledarna är i bandkabeln är det ett under att kabeln inte smält. Gällde väl att bara köra elvispen på ettan och absolut aldrig kaffekokaren =)
Med tanke på hur tunna ledarna är i bandkabeln är det ett under att kabeln inte smält. Gällde väl att bara köra elvispen på ettan och absolut aldrig kaffekokaren =)