Hej proffsen!
Jag har alltid drömt om att ha en egen moongate i trädgården. För er som inte vet, så är det en cirkulär öppning i en trädgårdsmur som fungerar som en vacker gångpassage.
Jag tänkte bygga ett stengärde upp mot skogen, men jag har varken kunskap eller möjlighet att göra en riktig moongate i sten. Så, jag har kommit på en kompromiss:
Min plan är att använda en bröllopsbåge i metall som grund och gjuta fast fötterna. Sedan bygger jag stengärdet utåt från varje sida av bågen. Det är kanske inte min drömlösning, men det känns som en rimlig och genomförbar idé.
Nu till mina frågor:
Dessutom, eftersom själva bågen är ihålig – kan man fylla den med sand eller något annat solitt material för att göra konstruktionen mer stabil?
Alla tips och idéer uppskattas! Tack på förhand!
Jag har alltid drömt om att ha en egen moongate i trädgården. För er som inte vet, så är det en cirkulär öppning i en trädgårdsmur som fungerar som en vacker gångpassage.
Jag tänkte bygga ett stengärde upp mot skogen, men jag har varken kunskap eller möjlighet att göra en riktig moongate i sten. Så, jag har kommit på en kompromiss:
Min plan är att använda en bröllopsbåge i metall som grund och gjuta fast fötterna. Sedan bygger jag stengärdet utåt från varje sida av bågen. Det är kanske inte min drömlösning, men det känns som en rimlig och genomförbar idé.
Nu till mina frågor:
- Det enklaste vore att klä bågen i grenar, som på exempelbild 3.
- Men jag funderar på om det skulle gå att sätta fast ett murarnät (eller något annat robust nät), svetsa fast det i bågen och sedan täcka det med cement och tunna stenblock som inte väger så mycket.
Dessutom, eftersom själva bågen är ihålig – kan man fylla den med sand eller något annat solitt material för att göra konstruktionen mer stabil?
Alla tips och idéer uppskattas! Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det är avsevärd risk att stenarna kommer lossna om bågen inte är helt stum. Minsta rörelse så blir det sprickor mellan plattorna och i murbruket och på sikt så lossnar de.P PlanMi skrev:
En "riktig" båge påminner om en valvbro vilket gör att det håller. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenvalvbro
Egentligen inte, för att få en mer stabil båge behöver rördiametern vara större.P PlanMi skrev:
Om du ändå kan tänka dig att mura och sätta tunna stenar så kan du ju lika gärna bygga en riktig med vanliga tegelstenar?
* Bygg dig en form, eller använd bågen du hittat.
* Gör ordentliga fundament på varje sida ner till frostfritt djup
Sen murar du bara sten för sten från vardera sidan tills de möts i toppen. Troligen är det smart att ta det i etapper och när du murat kanske drygt en meter på varje sida så drar du spännband runt efter att bruket brunit (torkat) så "benen" inte ger sig iväg åt varsitt håll av krafterna uppifrån.
Ha lite koll under tiden så stenarna hamnar rakt och att bågen är blir rak.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spännband"

Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Klicka här för att svara