52 955 läst · 597 svar
53k läst
597 svar
Hemautomation - vad är grejen?
Renoverare
· Stockholm
· 18 686 inlägg
Varför tror du att de flesta har det som du?Nissens skrev:
Bara för att ingen vill kommunicera med dig på traditionellt sätt behöver det inte vara så för alla andra. Jag får brev i princip varje gång det är utdelning.Nissens skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 686 inlägg
Man får skruva upp såna här på dörrarna:
https://www.amazon.se/Elektrisk-lås-enkelhuvud-stöldskydd-säkerhetslås/dp/B07V3V9KF1
https://www.amazon.se/Elektrisk-lås-enkelhuvud-stöldskydd-säkerhetslås/dp/B07V3V9KF1
Precis. Om dörrarna är stänga eller öppna har vi koll på...det är den där konstiga låsringen som ställer till det. De är så klurigt utformade att det till och med är svårt att avgöra om de är låsta eller inte på avstånd, så man måste i princip gå fram och känna på dem för att vara säker. De spärrar alltså handtagets rörelse, och påverkar inte låskolvarna alls.useless skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Man kan ju också göra det enkelt och använda den medföljande zigbeeknappen för att slå på vattnet när man startar maskinen. Men det är ju klart, det funkar ju bara om man inte använder fördröjd start på maskinen.P Paxman skrev:Ah...vår maskin tar nog upp till en minut på sig innan den stoppar och blinkar rött ifall man glömt att vrida på kranen. Du får installera den nya och testa.
Om maskinen går att lägga in i HA så är det ju dock ett ickeproblem. Det är ju också en av fördelarna med ett hemautomationssystem...man slipper ha en massa olika appar för att styra sina grejer. Allt är samlat under en och samma app, och det går att skapa scenarier med prylar från olika tillverkare.
Att slå av den bör ju vara enklare. Tex kan man iaf i HA säga att "om maskinen drar mindre än x under y minuter: slå av vattnet". Blir ju mindre skakigt än om man bara styr efter momentant effektuttag.
Annars är det också så att Knycklan är konfigurerad att slå av automatiskt efter jagharglömthurmångatimmar om man slår på den via medföljande knapp och man kan nog anta att det gäller generellt för påslag via Zigbee.
Precis...vi kollar numer när elpriset är som lägst under natten och programmerar fördröjd start efter det, mest för att vara solidariska genom att köra under låglast. Och då är ju alternativet att ställa väckarklockan eller som vi gör nu, att vrida på avstängningskranen när vi går och lägger oss...med nojan för vattenläckage under natten gnagande.David Wallin skrev:
Och vi diskuterar ju automation i den här tråden...så att trycka på en knapp eller vrida på en analog kran går ju bort.
Vår maskin har lite märkligheter för sig under och efter sitt program, så min automation i Homey involverar både effekt och nedräkningstimer för att det ska fungera. Det är lite för komplicerat för att förklara i den här tråden, men förenklat är det typ om effekten överstiger X--->starta timer, när effekten understiger Y och timer är 0: skicka notis. Är timer över 0--->starta om timer.David Wallin skrev:
En Knycklan skulle vara mycket enkel att integrera i detta "flow" i efterhand.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Funderade på en annan vinkel appropå diskmaskinsvattnet. De flesta "normal people" verkar öht inte röra avstängningskranen till diskmaskinen utan de har vattnen på hela tiden. Jag kan såklart tycka att det är helt fel, men också kan det vara ett tecken på att man inte behöver vara livrädd för läckage bara för att vattnet står på några timmar extra.
Det viktigaste, som var det jag egentligen skulle komma till, är ju annars att man har bra läckagesensorer men det antar jag att @Paxman redan har?
Det viktigaste, som var det jag egentligen skulle komma till, är ju annars att man har bra läckagesensorer men det antar jag att @Paxman redan har?