52 091 läst · 597 svar
52k läst
597 svar
Hemautomation - vad är grejen?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag hittade länken till modden och det är IKEA Trådfri dimmerknapp man använt. Om man använder normally open-sensorer så blir det exakt samma som att man trycker på knappen. Lägger man in knappen i HA (inte via Trådfri gateway) kan man också få veta vilken av de två luckorna på lådan som öppnats. Det största problemet känns som lödningen, men lödpunkterna ser ut att vara okej storlek iaf. Är man lat kopplar man sensorerna parallellt så behöver man bara löda två sladdar istället för fyra.useless skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Toppen! Då får du snabbt veta när det finns ny reklam i lådan!P Paxman skrev:
Nu känner jag verkligen att jag förstått att man lägger ner en massa tid och pengar på hemautomation, innan såg jag inte den stooora nyttan med detta.
Reklam får jag ingen eftersom det står "Ej reklam tack" på lådan. Däremot fick jag en reservdel till mopeden i ett kuvert häromdagen, tillsammans med några andra brev.Nissens skrev:
Att du inte förstår nyttan med hemautomation säger mer om dig än om oss som anammar ny teknik och som vill hänga med in i framtiden. Du får stå kvar på perongen med din raljanta attityd när tåget nu börjat rulla.
Förresten, hade du kunnat lösa blevlådenotisen med Plejd?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Inga problem! En trådansluten rörelsesensor in i en plejd-puck som slår på strömmen till en dator som konfigurerats att skicka ett email till din telefon när den startas upp. Inkl elektriker bör det inte gå på många tusen alls!P Paxman skrev:
Jag fick ett paket med en dator för nästan 1000 kr i brevlådan förra veckan. Den hade jag bråttom med att få in...P Paxman skrev:Reklam får jag ingen eftersom det står "Ej reklam tack" på lådan. Däremot fick jag en reservdel till mopeden i ett kuvert häromdagen, tillsammans med några andra brev.
Att du inte förstår nyttan med hemautomation säger mer om dig än om oss som anammar ny teknik och som vill hänga med in i framtiden. Du får stå kvar på perongen med din raljanta attityd när tåget nu börjat rulla.
Förresten, hade du kunnat lösa blevlådenotisen med Plejd?